Una dintre preocuparile potentialilor
investitori, dar si pentru firmele germane deja prezente in Romania,
este de cativa ani disponibilitatea fortei de munca calificate si,
legat de aceasta, formarea profesionala. Dupa 1989, Romania nu a
investit aproape deloc in formarea profesionala, iar investitorii
germani au atras adeseori atentia ca sistemul romanesc de invatamant
are o mare lacuna prin lipsa sistemului formare profesionala la
nivelul preuniversitar, semnaleaza AHK.
Prin Ordonanta nr.
3168/2012 pentru aprobarea metodologiei de organizare si functionare
a invatamantului profesional de doi ani s-a creat o baza legala pe
care se poate construi mai departe. Este vorba despre formarea
profesionala orientata spre practica, pentru a corespunde cererii de
pe piata locala in stransa colaborare cu mediul economic si cu
institutiile statului. Scopul este de a sigura disponibilitatea
fortei de munca calificate si, in acelasi timp, de a oferi tinerilor
o perspectiva mai buna pe piata muncii.
„Romania isi
poate asigura, prin construirea unui asemenea sistem, un avantaj ca
amplasament investitional, astfel ca firmele sa aiba la dispozitie
personal bine calificat”, se arata in Raportul de Conjunctura
2013 al Camerei de Comert si Industrie Romano-Germana
Potrivit
Raportului, mai sunt multe de facut, mai ales in ceea ce priveste
infrastructura, sistemul de impozitare, accesul la fonduri
structurale, sistemul de invatamant, transparenta la licitatiile
publice, predictibilitatea, coruptia.
Astfel, 27% dintre
companiile germane chestionate sunt foarte nemultumite de accesul la
finantare (in 2012, ponderea acestora era de 19%). in legatura cu
infrastructura, 52% din respondentii la chestionarul AHK Romania s-au
declarat foarte nemultumiti (in 2012: 32%).
Gradul de
multumire al companiilor germane a inregistrat un regres si referitor
la transparenta licitatiilor publice, predictibilitatea politicilor
economice, coruptie, stabilitate sociala si politica.
„Majoritatea
firmelor germane prezente in Romania ar alege tot Romania ca
amplasament investitional, tara noastra ramane deci atractiva
pentru firmele germane. Dar mai sunt multe de facut, pentru a
face acest amplasament investitional si mai atractiv, pentru ca, in
cazul mai multor factori, evaluarea tarii, mai ales in comparatie cu
celelalte state din Europa Centrala si de Est, evolutia nu a fost
multumitoare. Speram ca actualul Guvern, care detine majoritatea
parlamentara, sa rezolve provocarile in mod pragmatic, durabil si
consecvent”, a declarat directorul general al AHK Romania,
Sebastian Metz.
Referindu-se la amplasamentul investitional,
83% dintre cei chestionati au afirmat ca ar opta din nou pentru
Romania, dar cu un an in urma cei care ar fi facut aceeasi alegere
aveau o pondere de 89%.
„Acest lucru arata ca, in ciuda
unor probleme, asteptarile oamenilor de afaceri sunt indeplinite,
astfel ca angajamentul lor in Romania este de succes si merita”,
a comentat Sebastian Metz.
Asteptarile companiilor pentru
anul in curs sunt in majoritate pozitive. Chiar daca numarul celor
care apreciaza situatia lor ca fiind buna a scazut fata de anul
trecut (2013: 36%, 2012: 42%), jumatate dintre companii estimeaza ca
situatia in 2013 se va imbunatati (2012: 46%).
Peste o treime
dintre cei chestionati doresc sa investeasca mai mult si sa
angajeze personal, doar 14% se gandesc la o reducere de personal,
ceea ce dovedeste ca investitorii germani vor contribui la realizarea
de investitii si crearea de locuri de munca.
In ceea ce
priveste perspectivele fiecarei branse pentru 2013, circa 30% se
asteapta la o imbunatatire a situatiei, doar 19% vad o inrautatire a
situatiei din bransa lor. Anul trecut doar 17% dintre cei
intervievati au fost de parere ca situatia din bransa lor se va
imbunatati, in timp ce 15% considerau ca situatia se va inrautati.
Cele mai multe firme (52%) doresc introducerea monedei
euro in Romania, dar ponderea acestora a scazut mult fata de anii
trecuti. in 2009 peste 80% dintre firmele participante la chestionar
vedeau necesara trecerea la moneda unica europeana.
Cel mai
atractiv amplasament investitional din regiunea Europa Centrala si de
Est este, conform, chestionarului de conjunctura din acest an,
Polonia, care a surclasat Cehia, lider al clasamentului din 2006
incoace. Pentru Romania, firmele au dat raspunsuri cu precadere
critice, uneori chiar foarte critice, dar investitorii germani nu ar
renunta la acest amplasament investitional. Romania a coborat un loc
in ochii investitorilor fata de anul trecut, aflandu-se in prezent pe
locul 11 din 20 de tari participante la chestionar.
Chestionarul
de conjunctura a fost efectuat pentru a opta oara de catre Camerele
de Comert bilaterale din 16 tari din ECE si furnizeaza informatii
complete pentru potentiali investitori, dar si pentru politicile
economice, potrivit Agerpres.
Camera de Comert si Industrie
Romano-Germana a chestionat 153 de firme, iar raspunsurile ofera o
privire de ansamblu generala despre experientele si asteptarile
firmelor germane in Romania. Majoritatea firmelor chestionate
provine din servicii (43%) si industria prelucratoare (23%), urmate
de comert (20%), constructii (10%), alimentarea cu energie si apa
(4%).
Camera de Comert si Industrie Romano-Germana,
infiintata in septembrie 2002, numara in prezent circa 530 de firme
membre si este cea mai mare camera de comert bilaterala din Romania.
AHK Romania sustine firmele germane la intrarea lor pe piata
romaneasca si, in egala masura, este partener pentru companiile
romanesti interesate de piata germana.