148 din cele 400 de site-uri verificate folosesc practici de manipulare, potrivit datelor Comisiei Europene și ale autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 23 de state membre UE, scrie stiripesurse.ro.
Potrivit comunicatului venit din parte comisiei, au fost vizate 399 de magazine din mediul virtual ale unor diferiți comercianți cu amănuntul. Verificările au avut ca scop depistarea a trei tipuri de practici manipulatoare folosite deseori pentru a-l determina pe consumator să cumpere diverse produse care nu sunt neapărat în folosul acestuia.
Printre practicile de manipulare se regăsesc numărătoarele inverse false, interfețele web special concepute pentru a-l determina pe client să cumpere, achiziționarea de abonamente dar și informații ascunse.
Te-ar mai putea interesa și: Mii de locuri de muncă disponibile în România. Salariile pot să depășescă și 6000 de lei în mână
În acest fel, au fost descoperite 42 de site-uri care foloseau metoda numărătoarei inverse false. Acestea aveau un termen limită pentru anumite produse aflate la reducere.
54 de platforme foloseau un buton de redirecționare către achiziția de abonamente sau produse mult mai costisitoare, iar 70 nu arătau informațiile de interes ori le așezau în locui mai puțin vizibile în site.
De exemplu, informații legate de costurile de vânzare sau la compoziția produselor ori disponibilitatea unui produs similar la preț mai mic. 23 de site-uri ascundeau, în mod conștient, informații, cu scopul clar de a manipula clienții. Aceștia erau îndemnați să achiziționeze abonamente.
Autoritățile din fiecare stat urmează să contacteze comercianții vinovați de aceste practici de manipulare în scopul solicitării rectificărilor. În cazurile necesare se vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile naționale ale fiecăruia.
„Conform verificării noastre, aproape 40 % din site-urile web de cumpărături online se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilitățile consumatorilor sau să îi înșele. Acest comportament este vădit reprobabil și contravine protecției consumatorilor.
Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluționarea acestor probleme și fac apel la autoritățile naționale îndemnându-le să recurgă la capacitățile lor de asigurare a respectării legii pentru a lua măsuri adecvate și pentru a combate aceste practici. În paralel, Comisia revizuiește întreaga legislație privind protecția consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este adecvată pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă interfețele înșelătoare fac obiectul unor supravegheri adecvate”, a declarat comisarul european pentru justiție, Didier Reynders.
Mai citește și: Prețurile chiriilor cresc de la an la an. 2022 a fost mai scump decât 2021. Care sunt prețurile pentru 2023