Magazinele online chinezești devin tot mai populare, remarcându-se doi mari jucători, Shein și Temu. Se estimează că românii dau peste 10.000 de comenzi zilnic pe cele două site-uri, iar printre produse se află haine, accesorii, electronice și nu numai. Și deși prețurile sunt accesibile, calitatea este pusă sub un mare semn de întrebare iar achizițiile riscante. În caz că un produs nu este conform, retururile sunt scumpe, iar pierderea rămâne în totalitate a clientului.
este cea mai mare companie de retail online din lume, având peste 300 de milioane de utilizatori. Doar anul trecut a avut vânzări de peste 500 de miliarde de dolari, însă gigantul ar putea fi detronat de către principalii competitori și anume: Shein și Temu, ambii provenind din China.
Shein are în jur 90 de milioane de utilizatori, dintre care 17 milioane provin din SUA. Anul trecut a înregistrat vânzări de peste 22 de miliarde de dolari. Compania Temu, care a intrat pe piață în 2022 are deja peste 70 de milioane de utilizatori doar în SUA, ceea ce reprezintă mult mai mult decât utilizatorii Shein pe aceeași piață. Această performanță ar fi fost atinsă în urma unei promovări agresive în care s-ar fi investit, spun specialiștii în marketing, aproximativ 3 miliarde de dolari. Vorbim despre reclame care apar pe Facebook, Instragam și TikTok, principalele aplicații sociale. În ceea ce privește bilanțul de anul trecut, se estimează că ar fi încasat circa 13 miliarde de dolari.
Atât pe Amazon, cât și pe Shein și Temu se vând o gamă largă de produse, cum ar fi îmbrăcăminte, cosmetice, bijuterii, accesorii, obiecte de decor, electronice și electrocasnice. Însă Shein și Temu au urcat rapid în popularitate datorită prețurilor foarte mici. Aici găsim bluze și rochii cu mai puțin de 5 dolari, într-o gamă largă de mărimi, modele și culori.
Peste 10.000 de comenzi dau zilnic românii pe cele două site-uri. Însă există și numeroase dezavantaje. Vorbind despre fast fashion, adică haine ieftine, la modă, dar care se produc rapid și într-un număr foarte mare, calitatea poate fi îndoielnică, lucru de care se plâng destul de mulți clienți. Sunt cazuri în care mărimile nu corespund, produsele vin cu defecte, materialele sunt de o calitate inferioară, iar după câteva purtări produsul trebuie aruncat. Și aici intră în discuție impactul nociv asupra mediului, mai ales încă din stadiul de producție la scară largă.
Unii clienții spun că, în unele cazuri, ies în dezavantaj dacă fac retur, costul fiind mai mare decât prețul plătit pe produs. Alții s-au plâns că cele două aplicații au probleme și când au cerut ajutor pentru a face un retur nu au reușit să vorbească cu un reprezentant Shein sau Temu, ci doar cu un robot online care nu le-a oferit o soluție.