Cea de-a 14-a ediţie a Black Friday, eveniment ce se va desfăşura în principal pe 8 noiembrie, va aduce încasări istorice pentru retailerii din România, de peste jumătate de miliard de euro, însă şi o scădere semnificativă a numărului de produse vândute faţă de anii trecuţi, arată o analiză a companiei de consultanţă Frames.
„Creşterea vânzărilor de Black Friday are legătură, în mod direct, cu creşterile de preţuri de la precedentul eveniment de shopping care, pe unele sortimente, mai ales pe zona de fashion şi beauty, au depăşit 20-30%. O cifră de afaceri mai mare nu înseamnă neapărat că firmele vor face profitul înregistrat în anii de boom economic, asta pentru că volumul mărfurilor vândute va fi, mai mult ca sigur, mai mic decât cel din anii trecuţi”, arată analiza Frames.
Potrivit estimărilor analiştilor, comanda medie plasată de Black Friday va fi de aproximativ 500 de lei, cu 50 de lei peste cea din 2023.
Această evoluţie reprezintă un efect direct al inflaţiei, în condiţiile în care România are cea mai mare creştere a preţurilor din UE.
Potrivit estimărilor companiei, după un an 2023 în care Black Friday a generat încasări de aproximativ 450 milioane de euro (la nivelul întregii luni noiembrie /online&offline), în 2024 se estimează o atingere a bornei de 500 milioane de euro.
Cele mai multe comenzi vor fi plasate în mediul online, pe site-urile principalilor jucător din piaţă. Aceştia se aşteaptă ca, pe perioada Black Friday, să înregistreze vânzări de 3-4 ori mai mari decât într-o perioadă normală.
Estimările companiilor din zona de retail (fashion, IT&C, bricolaj, beauty, food etc.), cu care compania de consultanţă colaborează, arată că în focusul vânzărilor de Black Friday 2024 se vor afla produsele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, alături de cele din zona de beauty.
Dacă vrei să economisești sume mari de bani atunci când îți cumperi haine, mobilă, gadgeturi, produse de make-up sau cosmetice, Black Friday 2024 este evenimentul pe care trebuie să îl marchezi în calendar.
Vinerea Neagră are loc în luna noiembrie, deși anumiți retaileri ar putea prelungi perioada și pot da startul chiar de la finalul lunii octombrie.
Black Friday promite reduceri masive de prețuri la cele mai populare produse, iar ca să beneficiezi de cele mai mici prețuri, ar trebui să îți faci câteva strategii astfel încât să profiți de cumpărături la prețuri promoționale.
Când aproape toți retailerii participă la Black Friday, poate deveni puțin copleșitor. Cum găsești cele mai bune oferte? Cum știi cine oferă cele mai mari reduceri? Și există vreun secret pentru a profita la maximum de reduceri?
De la capcane de evitat la lucruri pe care trebuie să le faci înainte de marele eveniment, iată cele mai bune sfaturi pentru a obține cele mai bune oferte de Black Friday.
Poate nu te încântă foarte mult să îți faci planul cu tot ce vrei să îți cumperi de Black Friday, ci îți place mai degrabă să te lași purtat de val (și de ofertele de nerefuzat), dar planificarea și pregătirea sunt esențiale dacă vrei să economisești cât mai mulți bani de Black Friday. O ofertă nu este o ofertă dacă nu ai cu adevărat nevoie de acel produs. Așadar, economisirea începe cu realizarea unei liste de dorințe.
Ia un pix și o foaie sau deschide aplicația Notițe pe telefon și scrie fiecare lucru pe care îl dorești sau de care ai nevoie, împreună cu prețul și data. Astfel, nu vei ajunge să cumperi tot ce nu îți trebuie doar pentru că are o etichetă roșie cu reducere lângă preț.
Ofertele Digi pentru Black Friday vor da lovitura în România. Anunțul companiei
Notând prețul, data și retailerul, vei putea compara costul acestuia de Black Friday (sau oricând vei verifica produsul online), pentru a te asigura că obții o reducere reală. Dacă ești foarte organizat și îți trebuie multe lucruri, poți face un tabel în Excel pentru a îți ține propria evidență de prețuri. Vei vedea negru pe alb diferențele de preț, ofertele retailerilor și adevăratele reduceri fără să fii păcălit.
Nu e nimic mai frustrant decât să fii prins în agitația de Black Friday și să realizezi că nu poți finaliza comanda imediat. Când apare o ofertă foarte bună de Black Friday, retailerii online pot fi copleșiți de noi clienți care încearcă să-și creeze conturi noi.
Acest lucru poate duce la pierderea unor minute prețioase, iar dacă este vorba despre un produs foarte popular sau o ofertă fulger, acesta poate fi vândut sau prețul său poate reveni la normal. Așadar, cel mai bine e să ai conturi pe marile site-uri de pe care vrei să cumperi. Pune-ți datele, adresa și datele cardului, astfel încât atunci când vrei să cumperi ceva să o faci rapid și fără bătăi de cap. La finalul Black Friday, poți să îți dezactivezi sau să îți ștergi contul, dacă vrei.
Pe lângă crearea unui cont la retailerii tăi favoriți, există anumite programe de membru care pot face cumpărăturile de Black Friday mai avantajoase. Retailerii oferă uneori reduceri exclusive doar pentru membrii în timpul evenimentului sau pot începe reducerile mai devreme pentru membri, ca un avantaj pentru fidelitate. Abonează-te la newslettere acolo unde poți, pentru că te anunță ce produse vor fi la reducere și ce prețuri vor avea, astfel încât să te asiguri că profiți din plin de promoție.
După ce ți-ai creat lista de dorințe și a sosit Black Friday, va trebui să te asiguri că obții cel mai bun preț posibil. Asta necesită puțină verificare a prețurilor. Fă o căutare rapidă pe Google pentru produsul exact și să verifici cum variază prețurile între site-uri. De exemplu, dacă ești în căutarea unui iPad nou și este în prezent la reducere pe un site, mergi apoi la alți retaileri pentru a mă asigura că nu este același preț (sau mai ieftin) acolo. Dacă este, poți lua în considerare cumpărarea de la acel retailer dacă oferă beneficii mai bune, cum ar fi o garanție mai lungă. De asemenea, verifică site-urile de comparație a prețurilor.
Toate reducerile în numeroase magazine (atât online, cât și în cele fizice) pot face ca urmărirea celor mai bune oferte de Black Friday să fie uneori copleșitoare. Totuși, folosind serviciul gratuit Google Alerts, poți lăsa gigantul de căutare să facă toată munca grea pentru tine.
Google Alerts îți va trimite un email atunci când găsește conținut nou pe internet care include un termen specificat de tine, astfel că, atunci când toate ofertele de Black Friday încep să apară, vei putea verifica inbox-ul și să te asiguri că nu ratezi vreo ofertă uimitoare.
De fapt, poate chiar să îți ofere un avantaj competitiv de Black Friday, deoarece poți afla despre oferte înainte ca majoritatea cumpărătorilor să le descopere.
În primul rând, accesează site-ul Google Alerts. În câmpul „Creează o alertă despre”, tastează expresiile despre care vrei să fii informat atunci când se creează o nouă pagină web care corespunde criteriilor tale.
Așadar, dacă ești interesat de oferte de Black Friday pentru un produs anume, introdu „Black Friday, numele produsului, oferte” în caseta de text, fără ghilimele, dar cu virgule, deoarece acestea separă fiecare termen de căutare.
Previzualizarea alertei ar trebui să apară mai jos și poți verifica dacă termenii tăi sunt corecți și dacă vei primi alerte pentru ofertele care te interesează. Dacă ești conectat la Google, vei vedea și detaliile contului tău, ceea ce înseamnă că Google Alerts va trimite noutăți despre ofertele de Black Friday în contul tău de Gmail.
Introdu-ți adresa de mail, apoi, dă clic pe „Arată opțiuni”. De aici, poți seta cât de des vrei să primești aceste alerte. Pentru Black Friday, ar fi bine să alegi opțiunea „Pe măsură ce se întâmplă” pentru a fi alertat imediat ce apare o ofertă. Regiunea este o altă opțiune importantă, deoarece vrei să primești rezultate doar din regiunea în care te afli, altfel te vei confrunta cu oferte din țări din care nu poți cumpăra.
Odată ce ești mulțumit de selecția ta, dă clic pe „Creează alertă”. Poți crea câte alerte dorești, iar cele mai bune oferte de Black Friday vor fi trimise direct în inbox-ul tău.
Nu trebuie să fii atent doar la prețurile care par prea bune pentru a fi adevărate. Ai putea ajunge să cumperi un produs prost, fals sau chiar periculos dacă nu știi cum să recunoști capcanele. Iată la ce să fii atent:
Mulți dintre noi ne bazăm pe recenziile celorlalți clienți atunci când decidem dacă să cumpărăm ceva, însă dacă acestea nu sunt autentice, ai putea fi indus în eroare și să cumperi un produs slab calitativ. Recenzorii sunt recrutați în numele companiilor – adesea prin Facebook – și li se oferă produse gratuite sau vouchere în schimbul unor recenzii de cinci stele.
Semnele că recenziile pentru un produs sau o afacere ar putea fi false includ un număr suspect de mare de recenzii pozitive de cinci stele, multe recenzii cu fotografii sau videoclipuri incluse, lipsa unor detalii specifice despre experiența recenzorului cu produsul sau serviciul, și multe recenzii postate în același timp.
Pentru o imagine mai realistă, concentrează-te pe recenziile de patru, trei și două stele, care sunt mai probabil să fie autentice, și sortează-le după cele mai recente, nu după cele „de top”.
Site-urile frauduloase oferă produse la prețuri de chilipir pentru a atrage atenția cumpărătorilor, dar apoi vând produse false, contrafăcute sau care nu există. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, ar trebui să fii imediat suspicios. Formulări ciudate sau greșeli de ortografie și gramatică, ar putea fi semne că site-ul a fost creat în grabă pentru a servi drept escrocherie. Ar trebui să existe întotdeauna informații de contact, inclusiv un număr de telefon sau o adresă de e-mail și locația companiei.
Fii precaut în ceea ce privește reclamele de pe rețelele sociale, în special cele care provin de la companii sau branduri de care nu ai auzit niciodată, precum și conturi noi care promovează branduri pe care le cunoști, dar care ar putea fi operate de escroci care le imită. Verifică întotdeauna site-ul oficial al companiei, deoarece probabil vei găsi acolo orice oferte legitime.
Verifică și dacă brandingul este corect în reclamele pentru companii cunoscute și, dacă dai clic pe un link, verifică dacă URL-ul corespunde cu cel al site-ului oficial. Reclamele frauduloase pot apărea și în motoarele de căutare precum Google – fii deosebit de atent cu rezultatele din secțiunea „Shopping” și cele marcate cu “Ad”, sfătuiește publicația independent.co.uk.
Produsele vândute pe piețele online, unde poți cumpăra de la vânzători terți, sunt adesea nesigure, deoarece aceste site-uri nu au aceleași responsabilități ca retailerii obișnuiți online pentru siguranța produselor pe care le vând.
Trebuie să fii suspicios cu privire la ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate. Majoritatea produselor periculoase provin de la branduri necunoscute sau sunt nebranduite, așa că rămâi la brandurile cunoscute și asigură-te că reclamele sunt pentru cei care pretind a fi.
Fă-ți timp să cercetezi orice produs care te interesează și brandul respectiv dacă nu ai auzit de el înainte. Caută detalii de contact, astfel încât să fie mai ușor de contactat în caz de nevoie, și nu te baza automat pe recenziile utilizatorilor.
Faptul că un produs este promovat ca fiind redus de Black Friday sau prezentat ca o afacere excelentă nu înseamnă că îți este oferit la cel mai bun preț posibil. Multe dintre produsele promovate în timpul reducerilor de Black Friday au fost vândute la același preț sau chiar mai mic în următoarele șase luni — așadar, s-ar putea să nu fie nevoie să te grăbești să cumperi.
Pentru a obține ceva la cel mai mic preț posibil, caută și monitorizează schimbările de preț pe site-uri de comparare a prețurilor.
Fii sceptic în privința prețurilor „anterior”, deoarece produsul ar putea să nu fi fost vândut la acel preț de foarte mult timp. Așteaptă până când produsele ies din sezonul lor de vârf și fii conștient de perioadele în care retailerii promovează cel mai mult produsele, care s-ar putea să nu fie în preajma Black Friday.
Alte trucuri pe care le poți încerca includ căutarea codurilor de reducere online, folosirea site-urilor de cashback și înscrierea la listele de e-mail ale retailerilor. De asemenea, poți încerca să te conectezi la contul tău de pe site-ul retailerului și să „abandonezi” coșul de cumpărături fără să finalizezi achiziția — este posibil să primești un cod de reducere prin e-mail.
Atunci când cumperi ceva online, așa cum tot mai mulți dintre noi facem, este important să știi care sunt drepturile tale de consumator dacă apare o problemă, astfel încât să o poți rezolva. De asemenea, există lucruri pe care le poți face pentru a-ți spori protecția.
Plata cu cardul de credit face mai ușoară recuperarea banilor dacă lucrurile merg prost. Poți apoi să soliciți rambursarea banilor de la furnizorul cardului de credit dacă nu îi poți recupera de la retailer, deși acest lucru depinde de bancă sau poți cere băncii să blocheze tranzacția dacă ți se pare suspectă.
Deoarece nu poți inspecta un produs în persoană atunci când cumperi online și trebuie să te bazezi pe descrierea oferită de retailer, pentru majoritatea articolelor retailerul este obligat să îți ofere cel puțin 14 zile pentru a decide dacă vrei să păstrezi produsul după ce acesta îți este livrat. După ce îi comunici retailerului că nu vrei să îl păstrezi, mai ai alte 14 zile pentru a returna produsul.
Black Friday poate fi un moment interesant pentru a obține cele mai bune oferte, dar este esențial să fii atent și să faci cumpărături în mod responsabil. În primul rând, este important să îți planifici bugetul în avans. Stabilește un buget și creează o listă de produse pe care îți dorești să le achiziționezi. Urmărește prețurile și setează limite pentru cheltuieli pe cardul tău pentru a evita cumpărăturile impulsive.
De asemenea, folosește metode de plată sigure. Alege opțiuni precum cardurile de credit sau portofelele digitale, cum ar fi Apple Pay și Google Pay, și evită să faci cumpărături pe rețele Wi-Fi publice, care nu sunt întotdeauna bine protejate.
Un alt aspect important este să fii atent la escrocherii. Ferește-te de e-mailuri de phishing, site-uri false și oferte dubioase. Cumpără doar de la comercianți de încredere pentru a te asigura că nu vei avea probleme.
În plus, poți maximiza cashback-ul și recompensele. Profită de promoțiile bancare și de ofertele de cashback pentru a combina reducerile și a economisi mai mulți bani.
Nu uita să-ți monitorizezi contul bancar. Configurează notificări pentru tranzacții și verifică-ți regulat extrasele bancare pentru a detecta activitățile suspecte.
Pentru a găsi și compara ofertele de Black Friday, va trebui să faci ceva cercetare din timp. Petrece câteva ore pe internet citind descrieri de produse și comparând recenziile lucrurilor pe care dorești să le achiziționezi.
Apoi, verifică ce comercianți oferă produsele care te interesează și compară prețurile. Fă-ți o notă cu prețurile dinainte. Adesea, în ziua respectivă, o marcă îți va spune că un produs este redus, dar va oferi un procentaj de reducere umflat. Sau vor promova un preț „reducere” care va fi același cu prețul neredus în alte locuri.
Fă capturi de ecran ale recenziilor și compară prețurile pe întreaga pagină și adaugă însemnări pentru produsele pe care dorești să le achiziționezi.
Unii comercianți vor oferi reduceri de Black Friday și oferte exclusive dinainte pentru membrii sau utilizatorii înregistrați. Abonează-te la buletinele informative ale celor de la care ești cel mai probabil să cumperi. Astfel, vei avea acces la ofertele de Black Friday înaintea altora.
În ziua de Black Friday, s-ar putea să nu ai timp să verifici diferite prețuri în diferite magazine sau site-uri, așa că vizitează un site de comparare a prețurilor, cum ar fi Compari.ro, price.ro sau istoric-prețuri.info pentru a vedea dacă într-adevăr este vorba despre o reducere reală.
Diferiți comercianți vor oferi reduceri diferite. Compară ofertele de Black Friday pentru lucrurile pe care dorești să le achiziționezi. Cu munca pe care ai făcut-o dinainte, ar trebui să poți identifica rapid ofertele reale.
Cum să-ți planifici achizițiile înainte de Black Friday
Iată câteva aspecte de avut în vedere atunci când te pregătești pentru Black Friday care te pot ajuta să economisești semnificativ.
Dacă intenționezi să faci cumpărături online, creează conturi pe site-urile retailerilor preferați din timp și adaugă toate informațiile necesare (nume, adresă de facturare și livrare, număr de telefon etc.).
Reține că există mii de oameni care ar putea dori exact aceleași lucruri ca și tine, în același moment. Prin urmare, este important să ai totul pregătit dinainte pentru a reduce timpul necesar pentru plasarea și procesarea comenzii tale.
Să presupunem că a început Black Friday și ai totul pregătit, dar îți dai seama că, până finalizezi detaliile cardului pe platformă, produsul este deja sold out. Poți evita această situație neplăcută introducând informațiile cardului în contul tău înainte de a începe campania. Astfel, vei putea plasa comenzi rapid și în siguranță, economisind timp și evitând dezamăgirea de a vedea că altcineva cumpără ceea ce voiai tu.
Verifică metodele de plată oferite de site și alege din timp care opțiune ți se potrivește cel mai bine. În acest fel, nu doar că economisești timp, dar îți planifici și cheltuielile. Dar nu uita: folosește întotdeauna metode de plată sigure și de încredere.
Dacă Black Friday a început și, dintr-un motiv oarecare, nu ai acces la un computer, dar magazinul tău preferat are o aplicație, asigură-te că este actualizată la cea mai recentă versiune disponibilă și că toate informațiile tale, inclusiv adresa de livrare și metoda de plată, sunt actualizate și stocate în contul tău de client.
Începe să te abonezi la buletine informative cu mult înainte de Black Friday. Retailerii încep adesea să promoveze ofertele de Black Friday cu câteva săptămâni înainte de eveniment. Prin abonarea lucrurilor în avans, vei avea un avantaj în a afla despre reduceri și promoții. Unii retaileri oferă oferte exclusive și acces timpuriu abonaților. Pentru a profita la maximum de aceste oportunități, asigură-te că activezi notificările prin e-mail pe clientul sau aplicația de e-mail aleasă.
De Black Friday ai nevoie de o listă. Totul se întâmplă atât de repede, încât ultimul lucru pe care ți-l dorești este să vezi cum eticheta „sold out” apare pe fiecare produs pe care vrei să-l cumperi.
Cel mai util sfat este să planifici din timp, să faci o listă cu produsele de care ai nevoie și pe care vrei să le cumperi și să le salvezi în lista ta preferată din cont. Astfel, nu vei uita ce ai avut în vedere când reducerile încep să apară, iar, desigur, ești cu un pas mai aproape de finalizarea comenzii.
O planificare atentă este necesară pe măsură ce te pregătești pentru Black Friday, mai ales dacă ai nevoie de multe lucruri și ai strâns bani pentru a le putea cumpăra la reduceri.
Extensii de browser și aplicații de cashback – instrumente pentru a economisi timp și bani
Cu aceste instrumente esențiale online în arsenalul tău de cumpărături, ar trebui să fii pregătit să prinzi cele mai căutate oferte de Black Friday, protejându-ți în același timp confidențialitatea și maximizând economiile.
Un VPN, sau rețea privată virtuală, funcționează în esență ca un tunel sigur între dispozitivul tău și internet—protejează informațiile tale personale de a fi expuse. Acest lucru include date sensibile, cum ar fi detaliile de plată, informațiile contului, locația și obiceiurile de cumpărare.
Când faci cumpărături online, ai grijă să eviți utilizarea VPN-urilor gratuite, deoarece te poți expune unor securități slabe, opțiuni limitate de servere, viteze reduse și lipsă de suport.
Totodată, se pare că prețurile pentru zboruri, pachete de hoteluri, jocuri și media pot varia în funcție de regiunile geografice. Folosind un VPN în timpul cumpărăturilor online, poți schimba adresa ta IP virtual la orice țară, dacă sunt disponibile servere. Din acest punct de vedere, poți obține cele mai bune prețuri și oferte fără a-ți sparge bugetul.
Unul dintre cele mai importante lucruri când faci cumpărături online în timpul vânzărilor de Black Friday de anul acesta este să te asiguri că retailerii aleși au criptare SSL pe site-urile lor. Acest lucru înseamnă, în esență, că tot traficul care trece printr-un site în timpul sesiunii tale este extrem de sigur. Iată cum poți verifica dacă un site este sigur de utilizat:
Adresa site-ului va începe cu https în loc de http; și există un simbol de lacăt în stânga URL-ului în bara de adrese a browserului.
Google Chrome—și browserele bazate pe Chromium în general—vor oferi o notificare că un site nu este sigur. Firefox va afișa un lacăt cu o linie roșie prin el pentru a indica o conexiune nesigură.
Este important de menționat că criptarea https funcționează indiferent dacă ești conectat la VPN sau nu. Totuși, un VPN și criptarea https te asiguri că totul e cât se poate de sigur. Poți folosi următoarele extensii pentru securitate: HTTPS Everywhere, J2TEAM Security, Avast online Security, Click&Clean, Ghostery, DuckDuckGo Privacy Essentials, ScriptSafe, Web of Trust.
Aceste extensii gratuite pentru browser îți vor economisi o sumă considerabilă. Toate extensiile enumerate mai jos sunt disponibile pe Chrome și Firefox și pot fi utilizate împreună: Honey, Keepa, Fakespot, Piffy, The Camelizer, InvisibleHand, Cofffre, Shoptimate, Bonusway, Ipota, Cupert, Rakuten, Tipli. Ține minte că unele extensii funcționează doar pentru retailer din străinătate.
Totodată, poți folosi extensia pricy pentru a compara prețuri, istoric-prețuri are și el o extensie care poate fi instalată. Ca site-uri, poți intra pe compari.ro sau poți instala xprice ca extensie. Totuși, cea mai bună comparație o poți face dacă urmărești prețurile cu câteva luni bune înainte de Black Friday sau chiar pe tot parcursul anului, ca să vezi dacă beneficiezi sau nu de discounturi reale.
Black Friday la eMAG va începe pe data de 8 noiembrie 2024. Cel mai mare retailer online din România a adus acest eveniment de shopping în ţara noastră şi dă de obicei data reducerilor de Black Friday, dată pe care o adoptă cu modificări mai mici sau mai mari și restul retailerilor de la noi. Black Friday la eMAG se desfăşoară pe durata unei singure zile, pe 8 noiembrie în acest caz.
Retailer-ul a început campania Black Friday 2024 la 25 octombrie şi reducerile vor dura până pe 30 noiembrie, în magazinele sale fizice şi pe flanco.ro. Produsele Flanco pot fi ridicate din magazine, dar și de la rețeaua de 7.000 de lockere din țară. Compania are magazine în 113 orașe.
La Altex campania de Black Friday 2024 va dura mai multe săptămâni. Startul reducerilor va fi dat pe 31 octombrie, în trei etape , atât în magazinele fizice, cât şi pe site-ul altex.ro, și va ține până pe 20 noiembrie. Black Friday 2024 la Altex va consta în trei valuri de reduceri, în perioadele 31 octombrie- 6 noiembrie, 7-13 noiembrie şi 14-20 noiembrie.
Mai multe detalii aici
Când are loc Black Friday 2024 la Altex. Românii se pot bucura de reduceri cuprinse între 30-50%