Reducerea este parțial atribuită scăderii dramatice a livrărilor de cereale ucrainene, care s-au redus la jumătate în această perioadă, potrivit economedia.ro.
Portul Constanţa, care a fost un punct strategic pentru exporturile de cereale din Ucraina după invazia rusească din 2022, a devenit principalul hub pentru cerealele ucrainene, dar și pentru importurile de carburanți.
În contextul actual, Ucraina a reușit să își diversifice și să își majoreze exporturile de cereale prin porturile sale proprii și prin crearea de coridoare maritime în zona de vest a Mării Negre, în apropierea apelor teritoriale ale României și Bulgariei, după retragerea Rusiei din acordul intermediat de ONU.
Te-ar mai putea interesa și: România, cel mai mare exportator de cereale din UE. În două luni, a vândut 1,72 milioane de tone de grâu
foto: cereale ucrainene
Datele recente arată că în luna august, din Portul Constanţa au plecat doar 120.000 de tone de cereale ucrainene, un volum considerabil mai mic, comparativ cu perioada anterioară. Majoritatea acestor cereale au ajuns în Constanţa pe barje de-a lungul Dunării, însă nivelul scăzut al apei din râu din cauza secetei a afectat transportul fluvial și, implicit, livrările de cereale.
În plus, recent, Ucraina a acuzat Rusia că a atacat o navă civilă care transporta cereale într-o zonă a Mării Negre apropiată de zona economică exclusivă a României. Acest atac a generat îngrijorări în rândul trader-ilor și a adus în discuție siguranța livrărilor de cereale din regiunea Mării Negre.
România rămâne, totuși, un jucător important pe piața cerealelor din Uniunea Europeană, fiind unul dintre cei mai mari exportatori de cereale. În ultimele două luni, exporturile de grâu ale României au crescut semnificativ, subliniind importanța continuării eficienței logistice și a securității în livrările de cereale pentru menținerea statutului său pe piața europeană.
Te-ar mai putea interesa și: Exporturile de cereale ale României au crescut cu 30% în ultimul an. Țara noastră este pe locul 2 în Europa