Viața într-un bloc impune respectarea unor reguli stricte, în special ceea ce privește modificările aduse proprietăților individuale. Printre acestea, închiderea balcoanelor ce se situează la parter este reglementată de legi clare. Scopul urmărește protejarea integrității estetice și structurale a clădirilor, dar și confortul și securitatea locatarilor.
Conform legislației actuale, proprietarii apartamentelor situate la parter, dotate cu balcoane sau logii, pot alege să închidă aceste spații pentru pentru a reduce zgomotul sau a noxele.
Cu toate acestea, modificările sunt permise doar cu respectarea unor condiții precise.
Legea nr. 149/2020 stabilește că pentru efectuarea unor astfel de lucrări este necesar acordul asociației de proprietari.
Nu doar al vecinilor direcți, așa cum era prevăzut anterior, conform evz.ro.
„Cu acordul asociației de proprietari se pot efectua lucrări de închidere a balcoanelor/logiilor aflate la parterul clădirilor de locuit multietajate. Dacă modificările sunt motivate de securitate, reducerea efectelor noxelor, zgomotelor sau pentru siguranța și sănătatea locatarilor”, se arată în textul legii.
Ai mai putea citi și:650 de blocuri rămân fără apă caldă din cauza lucrărilor la rețeaua de termoficare. Ce zone sunt afectate?
Viitorul cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor prevede o schimbare importantă, care va elimina obligativitatea obținerii unei autorizații de construcție pentru închiderea balcoanelor.
Proprietarii vor fi nevoiți doar să trimită o notificare la primărie, prin care să își exprime intenția de a efectua modificările.
Procedurile se vor simplifica, dar proprietarii vor trebui totuși să respecte regulile impuse de asociațiile de proprietari. Inclusiv referitor la materialele și culorile folosite, pentru a nu afecta aspectul general al blocului.
Legislația curentă prevede obținerea unei autorizații de construcție pentru închiderea balconului sau alte modificări aduse fațadei. Până când noul cod va fi implementat, proprietarii apartamentelor au obligația de a respecta aceste norme.
Autorizația de construcție implică depunerea unui dosar tehnic la primărie, care să includă, pe lângă alte docuemnte, un memoriu de arhitectură, un releveu, propunerea de compartimentare și, după caz, o expertiză tehnică.
Nerespectarea normelor poate duce atât amenzi considerabile, dar și probleme cu legea, chiar răspundere penală în cazuri mai grave, dacă modificările pun în pericol siguranța altor locatari.
Chiar dacă regulile sunt severe, proprietarii trebuie să conștientizeze responsabilitatea pe care o au față de integritatea clădirii și de aspectul estetic general.
Te-ar mai putea interesa și: Noi reguli privind amnistia fiscală. Guvernul a schimbat unele condiții