Pe 6 noiembrie, Tribunalul General al Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că ajutorul financiar de aproape două milioane de euro acordat de statul român companiei aeriene TAROM este în conformitate cu reglementările pieței interne a Uniunii Europene, potrivit capital.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Compania aeriană Wizz Air vinde mămăligă cu brânză în timpul zborurilor. Cât costă și cum arată alimentul vândut de compania aeriană
foto: Wizz Air
Acest sprijin a fost oferit pentru a compensa pierderile pe care TAROM le-a suferit din cauza restricțiilor de călătorie impuse în perioada pandemiei de COVID-19, afectând zborurile pe 14 rute internaționale între iulie și decembrie 2020. Decizia CJUE a respins contestația depusă de Wizz Air, o companie aeriană rivală, care a susținut că acest ajutor a fost nejustificat și a condus la un avantaj competitiv incorect pentru TAROM.
În contextul pandemiei, România a notificat Comisia Europeană, pe 3 februarie 2022, cu privire la intenția de a sprijini TAROM printr-o infuzie de capital. Această măsură a fost destinată acoperirii pierderilor specifice cauzate de restricțiile severe de călătorie internațională din a doua jumătate a anului 2020, când traficul aerian a fost redus semnificativ.
Comisia Europeană a aprobat ajutorul, considerând că acesta respectă prevederile articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care permite compensarea pierderilor cauzate de „evenimente extraordinare” fără deschiderea unei investigații oficiale.
Wizz Air a contestat această decizie în fața Tribunalului Uniunii Europene, argumentând că TAROM beneficiază astfel de o subvenție nedreaptă, de natură să afecteze competiția loială pe piață. Compania a subliniat că această compensație ar trebui analizată în contextul altor ajutoare primite de TAROM, cum ar fi un ajutor de salvare anterior, acordat în baza articolului 107 alineatul (3) litera (c) din TFUE, care permite intervenții pentru sprijinirea companiilor aflate în dificultate financiară. Wizz Air a argumentat că acest cumul de sprijin financiar ar putea oferi TAROM un avantaj competitiv disproporționat.
De asemenea, Tribunalul a constatat că ajutorul a fost proporțional cu pierderile înregistrate, fără a duce la supracompensare. În acest sens, Comisia a calculat cu exactitate valoarea pierderilor TAROM utilizând un scenariu contrafactual care să reflecte impactul direct al restricțiilor de călătorie asupra companiei, iar TAROM a luat măsuri rezonabile pentru a reduce costurile pe durata pandemiei, conform verificărilor Comisiei Europene.
Prin decizia sa, Tribunalul General a consolidat cadrul legal al UE privind ajutoarele de stat, menționând că evenimentele extraordinare, cum a fost pandemia de COVID-19, justifică măsuri de sprijin pentru a compensa pierderile companiilor afectate. Tribunalul a precizat că, în aceste condiții, măsurile de ajutor nu constituie o încălcare a concurenței loiale, atât timp cât sunt destinate să acopere doar pierderile directe cauzate de criză și sunt administrate corect de autoritățile naționale și europene.
Te-ar mai putea interesa și: Cât costă abonamentul Wizz Air „All You Can Fly”. Poți zbura către sute de destinații