Astfel,
toate companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti (BVB) trebuie sa
raporteze in conformitate cu IFRS.
”Trecerea la standardele globale reprezinta
adoptarea unui limbaj comun de catre companiile transfrontaliere si societatile
multinationale. Toti jucatorii de pe piata au nevoie de raportari financiare
transparente, coerente, comparabile si complete pentru a lua decizii economice
solide”, subliniaza Ahmed Hassan, country managing partner Deloitte Romania.
”Implementarea IFRS este un proces complex
care aduce schimbari fundamentale procesului de raportare contabila, are un
impact semnificativ asupra datelor financiare si necesita restructurarea
sistemelor informationale interne”, mai spune Hassan.
El considera ca aceasta implementare poate
influenta aproape toate functiile unei
companii, de la sistemele de raportare financiara, la mecanismele de control
intern, cadrul fiscal, trezoreria, sistemul de remunerare a managementului,
procesul de administrare a fluxului de lichiditati, precum si regimul juridic.
Vicepresedintele Cosiliului de Administratie
al BVB, Pompei Lupsan sustine ca este important pentru companiile listate la
BVB sa intocmeasca situatii financiare individuale conform IFRS din cel putin 3
motive.
”Creste
gradul de transparenta a raportarilor conform Codului de Guvernanta Corporativa
al BVB, faciliteaza investitorilor comparatia companiilor din acelasi
domeniu de activitate si din mai multe piete, ofera investitorilor internationali
un instrument standard de analiza cu care sunt deja obisnuiti, sunt cele trei
motive. Acestea, pe termen mediu si lung, conduc la cresterea lichiditatii
companiei ce aplica IFRS”, spune Lupsan.
In ceea ce priveste conversia la aceste noi
standarde contabile, ”aceasta depinde de calitatea si de competentele specialistilor
implicati in acest proces”, spune Farrukh Khan, partener de audit in cadrul Deloitte.
Principalele
beneficii ale trecerii la IFRS
Adoptarea IFRS este de natura sa sporeasca transparenta si comparabilitatea
raportarilor financiare, oferind investitorilor informatii relevante pentru
luarea deciziilor economice, este de parere Aura Giurcaneanu, head of audit and
assurance in KPMG Romania.
Potrivit specialistilor KPMG, un alt pas
important in directia imbunatatirii cadrului de raportare financiara din
Romania s-ar putea face permitand si altor societati sa opteze pentru adoptarea
IFRS ca baza unica de raportare.
„Multe societati sunt nevoite in prezent sa tina raportari duble, conform
regulilor contabile romanesti si a celor IFRS, fiind necesare reconcilieri ale
rezultatelor obtinute si furnizarea de explicatii pentru diferente, ceea ce
ridica semne de intrebare pentru investitori si finantatori si amplifica
incertitudinea generata de mediul economic”, spune Angela Manolache,
director in departamentul de consultanta al KPMG Romania.
Conform unui studiu efectuat de KPMG, peste 80% din clientii sai (companii
locale si multinationale) intocmesc raportari IFRS, fie in baza cerintelor
legale, fie la solicitarea actionarilor, a institutiilor de finantare sau a
altor parteneri de afaceri.
Care
sunt riscurile
Impactul trecerii la IFRS nu va rezulta doar
din diferentele contabile, ci va fi influentat si de alti factori precum:
calitatea si flexibilitatea infrastructurii de raportare financiara existente;
marimea si complexitatea organizatiei; efectul modificarilor contabilitatii
asupra activitatii.
”Din experienta noastra practica, exista riscul ca procesul de conversie la
IFRS sa fie considerat strict drept un exercitiu de contabilitate, spune
Anamaria Acristini, senior manager servicii de consultanta in sontabilitate
financiara in cadrul Ernst & Young Romania.
Conversiile la IFRS pot avea consecinte nedorite, daca nu sunt planificate in
mod adecvat. Printre cele mai obisnuite se numara: neimplicarea tuturor
persoanelor care detin cunostintele necesare, decizii de afaceri care se iau
fara a se tine cont de consecintele raportarii financiare, nesiguranta si
ritmul lent de intocmire a situatiilor financiare in conformitate cu IFRS si
subestimarea cu mult a timpului necesar pentru conversie.
De aceea, recomandarea specialistilor este ca societatile sa foloseasca o
abordare structurata, multidisciplinara, care sa acopere mai multe directii,
cum ar fi: contabilitate si raportare,
impozitare, reglementare, procese de afaceri, sisteme si date sau managementul
schimbarii.