Până la 89 de miliarde de dolari (4,6%) din încasările globale din plăţi ar putea fi în pericol în următorii trei ani pentru băncile care întârzie să ofere opţiuni de plată de ultimă generaţie, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture, care arată că pe fondul schimbării comportamentelor consumatorilor şi al turbulenţelor economice, metodele de plată care oferă mai multe opţiuni şi control câştigă rapid teren.
”Până la 89 de miliarde de dolari (4,6%) din încasările globale din plăţi ar putea fi în pericol în următorii trei ani pentru băncile care întârzie să ofere opţiuni de plată de ultimă generaţie”, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture.
Raportul, intitulat ”Payments Gets Personal” se bazează pe un sondaj efectuat în rândul a peste 16.000 de clienţi din 13 ţări din Asia, Europa, America Latină şi America de Nord. Acesta explorează modul în care principalele bănci şi jucători din domeniul plăţilor îşi pot îmbunătăţi relevanţa în procesul de tranzacţionare a clienţilor şi pot profita de viitoarele inovaţii în materie de plăţi.
Raportând riscurile legate de veniturile din plăţi în funcţie de regiunea geografică, raportul a identificat că în America de Nord sunt în pericol venituri din plăţi în valoare de 34 de miliarde de dolari, în America Latină sunt ameninţate peste 25 de miliarde de dolari, iar în Asia-Pacific peste 24 de miliarde de dolari. În Europa, unde peste 55% dintre clienţi nu folosesc în mod regulat cardurile de credit, peste 4 miliarde de dolari din veniturile din plăţi sunt în pericol.
Deşi metodele de plată tradiţionale încă domină peisajul plăţilor pentru clienţi, ofertele de ultimă generaţie câştigă rapid teren.
Studiul a identificat o folosire frecventă a metodelor de plată tradiţionale, cum ar fi banii lichizi (utilizaţi de 66% dintre respondenţii la sondaj), cardurile de debit (64%) şi cardurile de credit (48%). Cu toate acestea, mai mult de jumătate (56%) dintre consumatorii intervievaţi utilizează portofele digitale şi 10% folosesc aplicaţii de plată de la cont la cont (A2A – account-to-account).
Se preconizează că plăţile biometrice (autentificarea caracteristicilor fizice, cum ar fi retina, amprentele palmei, amprentele digitale şi ale feţei) vor genera şi mai multe perturbări. Mai mult de patru din 10 respondenţi (42%) consideră că este probabil ca biometria să fie utilizată pe scară largă până în 2025, iar 9% au declarat că ar fi dispuşi să o utilizeze ca metodă principală de plată dacă ar fi disponibilă, până în 2025.
De asemenea, studiul a constatat că factorii macroeconomici externi, inclusiv inflaţia şi creşterea ratelor dobânzilor, influenţează alegerile de plată ale consumatorilor, care caută să reducă dobânzile la credite.
Aproape o treime (31%) dintre utilizatorii de carduri de credit au declarat că iau în considerare trecerea la alte instrumente de plată pentru cumpărăturile în persoană, iar puţin peste jumătate (54%) dintre aceştia intenţionează să utilizeze metode de plată fără perceperea de dobânzi, inclusiv carduri de debit, numerar şi finanţare de tip „cumpără acum, plăteşte mai târziu” – buy now, pay later (BNPL).
„Pe măsură ce consumatorii reevaluează modul în care plătesc şi îşi mută banii, operatorii tradiţionali de plăţi îşi pierd rapid controlul asupra experienţei de plată a clienţilor în favoarea noilor jucători intraţi pe piaţă. Această ameninţare semnificativă la adresa veniturilor bancare de bază este agravată de volatilitatea economică actuală, de accelerarea digitalizării şi de cererea consumatorilor pentru plăţi mai facile”, spune Sulabh Agarwal, liderul Global Payments la Accenture.
Raportul recomandă mai multe strategii pentru băncile care doresc să ofere experienţe de plată fără probleme, inclusiv: Colaborarea cu alte bănci şi cu fintech-uri poate ajuta la protejarea veniturilor din plăţile de bază şi la blocarea noilor jucători; Aplicaţiile şi portofelele digitale pot înlocui interacţiunile din sucursalele fizice şi pot digitaliza plăţile, oferind în acelaşi timp o înţelegere mai profundă a comportamentelor şi nevoilor clienţilor; Market place-urile online şi „super-aplicaţiile” pot poziţiona băncile în centrul vieţii digitale a consumatorilor.
„Acum este momentul ca băncile să preia iniţiativa şi să implementeze o strategie pentru a-şi proteja veniturile din plăţi. Băncile care fac demersuri îndrăzneţe pentru a adopta metode de plată de ultimă generaţie, oferind oamenilor mai multe opţiuni şi control, ar putea debloca niveluri mai ridicate de implicare a clienţilor şi ar putea stimula creşterea într-un mediu cu rate ale dobânzilor în creştere”, a spus Agarwal.
Raportul se bazează pe informaţiile din studiul Accenture 2022 Global Consumer Payments, realizat pe baza unui sondaj efectuat în rândul a 16.000 de clienţi din 13 ţări din Asia, Europa, America Latină şi America de Nord. Cercetarea pe teren a avut loc în lunile august şi septembrie 2022. Pentru a calcula valoarea veniturilor din plăţi bancare aflate în pericol, Accenture Research a examinat datele furnizate de GlobalData şi UK Finance şi răspunsurile la sondaj pentru a estima rezervele de venituri din plăţi pentru plăţile cu cardul în persoană şi totalul plăţilor online. Accenture a inclus comisioanele interbancare din toate tranzacţiile cu carduri, veniturile din dobânzi din carduri de credit şi comisioanele atribuite băncilor din plăţile online alternative. Pe baza rezultatelor sondajului şi a examinării tendinţelor recente în materie de plăţi, Accenture a utilizat analiza scenariilor pentru a estima viitoarele metode de plată utilizate de consumatori de către fiecare dintre cele 13 ţări (care reprezintă 83% din veniturile din plăţi bancare la nivel global) şi a extrapolat rezultatele la nivel global. Scenariul de bază ca atare, construit pe baza modelului proprietar Accenture Payments Revenue Model, a fost ajustat în mod corespunzător, încorporând inflaţia şi dinamica specifică fiecărei ţări, precum şi contribuţiile experţilor Accenture în domeniul plăţilor la nivel global.
Accenture este o companie globală de servicii profesionale, cu experienţă în digital, cloud şi securitate. Are 721.000 de angajaţi, deservind clienţi din peste 120 de ţări.