Acești operatori ofereau servicii de închiriere a trotinetelor direct din stradă, pe lângă cele de ride-hailing și livrare de mâncare. Interdicția rămâne valabilă până când companiile vor implementa soluții clare pentru staționarea acestor vehicule în locații desemnate.
„Comisia de Circulație din cadrul Primăriei Brașov a decis interzicerea circulației trotinetelor electrice de închiriat până când operatorii vor veni cu soluții clare în ceea ce privește stațiile unde vor fi staționate aceste vehicule, astfel încât utilizatorii să nu le mai abandoneze oricum și oriunde pe domeniul public”, se arată într-o declarație oficială, potrivit România TV.
Decizia a fost luată pentru a preveni incidentele cauzate de trotinetele lăsate la întâmplare, care afectează siguranța rutieră și pietonală.
Potrivit autorităților, situațiile în care trotinetele electrice erau abandonate pe trotuare sau chiar în mijlocul străzilor au devenit o problemă frecventă. Acest comportament a generat riscuri pentru participanții la trafic și a condus la luarea măsurii drastice de interzicere până la stabilirea unui sistem organizat de staționare.
„Până acum, trotinetele închiriate puteau fi lăsate la întâmplare de către cei care le utilizau. Nu o dată, trotinetele au fost abandonate în mijlocul străzilor, fiind astfel afectată siguranța rutieră”, notează surse din cadrul Primăriei.
Conform legislației din România, utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice este reglementată de ordonanța privind circulația rutieră.
„Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice”, se precizează în ordonanță.
În plus, utilizatorii sunt obligați să circule pe pistele de biciclete acolo unde acestea sunt disponibile, iar în lipsa lor, doar pe drumuri unde viteza maximă este de 50 km/h.
Trotinetele electrice au devenit tot mai populare în România, însă această creștere a fost însoțită de un număr semnificativ de accidente. În ultimii trei ani, s-au înregistrat 396 de accidente grave implicând trotinete electrice, soldate cu 24 de decese și peste 370 de răniți grav, potrivit Ministerului Afacerilor Interne. Aceste statistici au intensificat dezbaterile privind siguranța utilizării trotinetelor electrice și nevoia de reglementări mai stricte.