Fortat de FMI, prin acordul preventiv, sa scoata la vanzare actiuni ale firmelor neperformante, Guvernul [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/guvernul-a-aprobat-vanzarea-a-20-din-tarom-67165/
]a decis, miercuri[/url] sa incerce „marea cu degetul”, lansand o oferta la Bursa de Valori pentru una dintre companiile cu nume – Tarom, dar care a incheiat anul trecut cu date financiare negative.
Compania a incheiat anul 2010 cu pierderi de 332,48 milioane lei (79,97 milioane euro), in crestere cu 41,6% fata de anul precedent.
Fostul director general al Tarom, Nicolae Demetriade, crede ca, privind numai acest aspect, sansele ca vreun investitor sa fie interesat sa aduca bani la Tarom sunt aproape nule.
„Compania este intr-o situatie financiara foarte delicata, care nu va incuraja pe nimeni sa cumpere, mai cu seama ca sunt probleme de restructurare, personal, sindicate „, afirma Demetriade.
[quote=Nicolae Demetriade, fost director Tarom]Cine si-ar risca acum banii intr-o astfel de afacere, mai ales in vreme de criza?[/quote]
In opinia sa, in loc sa incerce sa vanda „pielea ursului din padure”, Guvernul ar fi trebuit mai degraba sa inceapa, in ceasul al 12-lea, restructurarea Tarom, iar apoi sa se gandeasca la privatizare.
„Ca sa fi listat la Bursa, trebuie sa oferi incredere investitorilor, sa ai transparenta financiara, decizionala, ceea ce nu se intampla la Tarom”, afirma acesta.
Si Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene Europene, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-turism/oficial-aea-tarom-trebuie-sa-scada-costurile-si-sa-se-restructureze-inainte-de-privatizare-65197/]afirma recent[/url] ca, pentru a reusi sa vanda Tarom, statul roman trebuie mai intai sa o restructureze si eficientizeze.
„Primul pas este scaderea costurilor companiei, apoi restructurarea sa pentru a te asigura ca nivelul costurilor ramane scazut si apoi, ultimul pas, luarea unei masuri strategice in ceea ce priveste privatizarea”, a declarat agentiei Mediafax Schulte-Strathaus.
El a aratat ca industria aviatica din Europa nu a iesit inca din criza economica, situatie ce face dificila identificarea unui cumparator pentru Tarom.
„Pentru cumparatorul strategic, este dificil pentru ca trebuie sa se consolideze mai intai el, si asta ingreuneaza procesul de privatizare. Sunt unii care spun ca acum privatizarea Tarom este prematura”, a spus Schulte-Strathaus.
[b]Brokerii se tem de „efectul Petrom”[/b]
Dupa [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/cum-a-incercat-guvernul-boc-sa-vanda-castraveti-gradinarului-povestea-celui-mai-mare-esec-din-istoria-bursei-65669/]esecul ofertei Petrom[/url], cea mai mare oferta din istoria bursei autohtone, brokerii „sufla acum si in iaurt”. Brokerul Mihai Chisu a declarat ca, pentru ca oferta Tarom sa fie una de succes, ea trebuie pregatita foarte bine.
„Trebuie sa fie, in primul rand, o companie restructurata, care sa ii ofere investitorului sansa de a investi intr-o afacere de viitor. Daca lucrurile sunt facute si de data aceasta pe genunchi, adica nu o pregatesti cu toate elementele atractive pentru investitori, nu te vei bucura de succes „, a declarat acesta.
Guvernantii par a fi convinsi ca afacerea este una vandabila pe bursa.
Executivul vrea ca pana la finele lunii viitoare sa desemneze un consultant juridic si o banca de investitii care sa gestioneze oferta publica. Iar apoi se va lua decizia privind momentul lansarii actiunilor pe bursa.
Surse guvermentale, citate de Mediafax, au declarat ca premierul Emil Boc a avertizat, in sedinta de Guvern de marti, ca nu trebuie sa se ajunga in situatia de a nu vinde pachetul de actiuni Tarom, asa cum s-a intamplat cu pachetul de actiuni Petrom, si de aceea a cerut ca Guvernul sa stabileasca momentul vanzarii in functie de conditiile favorabile de pe piata.
„Asta cu momentul favorabil e o chestie relativa”, spune analistul Cristian Dinulescu. „Nu exista asa ceva. Un moment favorabil poate fi si acum, in conditiile in care piata financiara mondiala balteste de bani, insa, pentru a-i atrage, trebuie sa vii cu o oferta competitiva, iar Tarom, din felul in care se prezinta acum, nu arata ca o oportunitate de business”, a mai spus acesta.
La Tarom, vestea listarii actiunilor a fost intampinata cu optimism. „Consideram ca listarea unui pachet de 20% din actuni va avea un impact pozitiv asupra companiei”, a declarat Paula Calarasu, purtatorul de cuvant al Tarom.
„Ne asteptam sa fie o infuzie de capital care sa duca la diminuarea pierderilor si readucerea companiei la un rezultat pozitiv dar si un aport de know-how la nivel de procese, de management si de eficientizare a activitatii”, a precizat oficialul liniei aeriene.
Cei de la Tarom isi bazeaza estimarile optimiste pe potentialul de business al companiei. Dincolo de pierderi, numarul pasagerilor transportati anul trecut de Tarom a crescut cu 24% fata de anul precedent, de la 1,77 milioane de calatori la 2,2 milioane de pasageri.
In plus, [url=http://www.tarom.ro/skyteam/]Tarom a intrat in SkyTeam[/url], o alianta exclusivista de companii aeronautice care i-ar putea asigura un argument in plus in fata investitorilor.
Pana la urma, Tarom nu este singura companie care inregistreaza pierderi din cauza contextului economic international.
[quote=Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociatiei Companiilor Aeriene Europene]Toate companiile au avut de suferit, iar rezultatele arata clar ca situatia niciunei companii din Europa nu este foarte buna[/quote]
Schulte-Strathaus spune ca sunt si argumente pentru ca Tarom sa devina o companiei competitiva. „Principalele avantaje sunt costul scazut pentru fiecare angajat, in comparatie cu alti concurenti din piata, iar produsul este bun si competitiv, acceptat si recunoscut de pasagerii straini. In plus, piata romaneasca este interesanta, la fel ca si pozitia geografica a tarii in regiune”, a afirmat oficialul AEA.
Semne bune avea si petrom, insa. „Sa nu uitam ca si Petrom are un potential major, avand in vedere ca este principalul jucator din piata carburantilor, ca este cea mai profitabila mare companie din Romania. Cu toate acestea, investitorii au refuzat actiunile. Ar trebui sa dea de gandit autoritatilor „. a declarat analistul Cristian Dinulescu.