Asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) pentru trotinete electrice nu este încă obligatorie în România, dar țara noastră trebuie să se conformeze unei directive UE care trebuie transpusă în legislația națională până la finalul acestui an. În acest context, un proiect de lege care modifică legislația referitoare la RCA a fost adoptat luni la Senat.
Poliţă RCA obligatorie pentru trotinete electrice şi în România, după ce va fi transpusă în legislaţia autohtonă o directivă UE. Asigurarea de răspundere civilă obligatorie (RCA) pentru trotinete nu este încă obligatorie, dar România trebuie să se conformeze unei directive UE care va trebui transpusă și în legislația noastră până la finalul acestui an. În consecință, un proiect de lege care modifică legislația referitoare la RCA a fost adoptat luni la Senat. Conform documentului, orice vehicul (a cărui noțiune este redefinită în proiect) va trebui asigurat în mod obligatoriu, inclusiv bicicletele electrice și trotinetele electrice.
Una dintre cele mai importante modificări ale proiectului de lege este redefinirea noțiunii de „vehicul”. Astfel, va fi considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h. Această definiție include bicicletele electrice și trotinetele electrice, dar exclude fotoliile rulante destinate persoanelor cu dizabilități fizice.
În aceste condiţii, viitoarea lege va obliga proprietarii sau deținătorii mandatați ai vehiculelor definite mai sus să încheie o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile legate de utilizarea acestora pe teritoriul României. Norma prevede și excepții pentru vehiculele utilizate exclusiv în evenimente sportive cu motor în zone restricționate, cu condiția ca organizatorul să aibă asigurare sau instrument de garantare alternativ.
Reguli minimale pentru cei care circulă cu trotinete în oraș:
Viteza maximă admisă este de 25 km/h;
Este obligatorie purtarea căștii de protecție până la 16 ani;
Nu ai voie să circuli pe trotuar;
Utilizează banda unu de rulare, acolo unde este posibil;
Circulă pe pista de biciclete unde aceasta există;
Respectă regulile de prioritate și semnalizare.
Propunerea legislativă stabilește limitele minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA pentru prejudicii materiale și vătămări corporale și decese. Limitele de despăgubire sunt de 6.434.740 lei pentru prejudicii materiale și de 31.926.210 lei pentru vătămări corporale și decese, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate.
Măsura introduce posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA în cazul suspendării înmatriculării sau dreptului de circulație a vehiculului. Asiguratul poate solicita suspendarea voluntară a efectelor contractului RCA pe o perioadă de valabilitate de 6 sau 12 luni, cu condiția imobilizării vehiculului într-un spațiu privat. Valabilitatea contractului se prelungește cu perioada suspendării prin emiterea unui act adițional.
Publicarea informațiilor și sancțiuni
Proiectul de lege impune asigurătorilor RCA obligația de a publica informații despre utilizarea certificatului privind istoricul daunelor la calcularea primei de asigurare și interzice discriminarea asiguraților în funcție de naționalitate sau istoricul de daune. Sancțiunile pentru încălcarea obligației de asigurare includ amenzi și reținerea certificatului de înmatriculare a vehiculului, cu valori de la 1.000 de lei până la 15.000 de lei, în funcție de tipul vehiculului.
Directiva UE și contextul actual
Directiva (UE) 2021/2118 modifică legislația europeană referitoare la asigurarea de răspundere civilă auto și extinde obligativitatea acestor asigurări la trotinetele și bicicletele electrice. România trebuie să transpună prevederile directivei până la 23 decembrie 2025. În prezent, companiile de asigurare oferă utilizatorilor posibilitatea de a încheia asigurări facultative de răspundere civilă pentru daunele cauzate terților de trotinetele și bicicletele electrice, cu prețuri cuprinse între 30 și 79 de euro anual.
Codul Rutier a fost modificat. Persoanele care circulă pe bicicletă sau trotinetă electrică vor fi testate pentru consum de alcool şi droguri
Nu este singura problemă pentru cei care merg pe trotinete. Guvernul a adus noi modificări la Codul Rutier 2024, printr-o Ordonanță de Urgență. Astfel, vor putea fi testate pentru alcool și droguri și persoanele care circulă pe bicicletă sau trotinetă electrică. De asemenea, au fost aprobate noi reglementări privind folosirea mijloacelor video.
Guvernul a adoptat în ședința din 28 iunie 2024 Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere, inițiată de Ministerul Afacerilor Interne, a anunțat MAI într-un comunicat de presă.
Astfel, La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 respectiv după punctul 21, se introduce un nou punct, pct.22, cu următorul cuprins:
Conducătorii de biciclete și trotinete electrice au obligația să se supună testării pentru consumul de alcool și substanțe psihoactive. Refuzul constituie contravenție și este sancționat.
Se introduc criterii cu privire la stabilirea obligației legale a polițistului rutier de a solicita anumitor participanți la trafic efectuarea testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, după caz, cum ar fi:
situația în care observă în vehicul recipiente ce pot conține băuturi alcoolice și care prezintă urme de consum sau substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
săvârșirea în mod repetat, în ultimii 3 ani, a anumitor contravenții sau infracțiuni în legătură cu consumul de alcool, droguri sau substanțe psihoactive, după caz;
stabilirea unor aspecte ce țin de testarea conducătorilor vehiculelor în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, respectiv a celui privind recoltarea mostrelor biologice. Concret, se instituie posibilitatea ca determinarea prezenței în organismul unei persoane a substanțelor psihoactive să poată fi realizată și în cadrul laboratoarelor de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile sanitare publice acreditate pentru astfel de determinări și autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății;
Concret, se instituie posibilitatea ca determinarea prezenței în organismul unei persoane a substanțelor psihoactive să poată fi realizată și în cadrul laboratoarelor de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile sanitare publice acreditate pentru astfel de determinări și autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății, transmite MAI în comunicatul de presă.
În cazul în care concentrația alcoolică este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat, inclusiv, persoana testată poate solicita polițistului rutier să-i efectueze o a doua testare după 15 minute, dar nu mai mult de 20 minute de la primul test. În această situație, prezintă valoare juridică rezultatul celei mai mici concentrații de alcool pur în aerul expirat.