Detergenții din România au cele mai mari prețuri din Uniunea Europeană, iar specialiștii consideră că e din cauza plafonării adaosului la alimentele de bază, care a dus la creşteri de preţuri și la alte produse. Ancheta Consiliului Concurenţei nu este finalizată, aşa că deocamdată nimeni nu poate fi tras la răspundere pentru majorările de la raft.
Dintr-un număr de opt țări din Europa, România are cei mai scumpi detergenți. 40 de spălări costă la noi 8,42 euro, mai mult decât în Italia, Spania, Regatul Unit, Franța, Germania, Grecia şi Portugalia.
„Exagerat de mult. Şi ar trebui măcar strictul necesar, igiena contează pentru orice om, să-şi poată permite”, a spus un român, potrivit Observator.
„Eu am un singur magazin unde merg şi e cât de cât mai accesibil sau când sunt oferte. Ultima oară l-am luat acum două săptămâni, 3 kg, 45 de lei. Celălalt e mult mai scump. În jur de 50-60, cantitate mică”, spun oamenii.
„Are legătură, în primul rând, cu efectele plafonarilor de adaos comercial aflate în vigoare. Puși își situația de a-și reduce câștigurile de pe urmă produselor alimentare, comercianții au scumpit celelalte produse. Este vorba de așa numitul efect de waterbed. Prețurile mari au legătură cu costurile de producție, cu costurile mai mari cu energia, cu gazele, cu carburnatii și salariile”, a declarat Adrian Negrescu, analist economic.
După mecanismul e plafonare a adaosului comercial la alimente introdus de Guvern, prețul detergenţilor a crescut cu 26%. Scumpirea a avut loc în circa nouă luni și a continuat și pe parcursul anului 2024. Cele mai recente date de la statistică arată o creştere, pentru ianuarie 2025, cu 12%. Şi Consiliul Concurenţei a deschis o anchetă pentru a vedea dacă majorările de preţ sunt justificate.
„Diferă de la furnizor la furnizor. Există creşteri până undeva în 20%. Se caută promoţiile. În continuare se fac provizii. Oamenii, în momentul în care vine câte o promoţie semnificativă şi-au cumpărat 2-3 sau chiar 6 cutii de detergent. Cele mai vândute sunt cele eco. Dar şi brandurile considerate premium. Românii se concentrează pe un detergent care să cureţe murdăria eficient, fără a consuma mult cantitativ”, a spus Elena Filip, reprezentant magazin online.
Citește și Kaufland, anunț alarmant pentru clienți. Înșelătoria prin care sunt păcăliți tot mai mulți români