Preţurile alimentelor de bază au început să scadă în acest an, mai ales acele produse care au fost cel mai puternic afectate de scumpirile în 2022 şi 2023, spun reprezentanţii Penny România, citați de zfcorporate.ro.
„Am remarcat scăderi de preţuri în special la produsele alimentare de bază – lactate şi brânzeturi, ouă, legume şi fructe -, unde impactul inflaţiei a fost semnificativ în perioada precedentă. În cazul în care înregistrăm scăderi de preţuri de la producători, ne asigurăm că aceste reduceri sunt transmise direct către clienţii noştri“, spun oficialii Penny.
Citește și: Românii vor avea parte de o minivacanța de Paște 2024. Câte zile libere vor avea angajații români
Penny este a doua reţea din comerţul modern local care vorbeşte despre apariţia fenomenului deflaţionist, după Profi, care la rândul său anunţa scăderi de preţuri de până la 10% în 2024 versus 2023 la alimente.
Datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că există scăderi de preţuri – de până la 30% – la unele produse alimentare precum făină, mălai, ulei, margarină, lapte, unt sau ouă. Pe de altă parte, multe produse continuă să se scumpească. De exemplu, la categoria de alimente există o inflaţie de 4,48%. Pâinea s-a scumpit cu 1,4%, cartofii cu 9,9%, carnea de vită cu 11,1%, iar cea de porc cu aproape 9,5% față de februarie 2024.
„Actuala tendinţă de deflaţie rezultă din ajustările postpandemie şi din stabilizarea lanţurilor de aprovizionare. Printre factorii care pot influenţa această fază se numără şi scăderea cererii în anumite sectoare, ajustările de preţ la materiile prime şi îmbunătăţirile în eficienţa producţiei şi distribuţiei“, mai spun reprezentanţii Penny.
Potrivit reprezentanților Penny, că anul acesta prețurile vor continua să scadă pentru alimente.
„Iar pe termen lung, ne aşteptăm ca inflaţia să se stabilizeze în jurul valorii de aproximativ 2%, nivel considerat normal de către Banca Naţională a României (BNR).“, mai spus reprezentanții Penny.
Pe termen scurt, deflaţia poate fi benefică pentru consumatori, crescând puterea lor de cumpărare. Însă, pe termen lung, deflaţia poate încetini economia, afectând investiţiile şi creşterea.
„Este crucial să se găsească un echilibru care să stimuleze consumul fără a compromite stabilitatea economică.“.
Brandurile rămân importante în procesul de achiziţie al românilor, adaugă oficialii retailerului.
„Nu putem spune cu exactitate cât de importante erau brandurile pentru români acum un deceniu faţă de cum sunt astăzi, însă ce putem spune este că întotdeauna a existat un anumit grad de ataşament din partea consumatorilor faţă de anumite branduri, lucru care este valabil pentru toate categoriile de produse.“, a mai transmis Penny.