Există anunţuri toxice de angajare şi un mediul toxic de la birou, care îi face pe salariați să schimbe companiile. Numeroși români ar dori un job nou până la finalul anului 2024
Anul trecut a fost un an dificil pentru mulți dintre angajații români. Greu, plin de provocări și incertitudini, așa este descris într-un sondaj recent făcut de o platformă care se ocupă de recrutări.
Din acest motiv, o parte dintre salariați vor să-și schimbe locul de muncă. Pe lângă salariile mici, una dintre problemele invocate este legată de atmosfera toxică de la birou.
56% dintre cei care au participat la sondajul eJobs spun că anul viitor au în plan să își schimbe locul de muncă. Principalele motive sunt legate de salariu și de faptul că nu întrevăd nicio posibilitate de creștere pe plan profesional. În 42,3% dintre cazuri se vorbește și despre mediul toxic de la birou.
Traim in era digitala si aproape orice activitati intreprindem, profesionale sau de zi cu zi, le realizam cu ajutorul internetului. Gasirea unui job, de exemplu, se desfasoara aproape exclusiv online in zilele noastre, insa pe principiul „nu tot ce zboara se mananca”, nici nu trebuie sa credem toate anunturile de angajare pe care le vedem.
Unele dintre ele pot sa sune bine, insa exista anumite elemente care ar trebui sa-ti dea de banuit ca acolo nu este in regula ceva.
Anuntul nu mentioneaza numele companiei sau ofera foarte putine informatii despre aceasta. O firma legitima va dori sa isi prezinte imaginea si sa atraga talente, oferind detalii clare despre cine sunt si ce fac.
Anuntul este foarte vag cu privire la responsabilitatile si cerintele postului. De exemplu, fraze precum „cautam oameni motivati” sau „oferim oportunitati de cariera” fara detalii concrete pot fi suspecte.
Se promit salarii foarte mari sau alte beneficii extraordinare fara a cere experienta relevanta sau calificari specifice. Daca pare prea frumos pentru a fi adevarat, probabil ca asa este.
Ti se cere sa platesti o taxa de aplicare, sa cumperi echipamente sau sa achizitionezi diverse produse pentru a incepe lucrul. O companie legitima nu va cere bani pentru a-ti oferi un loc de munca.
Adresa de e-mail folosita pentru aplicare nu este una oficiala (de exemplu, foloseste un serviciu gratuit precum Gmail sau Yahoo in loc de un domeniu personalizat al companiei). De asemenea, lipsa unui numar de telefon sau a unui punct de contact direct este un semnal de alarma.
Se insista pe aplicarea imediata si pe un proces rapid de angajare, uneori fara interviu sau verificari de fundal. Firmele legitime au procese de recrutare bine structurate care includ mai multe etape.
Anuntul este postat in mod repetat pe diverse platforme, indicand o rata mare de rotatie a personalului sau o strategie de „bulk hiring” care poate sugera o problema sistemica in companie.
Nu se precizeaza locatia exacta a jobului sau se spune ca vei lucra din diverse locuri fara detalii clare. In plus, poate aparea ca un job de la distanta, dar fara informatii clare despre cum va decurge munca, scrie manager.ro.
Esti invitat la un interviu neobisnuit, cum ar fi intr-un loc public fara legatura cu domeniul de activitate al companiei sau la ore neobisnuite.
Nu se mentioneaza nimic despre tipul contractului, durata acestuia, perioada de proba sau alte detalii esentiale legate de relatia contractuala
Sondaj mincinos, dezvăluirea care aruncă în aer cercetările sociologice despre piaţa muncii. Platforma pentru anunțuri de recrutare Resume Builder a desfășurat un sondaj cu 650 de manageri, iar 40% dintre aceștia au declarat că firmele lor au postat și mesaje false, în ultimul an. Deși acestea păreau reale, iar în unele cazuri cei care au aplicat au fost chiar intervievați, de fapt companiile nu căutau angajați.
O altă concluzie a fost că trei din zece companii au, în prezent, informări de angajare false pe site-urile lor sau pe platforme dedicate. Fără a fi vorba de o escrocherie, așa cum se întâmplă în unele cazuri de anunțuri on-line care urmăresc să colecteze date personale, anunțurile despre joburi-fantomă, date de companii prestigioase, sunt create de managerii de resurse umane pentru a pune presiune pe angajații existenți.
Dintre companiile care au recurs la această practică, majoritatea au postat între unul și cinci anunțuri false, chiar dacă au, în același timp, și campanii de recrutare pentru joburi reale. Anunțurile cu joburi false acoperă toate nivelurile de experitiză, de la poziții de începători până la joburi la nivel executiv. De asemenea, o mare parte dintre companii i-au contactat pe unii dintre candidați și chiar au “regizat” un interviu de angajare.
Separat, 60% din cei 650 de manageri intervievați au declarat că au păstrat CV-urile depuse de candidați “pentru o dată ulterioară”, întrucât nu aveau nevoie de forță de muncă.
Mai multe destalii despre acest subiect, în acest link
Un curriculum vitae (CV) este primul contact al angajatorului cu tine, asadar este esential ca acesta sa fie impecabil. Exista anumite lucruri pe care nu ar trebui sa le incluzi niciodata in CV, deoarece pot diminua sansele de a obtine interviul dorit.
In primul rand, evita sa treci in CV-ul tau informatii personale irelevante. Detalii precum starea civila, numarul de copii, religia sau orientarea sexuala, nu au ce sa caute intr-un astfel de document. Aceste informatii nu sunt relevante pentru evaluarea competentelor tale profesionale si pot conduce la prejudecati nefondate.
In al doilea rand, fii atent la fotografie. In majoritatea industriilor, fotografia nu este necesara in CV. Exceptiile sunt domeniile unde aspectul fizic este relevant, cum ar fi in modelling sau actorie. Fotografia poate induce subconstient prejudecati din partea angajatorilor si nu aduce valoare adaugata informatiilor tale profesionale.
Indicatiile privind salariul dorit sau istoricul salarial nu trebuie nici ele mentionate in CV. Discutia despre salariu este mai potrivita pentru interviu sau negocieri ulterioare. Mentionarea acestor informatii prea devreme poate limita posibilitatea de negociere si poate elimina CV-ul tau din considerare inainte de a ajunge la interviu.
De asemenea, explicatiile privind motivele plecarii de la locurile de munca anterioare nu isi au locul in CV. Aceste detalii pot fi discutate in cadrul interviului, daca sunt relevante. Includerea acestor informatii in CV poate sugera negativitate sau poate genera intrebari inutile din partea angajatorului.
In continuare, ia in calcul faptul ca descrieri excesiv de detaliate ale fiecarui loc de munca anterior pot face CV-ul prea lung si plictisitor. Concentreaza-te pe realizarile si responsabilitatile relevante care demonstreaza competentele tale si modul in care acestea se potrivesc cu pozitia pentru care aplici.
Erorile gramaticale si ortografice sunt un semn de lipsa de atentie la detalii si de neprofesionalism. Ele reprezinta un alt aspect ce nu ar trebui sa se regaseasca in CV-ul tau, indiferent de jobul pentru care aplici. Revizuieste CV-ul de mai multe ori si cere parerea unei alte persoane pentru a te asigura ca nu exista greseli. Un CV curat si corect redactat reflecta o persoana organizata si atenta la detalii.
Referintele trebuie si ele atent gandite. In general, nu este necesar sa incluzi referinte in CV, decat daca sunt solicitate in mod explicit de angajator. Formulari de tipul „referinte disponibile la cerere” sunt suficiente. In plus, mentionarea referintelor poate duce la o incalcare a confidentialitatii acestora fara permisiunea prealabila.
Desi includerea hobby-urilor si intereselor poate adauga o nota personala CV-ului, acestea trebuie sa fie relevante pentru pozitia pentru care aplici. De exemplu, daca aplici pentru un post in IT, interesele tale in programare sau tehnologie sunt relevante. Evita hobby-urile care nu adauga valoare profesionala.
In cele din urma, nu exagera si nu oferi informatii false. Exagerarile sau informatiile false despre realizarile si experientele tale pot fi extrem de daunatoare. In era digitala, verificarea referintelor si a experientelor anterioare este mai usoara ca niciodata. Daca se descopera ca ai mintit in CV, iti poti compromite sansele de a obtine acel loc de munca si de a-ti construi o cariera in acel domeniu.