Undeva în Rusia, în zona cunoscută drept Siberia, trăiește un român care s-a născut acum 48 de ani în județul Alba. Acesta s-a mutat acum 17 ani în Ulan-Ude, capitala Republicii Buriata, undeva în Orientul îndepărtat al Rusiei. Marius este pastor misionar al Bisericii Baptiste, este căsătorit de aproape 24 de ani și este tatăl a cinci copii, scrie stiripesurse.ro.
Acesta trăiește de aproape două decenii ceva ce noi, românii rămași pe meleagurile de baștină, nu trăim atât de des. De exemplu, câți dintre noi pornesc mașina la -40 de grade Celsius? Niciunul, e adevărat, pentru că mașinile noastre nu pornesc nici la -4 grade, dar să ne rezumăm la experiențele lui Marius și ale familiei sale din Siberia.
Ulan-Ude se află la 100 de kilometri sud-est de Lacul Baikal, la 5.600 de kilometri distanță față de Moscova și la câteva sute de kilometri distanță față de granița cu Mongolia. Cifrele exacte pentru ultimul reper nu sunt cunoscute, cel mai probabil mașina celui care măsura nu a mai pornit din cauza frigului.
Mai citește și: Deficitul bugetar duce va băga România în faliment! Semnal de alarmă din partea Raiffeisen Bank! Trebuie să ajungem sub 3%
Marius a povestit pentru alba24.ro cum decurge o zi din viața unui român în capitala siberiană cu 437.565 de persoane. Să nu vă imaginați că shoppingul este o activitate relaxantă sau ușoară, dimpotrivă.
„-43 de grade C. E al 17-lea an de când trăim în Buryatia, Siberia. Dar niciodată în toți acești ani nu a fost “oficial” atât de frig în Ulan-Ude. Neoficial, prin diferite suburbii ale orașului au mai fost temperaturi de minus 40 și ceva de grade. De exemplu, la miezul nopții de revelion dintre 2017 – 2018, termometrul exterior pus pe casa prietenilor cu care întâmpinam noul an arăta -42 de grade Celsius.
Astăzi de dimineață același termometru arăta -50 grade Celsius! Am fost de dimineață pe jos să fac niște cumpărături – lapte, pâine, cartofi – la vreo 3 magazine prin jurul casei, pe o rază de 500 m – dacă nu stai mult pe-afară, reziști cât de cât. Deși respiri greu, nările ți se lipesc, iar mustățile încep să facă țurțuri după câteva respirații în aerul geros de-afară” a declarat Marius pentru sursa citată.
Ok, deci cumpărăturile, după cum v-am spus, nu sunt deloc plăcute. Să vedem, așadar, cum se comportă mașinile la asemenea temperaturi.
„La aceste temperaturi amortizoarele mașinilor nu mai funcționează aproape deloc. Ieri, la cea mai mică denivelare, pe față auzeam de parcă s-ar lovi undeva fier de fier, sec. Suspensia se mai ține cât de cât în arcuri și bucșe, dar oricum mașina se simte și se aude mai mult ca o căruță. Ușile se închid cu greu, din a 3-4-a încercare.
Căldură cât să nu îngheți, și aia după o jumătate de oră de tors a motorului. Prin oraș, cu opriri, porniri, pauze, încălziri de motor, Arca noastră consumă și peste 20 litri la 100 km. Dacă e afară, în astfel de condiții motorul trebuie să meargă cam 30 de minute la fiecare oră, altfel riști să nu-l mai pornești” a povestit acesta.
Așadar ar trebui să nu ne mai plângem de temperaturile din România. Mașinile pornesc, cu greu – dar pornesc, iar nările nu ni se lipesc. Marius spune că pe asemenea temperaturi, locul mașinii este în garaj.
Dacă vă întrebați cum merg copiii la școală în Siberia, trebuie să știți că asta nu se întâmplă. Marius spune că școlile sunt închise iar copiii rămân acasă până când temperaturile ajung să se mai domolească. Se delectează cu tot feluri de jocuri, cărți, activități și seri de familie. Fiecare locuitor are în casă câte ceva care să îi ocupe timpul.
Te-ar mai putea interesa și: SONDAJ Doar 46% dintre angajați acceptă lucratul exclusiv de acasă. Restul preferă sistemul remote sau hibrid