Editura Meteor Press
Colectia Business
Pret 35 lei
Titlu original: Rule number one – The simple strategy for successful investing in only 15 minutes a week !
Cartea intr-un minut:
Phil Town are o oferta „de nerefuzat”, un ghid pentru obtinerea de castiguri de cel putin 15% la bursa, cu riscuri aproape de zero si cu doar 15 minute necesare pe saptamana pentru strangerea de informatii. Si pentru aceasta, nu trebuie respectata decat o singura regula.
Cronica DailyBusiness
In paralel cu cartea, autorul propune utilizarea site-ului sau pentru a usura invatarea si a simplifica la maximum calculele.
Ghidul incepe cu demitizarea legendelor din piata bursiera, cum ca trebuie sa fii expert ca sa administrezi bani, ca nu poti bate piata (to beat the market), adica sa inregistrezi un randament mai mare decat cel inregistrat de majoritatea celorlalti investitori sau ca modul cel mai bun de a reduce riscul este sa-ti diversifici plasamentele si sa le pastrezi pe termen lung.
Potrivit lui Phil Town ar fi greu sa administrezi bani daca nu ai putea invata acest lucru sau daca obtinerea informatiilor necesare luarii unei decizii ar cere foarte mult timp, ceea ce nu este adevarat.
Peste 80% din banii de pe piata sunt „bani institutionali”, adica sunt investiti de catre managerii de fonduri (fonduri de pensii, fonduri bancare, fonduri de asigurari si fonduri mutuale), care constituie, de fapt, piata. Ei pot scadea sau creste pretul actiunilor atunci cand investesc sau retrag bani.
Diversificarea faramiteaza resursele si asigura un randament egal cu cel al pietei, adica investitorul inregistreaza exact aceleasi rezultate ca intreaga piata. Regula numarul 1 spune sa cumperi actiuni numai la 5-6 firme din diferite sectoare ale pietei.
Un alt mit este strategia plasamentelor constante (SPC), care insa nu protejeaza investitia. Pe o piata care stagneaza sau se afla in scadere, SPC presupune sa cumperi si sa pastrezi. Pentru ca SPC sa dea rezultate bune, investitorul trebuie sa fie dispus sa plaseze aceeasi suma, in fiecare luna, indiferent ce s-ar intampla.
Investitiile trebuie sa fie alese tinand cont de cei 4 M, cum ii numeste autorul: Mesajul, Mijlocul de aparare, Managementul si Marja de siguranta. Mesajul se refera la faptul ca afacerea trebuie sa spuna ceva investitorului, acesta sa cunoasca lucrurile pe care le face compania si felul in care le face.
Investitorul ar trebui sa aleaga compania ca si cum ar fi singurul proprietar al afacerii si nu doar un cumparator de actiuni. O afacere cumparata pentru ceea ce este ea si nu pentru specularea actiunilor, devine o afacere personala.
Scopul crearii unui mijloc de aparare este protectia fata de inflatie si de concurenta. Afacerile cu bunuri de larg consum nu au mijloace de aparare, pentru ca protectia fata de concurenti este nula. Cand costurile cresc, afacerile cu mijloace de aparare pot ridica preturile, iar oamenii vor cumpara in continuare
Compania trebuie sa fie prima sau a doua din domeniul sau de activitate. Pentru a identifica mijlocul de aparare sunt analizate valorile a 5 indicatori care trebuie sa fie cel putin egale cu 10% pe an in ultimii zece ani: randamentul capitalului investit, ritmul de crestere a vanzarilor, ritmul de crestere a profitului net pe actiune, ritmul de crestere a capitalului propriu pe actiune si ritmul de crestere a fluxului de numerar disponibil.
Managerul general este un alt factor determinant al alegerii unei companii. El determina obiectivul asupra caruia se concentreaza o companie, fericirea oamenilor care lucreaza aici si nivelul randamentului investitiei. Oamenii care conduc afacerea ar trebui sa o faca ca si cum ar fi vorba de singurul mijloc de intretinere a familiei lor.
Afacerea trebuie cumparata ieftin ca sa poata fi vanduta ulterior fara a iesi in pierdere, chiar daca a fost o achizitie gresita la inceput. Marja de siguranta este jumatate din pretul de catalog, respectiv valoarea corecta sau pretul cu amanuntul.
Principala componenta a valorii unei afaceri sunt banii pe care aceasta ii va aduce in viitor pentru proprietarii ei. Pentru determinarea corecta a pretului de catalog sunt necesari patru indicatori: profitul net pe actiune (PNA), ritmul estimativ de crestere a PNA, raportul estimativ pret-profit si randamentul minim acceptabil al investitiei. Pretul de catalog se calculeaza pornind de la castigul pe care afacerea il va realiza in viitor.
Pentru a scapa de teama si de regula emotionala a investitiilor care spune ca, din momentul in care cumperi o afacere, pretul acesteia va scadea, primii pasi ar trebui facuti pe hartie, ca simulare.