Programul RABLA 2024. Laurențiu Neculaescu, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), a vorbit în cadrul conferinței „UPGRADE ROMANIA: Impactul marilor investiții ale anului 2024”, despre progra,mul care înnoieşte parcul auto al României.
„Vorbim de Programul RABLA pentru mașinile electrice. Anul acesta Administrația Fondului pentru Mediu a alocat un buget record de un miliard de lei numai pentru Programul RABLA – mașini electrice -, care este în derulare acum.
Potrivit AFM, sumele alocate pentru etapa a II-a de înscrieri, organizată în perioada 22 iulie – 18 august 2024, sunt următoarele:
Programul RABLA 2024. Mai urmează o sesiune pe data de 19 august, ultima sesiune din cadrul RABLA 2024, urmând ca anul viitor să elaborăm un nou program RABLA 2025-2030. Vom face un program multianual și vom vedea ce condiții și cum se va derula după ce vom purta toate discuțiile, în primul rând cu industria, cu ACAROM, cu APIA, cu toate asociațiile care sunt angrenate în această industrie”, a declarat Laurențiu Neculaescu.
Categoriile de solicitanți eligibil sunt persoanele fizice și juridice.
Bugetul întregului program a fost de un miliard de lei în 2024, iar finanțarea se face astfel:
– 25.500 de lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau a unui autovehicul nou cu pilă de combustie cu hidrogen, exceptând motocicleta
– 13.000 de lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid, exceptând motocicleta, care generează maximum 80g CO_2/km în sistem WLTP
– 13.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete electrice
Începe o nouă etapă de înscriere la Rabla Plus. Anunțul AFM pentru milioane de români
src=”https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2023/10/rabla-plus-1-600x315h-1024×538.jpg” alt=”Programul Rabla 2024″ width=”1024″ height=”538″ />
Cu privire la UAT-uri, Administrația Fondului pentru Mediu transmite:
– instituțiile publice nu sunt obligate să caseze o mașină pentru achiziționarea unui autovehicul nou
– ecotichetul pentru instituțiile publice este 120.000 de lei
– ecotichetul se acordă pentru autovehiculul pur electric a cărui valoare nu depășește suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
Etapa 1 a avut loc în perioada 9 martie – 19 aprilie 2024. S-au epuizat 140.000.000 de lei pentru persoanele juridice și 140.000.000 de lei pentru UAT-uri și instituții. Etapa 1 pentru persoanele fizice se desfășoară în perioadă 19 martie – 18 august 2024 și are un buget de 60.000.000 de lei.
În etapa 2, 22 iulie – 18 august 2024, s-au alocat 240.000.000 de lei pentru persoanele juridice, iar pentru UAT-uri și instituții publice s-au epuizat fonduri de 120.000.000 de lei
Etapa 3 se va desfășura între 19 august și 19 septembrie 2024. Pentru persoanele juridice s-au alocat 100.000.000 de lei, de asemenea, pentru UAT-uri și instituții publice aceeași sumă. În această etapă persoanele fizice beneficiază de un fond de 100.000.000 de lei.
Vânzările auto din România vor încheia anul 2024 în creştere cu 1,7% comparativ cu anul trecut, pentru autoturisme şi cu 0,6% pentru vehiculele comerciale uşoare, arată un raport PwC Autofacts realizat pe cinci pieţe din Europa Centrală.
”Vânzările auto din România vor încheia anul 2024 în creştere cu 1,7% comparativ cu anul trecut, pentru autoturisme şi cu 0,6% pentru vehiculele comerciale uşoare, arată raportul PwC Autofacts realizat pe cinci pieţe din Europa Centrală”, arată compania.
Pieţele analizate în acest raport sunt România, Polonia, Cehia, Ungaria şi Slovacia.
”După o evoluţie slabă în primul trimestru, inclusiv pe fondul reducerii facilităţilor acordate la achiziţia de autovehicule verzi, era de aşteptat ca estimarea pentru întregul an să indice o creştere uşoară pentru vânzările auto.
Semnele revenirii pieţei au apărut în aprilie, când s-a înregistrat un plus de peste 34%, dar trebuie menţionat că această lună a coincis cu încheierea primei sesiuni din programul Rabla Plus. Vestea bună pentru sectorul auto este că producţia se află pe un trend pozitiv, în special pe segmentul de autovehicule comerciale uşoare”, a declarat Daniel Anghel, partener şi liderul industriei auto PwC România.
În pofida scăderii cu 10,2% a vânzărilor de autoturisme, în primul trimestru din 2024 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, acesta este al doilea trimestru consecutiv în care a fost depăşit pragul de 30.000 de unităţi vândute, arată Autofacts. Dacia rămâne cel mai bine vândut brand. Tesla şi-a dublat vânzările în aceeaşi perioadă şi a urcat cu 11 poziţii intrând în top 10.
Primul trimestru din acest an a fost foarte bun pentru producţia auto din România, care a crescut cu 7%, înregistrând al doilea trimestru consecutiv de creştere. Pentru întregul an, se aşteaptă ca producţia să crească cu 8,5%, determinată de LCV. În cazul autoturismelor, producţia este prognozată să scadă cu 7,1%.
La nivelul celor cinci state analizate, vânzările cumulate ar urma să crească cu 4,6% în acest an, toate pieţele având o traiectorie pozitivă, Ungaria urmând să înregistreze cel mai mare salt, de 8,7% faţă de 2023.
În schimb, producţia de vehicule uşoare pe aceste pieţe vor scădea cu 0,8% în 2024 faţă de 2023. Evoluţia va fi urmare a reducerii cu 4% a segmentului de autoturisme, în pofida creşterii prognozate a pieţei vehiculelor comerciale uşoare (+35%). La nivel de ţară, Cehia şi Slovacia, cele mai mari pieţe de producţie dintre cele cinci, îşi vor vedea nivelurile de producţie scăzând cu 1,6% şi, respectiv, 3,5%.
Producţia de vehicule electrice din ţările analizate din Europa Centrală continuă să fie în creştere, estimată la plus 15,6% în 2024 faţă de 2023, în timp ce până în 2030 se aşteaptă un avans uriaş de 208,4%. În 2024, se preconizează că performanţa BEV (Battery Electric Vehicle) va fi cea mai slabă (-2,3%), în timp ce PHEV – Plug-in Hybrid (+24,0%) şi FHEV – Full Hybrid(+27,9%) compensează pierderea.
La nivel de ţară, BEV-urile vor fi în continuare cel mai popular tip de propulsie electrificată de serie pentru patru din cele cinci pieţe (cu excepţia României) începând cu 2027. În România vor fi produse în special vehicule FHEV (electrice complet hibride).