Andi Iancu, managerul general al Agil Trans, una dintre cele mai mari firme de transport din România, a vorbit la un podcast recent despre motivele care i-au scos pe transportatori în stradă la începutul acestui an, dar și despre situația românilor și flotelor de transport care și-au redirecționat activitatea către spațiul Uniunii Europene.
Chiar dacă o parte din revendicările transportatorilor care au ieșit în stradă la început de an au fost rezolvate, după cum arată Andi Iancu, cei care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană, „pe comunitate”, se află în situația în care normele de poluare impuse de către unele țări precum Germania îi afectează disproporționat.
După cum arată TIR Magazin, în cazul transportatorilor cu camioanele Euro 5 și Euro 6, de exemplu, „LKW Maut”, taxa de drum în Germania, va crește de la 1 decembrie 2023 cu între 35,71% și 83,16%. În acest context, estimează Andi Iancu, mulți dintre tiriștii români, adesea cu camioane Euro 5, ajuns să plătească și cu 1.000 de euro în plus la fiecare cursă.
„Acum sunt probleme mari de tot cu taxele pentru cei care fac extern. După cum știi bine un tir Euro 5 are niște taxe are niște taxe acceptabile. Acum, pe dorința aceasta de a elimina poluarea, momentul în care tu vrei să mai faci transport pe comunitate cu Euro 5 ai niște taxe care cresc cu o mie de euro, adică te descurajează”, explică Andi Iancu, managerul general al Agil Trans.
Te-ar putea interesa și: Interzicerea motoarelor cu combustie pentru camioane ar putea fi blocată din nou! Guvernul nu este de acord cu noile standarde de CO2
Andi Iancua explicat și modul disproporționat în care transportatorii din țara noastră sunt afectați de către creșterea taxelor pe poluare din țări ca Germania. El a ținut să sublinieze că autoritățile din aceste state nu interzic expres folosirea tirurilor, dar că se folosesc de creșterea dărilor pentru a forța mâna firmelor din acest domeniu.
„Nu că nu poți să ai (n.r Euro 5), ei te lasă, ei spun: domnule, nu își pun mâna în beregată, dar vezi că plătești la cursă față de ăla cu Euro 6 și 1.000 de euro! Și atunci nu îți mai cumperi singur”, explică Andi Iancu.
Odată cu aceste reglementări, cel mai mult par a avea de suferit transportatorii români care s-au mutat cu totul sau doar operează în afara țării și care, în multe cazuri au flote de camioane Euro 5. Costurile în creștere cu aceste camioane ajungând să transforme transporturile într-un „sport extrem” după cum explică Andi Iancu.
„Problema este alta, foarte multe mașini românești, foarte multe flote s-au dus în afară și muncesc pe comunitate. (…) . Nevoia de a face transport nu are cum să cadă, că nu ai cum, e sângele (n.r. economiei). Oamenii și-au luat mașinile pentru că aici, pe partea de România, sunt alte prețuri, iar costurile și cheltuielile foarte mari.
Atunci oamenii și-au făcut niște calcule și și-au mutat, mai ales cei din vestul țării, s-au dus cu flotele în afară. Unii rămân acolo și-ș fac (n.r. firme), alții aleg varianta vestul țării-Occident. Românii nu s-au dus cu cele mai bune mașini, acum le au, că nu au de ales. Atunci când îți bagă taxele astea, te obligă să ai Euro 6”, explică Andi Iancu.
În plus, arată Andi Iancu, deciziile autorităților din Vestul Europei legate de normele de poluare pe care trebuie să le respecte camioanele creează un alt set de probleme, mai exact cele legate de ce se întâmplă cu tirurile Euro 5 care nu mai pot fi folosite pe drumurile din afară.
„Apare altă întrebare, ăștia care au mașinile, ce fac cu cele vechi? Vin înapoi în România! Dacă vin înapoi în România începe un alt malaxor și tot așa. Uite cum se face că a face transport a devenit deja sport extrem!”, a concluzionat acesta.
Citește și: UE, reguli și mai stricte pentru camioane. Emisiile acestor vehicule trebuie să scadă cu 90% până în 2040