Cu referire la pozitia actionarului minoritar Fondul Proprietatea fata de fezabilitatea si oportunitatea dezvoltarii Proiectului Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda, SN Nuclearelectrica SA face urmatoarele precizari:
I. Din punct de vedere al necesitatii pe termen lung in asigurarea securitatii energetice, diversificarii surselor, independentei energetice si a contributiei la stabilitatea Sistemului Energetic National
1. Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va inlocui la nivelul anilor 2025-2030 capacitati actuale de productie care vor iesi din uz fie din considerente de natura tehnica, fie din considerente de politici energetice europene, asa cum este mentionat in Strategia guvernamentala de continuare a proiectului lansata in anul 2014. Asadar, dublarea capacitatii nucleare va suplini un gol energetic, nu va fi o suplimentare cantitativa.
2. Strategia energetica europeana, asumata si de Romania in calitate de stat membru, prevede tinte clare de decarbonizare (o reducere a CO2 cu 40% pana la nivelul anilor 2030), statele membre avand dreptul de a-si stabili un mix energetic echilibrat care sa asigure nu doar tinta de decarbonizare, dar, simultan, cerintele de sistem energetic.
Sursele regenerabile, a caror importanta este de necontestat in acest context, nu pot asigura singure aceste tinte, fiind necesar un mix echilibrat in care energia nucleara, prin caracteristicile sale, devine o solutie la fel de importanta. Un mix echilibrat care sa asigure un sistem energetic robust, optim functional si care sa confere unui stat capacitatea de a juca un rol important in regiune simultan cu asigurarea necesitatilor pentru propriii consumatori nu se poate crea pe polarizarea resurselor cu rol major in noua paradigma energetica: energie nucleara vs. energie regenerabila.
II. Din punct de vedere al avantajelor pentru SN Nuclearelectrica SA
1. Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda va aduce beneficii economico-financiare certe pentru SNN prin:
valorificarea activelor existente, aflate in conservare, care in prezent nu genereaza niciun fel de venit;
venituri din operarea Unitatilor 3 si 4 de catre SNN, conform prevederilor Strategiei de continuare a proiectului;
venituri din asigurarea fasciculelor de combustibil produse de FCN Pitesti, sucursala SNN, necesare operarii celor doua reactoare;
SNN va primi dividende rezultate din participatia minoritara in compania de tip producator independent de energie infiintata dupa expirarea duratei de viata (de aproximativ 2 ani) a companiei de proiect;
Si la nivel national prin:
Locuri de munca pe perioada constructiei (16000) si a operarii (800 O&M + servicii suport);
Economia nationala si locala, taxe si impozite;
Asadar, in mod evident, SNN va beneficia din punct de vedere economico-financiar de realizarea Proiectului Unitatilor 3 si 4 direct prin incheierea de contracte de operare si furnizare de combustibil si incasarea de dividende. Implicit, in aceasta situatie, actionarii SNN vor beneficia la randul lor de orice crestere economico-financiara a SNN.
De asemenea, actionarii SNN nu vor fi prejudiciati in niciun fel nici in prezent intrucat contributia efectiva a SNN la capitalul social al noii companii de proiect este in numerar doar in valoare de 2 milioane de Euro, conform strategiei proiectului. Restul contributiei SNN la capitalul social va fi doar cu activele existente. EnergoNuclear va fi absorbita integral in noua companie proiect, asadar investitia SNN in EnergoNuclear va fi recuperata, neexistand posibilitatea unei pierderi nici in acest caz.
III. Din punct de vedere al contextului actual de piata
Contextul actual de piata este unul caracterizat prin scaderea accentuata a preturilor la energie si instabilitate, context care reprezinta o provocare majora pentru realizarea oricarui proiect mare de investitii avand in vedere rolul pretului de piata.
Acest context este specific statelor membre ale Uniunii Europene si chiar SUA si Canada, nu doar Romaniei.
Situatia actuala de piata este descrisa de specialisti ca fiind un esec de piata, care a generat imposibilitatea realizarii de noi capacitati de productie si inlocuire a celor uzate moral si economic, produs gradual de impactul subventionarilor masive in sursele regenerabile.
Corectarea situatiei actuale de piata poate proveni din proiecte de investitii majore si modificare legislativa. Insa, realizarea acestor proiecte majore de investitii, indiferent de sursa, necesita aplicarea unor mecanisme suport.
Aceste mecanisme suport, de tipul Contractelor pentru Diferenta, sunt utilizate in primul rand pentru ca in piata exista distorsiuni care impun aplicarea acestora. Acestea nu reprezinta o alegere a producatorului. Contractul pentru Diferenta se utilizeaza de marii producatori pentru a echilibra situatia din piata. Un astfel de mecanism nu creeaza o distorsiune de piata, ci ofera sustenabilitate pe fondul unor distorsiuni existente de piata.
Contractul pentru Diferenta, mecanismul deja utilizat de Marea Britanie pentru realizarea proiectului nuclear de la Hinkley Point C nu este o forma de ajutor de stat, ci este un mecanism bidirectional gandit ca o alternativa de echilibrare a pietei, de fortare a producatorului sa vanda pentru a realiza strike- price-ul (deci asigura competitivitate in vanzare) si de protejare impotriva riscului legislativ si de reglementare.
Este un mecanism bazat pe date de piata care permite realizarea de analize periodice pentru a scadea nivelul de pret garantat daca costurile se dovedesc a fi mai scazute decat planificat, deci evita supra-compensarea, pretul de referinta fiind un pret de piata stabilit cu un an inainte pentru a reflecta pretul estimat al energiei, pe baza preturilor medii de piata.
In ceea ce priveste Proiectul Unitatilor 3 si 4 CNE Cernavoda nu este stabilit in prezent un nivel al strike price-ului, stabilirea acestuia depinzand de o serie de factori financiari complecsi disponibili dupa realizarea studiului de fezabilitate, ulterior infiintarii companiei de proiect. Pretul de 82 Euro/MWh reprezinta pretul de piata estimat de Comisia Europeana pentru perioada 2030-2050.
De asemenea, avand in vedere datele estimate la nivel European si de Banca Mondiala, se preconizeaza pe termen lung o crestere a pretului la energie. Coroborat, Proiectul Unitatilor 3 si 4 va fi pus in functiune in intervalul 2025-2030, asadar, desi realizarea proiectului implica in prezent utilizarea unui mecanism suport, evolutia ulterioara a preturilor poate transforma acest mecanism dual in beneficiu pentru consumator.