Guvernul a decis să combată fenomenul „shrinkflation”, prin care magazinele micșorează cantitățile produselor pentru a ascunde scumpirile, fără a modifica prețul. Conform noului ordin ANPC publicat în Monitorul Oficial, comercianții sunt obligați să semnalizeze la raft orice modificare a gramajului produselor, iar nerespectarea acestei reguli va atrage amenzi, potrivit Antena 3 CNN.
Te-ar mai putea interesa și: Etichete false la Kaufland! O româncă a tras un semnal de alarmă! Răspunsul companiei
foto: secretele de pe etichete
Începând cu 10 octombrie, magazinele din România vor trebui să afișeze etichete mari, de 15 cm înălțime și 10 cm lățime, pentru produsele care au suferit modificări de gramaj, dar care rămân la același preț.
Aceste etichete vor include o imagine a produsului și vor informa clienții despre scăderea în greutate. Noua reglementare vizează prevenirea situațiilor în care consumatorii plătesc același preț pentru produse care au un volum redus, un fenomen observat și în alte țări (spre exemplu, Franța).
Implementarea acestei măsuri va aduce costuri suplimentare pentru retaileri, care vor fi nevoiți să suporte cheltuieli pentru producerea și aplicarea etichetelor.
Costul unui afiș este de aproximativ 1,5 lei. În cazul în care pe raft există 10 produse de același tip, costul afișării acestora va fi distribuit între produsele respective, ceea ce va conduce la o scumpire de aproximativ 15 bani pentru fiecare produs. Impactul financiar al acestei măsuri se va reflecta în prețul final al produselor.
Afișele vor fi obligatorii pentru toate produsele care sunt vândute în cantități mai mici decât înainte, iar această obligație se va aplica pe o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data introducerii produsului cu gramaj redus. În cazul în care retailerii scad prețul produsului cu doar câțiva bani, nu este clar dacă aceștia vor trebui sau nu să afişeze etichete, ceea ce a dus la speculații că această reglementare ar putea fi doar o măsură de fațadă, fără un impact real asupra practicilor comerciale.
Retailerii care nu respectă noile reglementări riscă amenzi între 1.000 și 10.000 de lei și posibilitatea de a fi obligați să retragă produsele de la raft până la remedierea problemelor. Comercianții care vând de la distanță nu sunt obligați să semnalizeze scăderea gramajului produselor.
Problema scăderii gramajului produselor este cunoscută și sub denumirea de „shrinkflation” și a fost observată în diverse categorii de produse, de la napolitane, unde greutatea a scăzut de la 180 la 160 de grame, până la cașcaval și unt, unde scăderile au fost de 10 și respectiv 20 de grame.
Și balsamul de rufe a fost redus de la 1 litru la 975 ml.
Te-ar mai putea interesa și: Ce conţin micii de la Selgros şi de unde provine carnea micilor de la Kaufland. Testul etichetei