Banii ar trebui să ajungă într-un fond de garantare pentru biletele de avion în cazul în care compania aeriană dă faliment. Această idee a venit după falimentul Blue Air, situație care a dus la nerecuperarea banilor dați pe biletele de avion de către 280.000 de pasageri.
„După falimentul Blue Air, 280.000 de pasageri nu și-au mai luat banii, iar noi, tur-operatorii, dintr-un calcul estimativ, am cheltuit între trei și patru milioane de euro pentru aducerea turiștilor, pentru că legea bunului simț spune că nu poți să lași turiștii acolo unde i-a prins „înghețul”. Dacă am fi avut un astfel de fond, toată lumea și-ar fi luat banii. Taxa de 1 euro se aplică pentru toți cei care aterizează pe aeroporturile din România. Ai aterizat de 10 ori, plătești 10 euro. Iar dacă dă compania aeriană faliment, îți recuperezi toți banii”, a declarat Alin Burcea pentru Economica.net.
Citește și 15 miliarde de euro, puse în joc pentru România. Premierul Ciolacu și 6 miniștri dau marea lovitură în Qatar
Taxa la care face referire Alin Burcea nu ar fi inclusă în cea de aeroport plătită de pasageri către companiile aeriene. Aceste companii vor transmite taxa către aeroport, iar de acolo banii se vor duce într-un fond ce va fi gestionat de Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM.
„FNGCIMM este de acord să preia acest fond, evident contra unei sume, ca administrator. În situația în care se mai întâmplă ceva de genul ăsta, pasagerii și agențiile de turism vor sta liniștite, nimeni să nu mai aibă nicio problemă financiară”, a mai spus Burcea.
Anual, s-ar putea strânge o sumă de peste 12 milioane de euro. Această taxă e aplicată în cinci țări din UE, iar inspirația a venit de la Danemarca, a explicat Alin Burcea.
În plus, șeful ANAT vrea să mai constituie un fond, ce de garantare pentru insolvabilitatea și falimentul agențiilor de turism și repatrierea turiștilor.
„De 15 ani, această garantare se face cu asigurări. Din păcate, niciodată nu bat sumele asigurate cu sumele care se pierd. Din fericire, am avut un faliment pe an în ultimii patru ani, dar se putea să fie și mai rău. Dacă un organizator se asigură pentru 500.000 de euro și paguba e de 1,2 milioane de euro, nimeni nu acoperă diferența, iar turiștii recuperează 20, 30, 40%. O să mă întrebați de unde bani? Sigură, se adaugă la pachetul de excursii. Vă spun că am dat milioane la asigurator, pe când puteam să strângem banii și să despăgubim toți turiștii care aveau probleme”.