Astfel,
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-burse/cat-vrea-sa-castige-statul-din-vanzarea-a-15-din-romgaz-92124/]statul
doreste sa obtina 600 milioane de euro[/url] pe pachetul de 15% din
Romgaz, iar Bursa de Valori Bucuresti este prea mica pentru a asigura
acesti bani.
“Declaratia mentionata ilustreza
absenta unei viziuni de dezvoltare a economiei romanesti pe termen
lung, singurul obiectiv fiind realizarea unor castiguri imediate
pentru statul roman prin procesul de privatizare, care nici acestea
nu sunt, de altfel, sigure”, spun reprezentantii Asociatiei intr-un
comunicat.
Acestia au mai spus ca, in contextul
unei nevoi tot mai acute de gasire a unor alternative de finatare a
economiei romanesti, in conditiile in care persista reticenta
bancilor de a acorda credite comerciale si costul creditarii este
ridicat, dezvoltarea pietei de capital romanesti ar trebui sa
reprezinte o prioritate a oricarui guvern din Romania.
Ori dezvolatarea pietei de capital
autohtone si atragerea unor investitori institutionali mari depinde
tocmai de listarea unor pachete de actiuni pe care statul le detine
la companiile mari din domeniul energiei, la Bursa de Valori
Bucuresti, listari care ar trebui sa urmeze o strategie coerenta si
sa respecte calendarul anuntat.
“Rezultatul recent al ofertei
secundare Transelectrica arata ca se pot face privatizari de succes
si la Bursa de Valori Bucuresti. Desigur ca reusita unei oferte
publice depinde insa, in mare masura, de modul in care ea este
pregatita si promovata, mesajele pe care Guvernul le transmite
investitorilor avand si ele un rol important in acest proces”, mai
arata Asociatia Brokerilor.
De asemenea, succesul unei companii la
bursa este dat de calitatea managementului acesteia, ceea ce
presupune si calitatea actiunilor statului in cazul de fata, de
corectitudinea pretului ofertei si nu de bursa pe care se listeaza
compania. Exista nenumarate exemple de companii de succes care atrag
fonduri fara sa fie listate, dupa cum exista multe cazuri de companii
ale statului roman, prost gestionate, care nu mai pot obtine
finantare nici de la banci (cazul Oltchim, foarte mediatizat in
ultima perioada, fiind un astfel de exemplu).
In plus, o privatizare poate fi
considerata reusita atunci cand se gaseste un echilibru optim intre
interesul privat si cel public si se are in vedere si o schema pentru
vanzari ulterioare ale pachetelor detinute de guvern, atunci cand
acesta are nevoie.
Plasarea actiunilor companiilor
nationale pe piata de capital locala, cu posibilitatea participarii
investitorilor de retail, pentru care adesea sunt utilizate
discount-uri, ar reprezenta un factor pozitiv pentru realizarea
obiectivelor strategice legate de dezvoltarea pietei de capital
autohtone, care nu este posibila fara implicarea populatiei, mai spus
reprezentantii Asociatiei.
“Statul roman trebuie sa ia in
considerare pierderile pe care listarea duala le-ar aduce pe
termen lung, plecand de la impozitele si taxele pe care acesta
le-ar putea colecta din castigurile investitorilor la Bursa de Valori
Bucuresti si pana la repercursiunile economice serioase ale
subdezvoltarii pietei de capital domestice. Cu astfel de strategii de
privatizare, in viitorul apropiat, Bursa de la Bucuresti va fi,
intr-adevar, prea mica pentru a putea contribui la finantarea
economiei romanesti”, subliniaza oficialii Asociatiei Brokerilor.
Citeste si:
Cati
bani aduce Romgaz in vistieria statului