Barometrul e-Commerce: Datele statistice arată că femeile cumpără online mai des decât bărbaţii, cu o cotă de 48,3%, în comparaţie cu 44,1% în cazul bărbaţilor, a transmis Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), la conferinţa Profit.ro & DPD România Barometrul e-Commerce.
„Aceste cifre se referă la persoanele care au cumpărat sau comandat bunuri online în ultimele 3 luni din total persoane care utilizează internetul. De asemenea, 66,1% dintre femei au cumpărat sau comandat bunuri online în ultimele 12 luni, comparativ cu 65,9% în cazul bărbaţilor”, a spus Pelivan.
Cel mai des cumpărate bunuri online în ultimele trei luni au fost articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, cu o cotă de 77,2%, numărul comenzilor fiind dominate de femei, cu o pondere de 56,4%.
Poziţia a doua a revenit comenzilor plasate restaurantelor – 37,8% (femeile au o cotă de 50,2%), iar locul trei a revenit produselor cosmetice – 26,3% (femeile au o pondere de 82,7%).
Articolele sportive s-au plasat pe locul 4, cu o cotă de 17,7%, cele mai multe comenzi revenind bărbaţilor, cu un procentaj de 59,8%.
Produsele electronice (telefoane, tablete, televizoare) au ocupat locul 5 în total comenzi, cu o cotă de 16,7%, ponderea bărbaţilor fiind de 66,3%.
Toate studiile şi statisticile arată că femeile e-shopperi cumpără mai mult, şi ca număr de produse, şi ca valoare, achiziţionând în România mai mult decât media europeană pe anumite componente, anunţă Nadia Talpă, Chief Commercial Officer, DPD România, la conferinţa Profit.ro & DPD România Barometrul e-Commerce.
“Barometrul e-commerce 2023 – De ce iubim femeile e-shopper”, realizat de DPD, arată că numărul e-shopperilor români s-a stabilizat după creşterea înregistrată în timpul pandemiei de Covid-19, evoluţie sesizată şi în privinţa cumpărătorilor electronici obişnuiţi, “răspunzători” pentru 90% din cumpărăturile online din România.
Astfel, ponderea e-shopperilor în totalul populaţiei României a crescut cu 1 punct procentual faţă de anul 2021, la 79%, fiind puţin mai mare faţă de media UE (77%). Totodată, ca şi în 2021, 52% din cumpărătorii electronici sunt e-shopperi obişnuiţi, categorie care îi reprezintă pe cei cu vârsta între 18 şi 70 de ani şi care cumpără online cel puţin un produs în fiecare lună.
Deşi cumpărăturile făcute de e-shopperii obişnuiţi reprezintă în continuare majoritatea tranzacţiilor online, media numărului de colete este ceva mai mică decât cea de anul trecut: 90% din toate cumpărăturile online au fost iniţiate de către e-shoperii obişnuiţi, media fiind de 3,6 colete în ultima lună (3,9 colete în cazul femeilor şi 3,3 colete în cazul bărbaţilor).
Achiziţii făcute ca urmare a unui impuls de moment reprezintă 25%. “Portretul-robot” al e-shopperul român obişnuit indică o medie a femeilor de 56% (aceeaşi ca la nivelul UE), o vârstă medie de 40,5 ani şi domiciliul în mediul urban (89% anul trecut, cu o creştere de 9% faţă de 2021). Dintre aceştia, 4% au început să cumpere online în 2022, o pondere mai mică faţă de cea valabilă la nivelul UE, de 8%. Cele mai multe femei e-shopper din România sunt tinere (18-34 de ani) şi locuiesc în oraşe mari, de până la 250.000 de locuitori din Moldova, Ardeal, Muntenia şi în Bucureşti. Femeile e-shopper primesc într-o lună cu 0,6 colete mai multe decât bărbaţii şi, contrar prejudecăţilor, achiziţiile pe care le fac sub impulsul de moment sunt mai puţine decât în cazul bărbaţilor, conform Profit.ro.
Ponderea femeilor e-shopper cu venituri mici este mai mare faţă de cea cu venituri peste medie, pentru toate categoriile de vârstă – 18-34 ani, 35-54 sau +55 ani. E-shopperii români rămân sensibili la preţuri, aşteaptă oferte “cu adevărat bune” şi mari reduceri şi, aproape toţi, sunt influenţaţi de reţelele de socializare. “61% dintre e-shoperii obişnuiţi consideră că economisesc bani atunci când cumpără online, iar pentru aproape 70% preţul este cel mai important imbold pentru a face o achiziţie. Ei caută oferte şi reduceri mari şi evenimentele speciale care aduc mari discounturi. În ceea ce priveşte femeile e-shopper, acestea recunosc că preţul este de cele mai multe ori factorul determinant şi ies în evidenţă atât la capitolul „goana după evenimente tip Black Friday sau reduceri de sezon” (cu aproape 20 de procente mai mult decât media UE), cât şi la căutarea de chilipiruri”, potrivit studiului. Îngrijirea frumuseţii şi moda rămân primele categorii de cumpărături preferate de e-shopperii români, la fel ca în UE. Urmează încălţămintea, care a beneficiat de boom-ul online din timpul pandemiei, şi medicamentele. Majoritatea e-shopperilor români postează un feedback după achiziţia online, ceea ce face ca opinia exprimată prin reţelele de socializare să joace un rol determinant în decizia de cumpărare. De asemenea, influencerii au un rol important, notează DPD în analiza efectuată în 22 de ţări.
În ceea ce priveşte percepţia cumpărătorilor asupra întregului proces, experienţele de cumpărare şi de livrare rămân pozitive, dar procesul de returnare este perceput ca fiind ceva mai dificil. Românii solicită servicii de curierat care permit selectarea intervalului precis de livrare şi, în cazul femeilor, cel mai important lucru este livrarea gratuită.
Un număr tot mai mare de firme aleg să achiziţioneze produse cu valoare ridicată din alte state UE, astfel încât acestea să fie scutite de TVA, iar persoana juridică să evite plata unor bani pe care altfel ar trebui să-i recupereze de la stat, semnalează Christian Năsulea, lector la Universitatea din Bucureşti, în cadrul evenimentului „Barometrul e-Commerce. De ce iubim femeile e-Shopper”, organizat de către Profit.ro & DPD România.
Năsulea a evidenţiat şi o posibilitate de business pentru companiile din curierat şi comerţ online care pot oferi firmelor soluţii legate de TVA pentru tranzacţiile cu spaţii economice importante, cum sunt SUA şi China.
„Datele despre aceste creşteri de tranzacţii între ţări, am găsit o corelaţie, până la cauzalitate mai avem, s-ar putea să fie corelate destul de mult cu legislaţia privind TVA intracomunitar. Se observă o creştere a numărului de comenzi pentru produse cu valoare mare, comandate de către persoane juridice, nu persoane fizice. Acest lucru se întâmplă, probabil, pentru că genul acesta de achiziţii permit evitarea plăţii TVA în momentul în care se face achiziţia. Extrem de multe companii încep să comande din altă ţară produse care se găsesc şi pe piaţa locală, ca să nu mai plătească TVA la ele”, a spus Năsulea.
Varianta cea mai bună pentru firme în ce priveşte TVA este să nu aibă ceva de recuperat sau de compensat în relaţia cu statul, mai ales că astfel de proceduri consumă timp şi resurse.
„Este drept că ar putea să-şi recupereze TVA ulterior ori să aibă nişte TVA deductibil, trag linie peste o lună sau peste trei luni, fac nişte calcule şi ajung să nu-l plătească la un moment dat recuperându-l din TVA-ul colectat. Pentru cine este în business, însă, este foarte clar. Mai bine nu plăteşti deloc acum, decât să aştepţi să te compensezi cu statul la un moment dat, să faci nişte calcule şi să te complici cu nişte lucruri”, a explicat acesta, conform Profit.ro.