Asa cum DailyBusiness anunta imediat dupa prezentarea rezultatelor anchetei declansate de Comisia Europeana in cazul privatizarii Automobile Craiova, cand statul roman a fost sanctionat pentru incalcarea legilor concurentei prin acordarea unor ajutoare de stat, guvernul ar fi tentat sa renunte, cel putin temporar, la privatizarile „clasice”, pe baza de oferte si licitatii, si sa vanda tot ce mai este de valoare in portofoliul statului prin intermediul pietei de capital.
Primul semnal a fost dat de retragerea de la privatizare a societatii Antibiotice Iasi, una dintre cele mai performante firme pe care statul o detine inca in portofoliu. Surse din cadrul guvernului au declarat atunci, pentru DailyBusiness, ca in conditiile in care sindicatul a reusit sa blocheze in justitie hotararea de guvern privind privatizarea, iar numarul investitorilor interesati nu a fost nici pe departe cel asteptat, s-a decis ca firma sa fie privatizata abia dupa alegerile locale, iar una dintre variantele luate in calcul ar fi bursa.
Un alt semnal privind interesul major al guvernului pentru varianta privatizarilor prin intermediul pietei de capital a fost dat de ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, care, alaturi de ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, se numara printre suporterii privatizarilor bursiere, in care statul poate face rost periodic de lichiditate, prin listarea unor pachete succesive, atunci cand are nevoie, si poate, in acelasi timp, sa mentina controlul societatilor considerate strategice, cum sunt cele din domeniul transporturilor si energiei.
Dragos Tanasoiu, secretar general in Ministerul Transporturilor, a declarat, marti, ca ministerul va publica in cursul lunii aprilie anuntul pentru selectarea brokerului care va intermedia listarea la Bursa de Valori Bucuresti a 7 companii aflate in subordinea institutiei, iar intermediarul pentru Aeroportul Henri Coanda va fi ales saptamana viitoare.
Firmele vizate sunt CN Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti, Compania Nationala Aeroportul International Bucuresti Baneasa Aurel Vlaicu, S.C. Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta, S.C. Aeroportul International Traian Vuia Timisoara, C.N. Administratia Canalelor Navigabile Constanta, C.N. Administratia Porturilor Maritime Constanta, C.N. Administratia Porturilor Dunarii Maritime si C.N. Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu.
„Procedura de listare a celor sapte societati va demara in bloc, insa ordinea in care acestea vor intra la Bursa va fi stabilita prin strategii bine fundamentate”, a declarat Tanasoiu.
Specialistii din piata de capital, chestionati de DailyBusiness, considera ca privatizarea pe bursa ar putea reprezenta un succes. Metoda ar fi impartiala, transparenta, competitiva, ar arata in mod evident nivelul de interes al investitorilor pentru societatile listate si, in actualele conditii, Comisia Europeana nu ar mai putea clama posibile actiuni anticoncurentiale.
Ideea privatizarii pe bursa este apreciata inclusiv de firma de avocatura Bostina si Asociatii, unul dintre consultantii traditionali ai Ministerului Transporturilor.
„Listarea la bursa este mai mult decat binevenita, iar finalizarea cu succes a acestei initiative va avea efecte pozitive semnificative asupra pietei de capital prin cresterea capitalizarii bursiere, prin diversificarea produselor oferite investitorilor si prin sporirea lichiditatii pietei”.
CFR Marfa, o miza de 1 miliard de euro
Cel mai interesant business pe care vrea sa il faca Ministerul Transporturilor in acest an este legat de privatizarea CFR Marfa. Consultantii Deloitte si Bostina si Asociatii au propus, in urma analizei performantei societatii, ca statul sa vanda integral pachetul de actiuni, fie prin licitatie deschisa fie prin negociere directa.
Daca nu se va anunta insa un investitor strategic cu greutate, care sa scoata din buzunar miliardul de euro cerut de ministrul Orban, se va merge pe ideea vanzarii pe bursa, spun surse din cadrul Ministerului Transporturilor.
Anuntul de privatizare ar urma sa fie publicat spre sfarsitul acestui an, iar daca listarile celor sapte societati din subordinea MT pe bursa se vor dovedi profitabile, statul ar putea redirectiona CFR Marfa spre piata de capital.
Specialistii din piata de capital spun ca, avand in vedere caracterul strategic al societatilor din energie si transporturi, statul roman ar putea pastra pachetul de control, iar restul actiunilor sa fie adus in piata de capital. Iar acest lucru s-ar putea intampla atat in cazul Antibiotice, CFR Marfa, cat si in cazul Complexului Energetic Craiova, care va aduce in acest an pe bursa 13-14% din actiuni.
Presedintele Asociatiei Brokerilor, Dan Paul, a declarat, pentru DailyBusiness, ca ideea privatizarilor prin intermediul bursei este una fezabila, o opinie similara avand si fostul presedinte al BVB, Septimiu Stoica.
„Sa duci pachete suplimentare de actiuni pe bursa iti va arata in mod clar care este valoarea de piata si interesul investitorilor pentru firma respectiva. Apoi, daca titlurile vor fi cumparate, s-ar putea trece si la o faza a II-a in care sa fie cautat un investitor, iar compania sa fie astfel controlata de un actionariat mixt format din statul roman, investitorul strategic si actionarii veniti prin intermediul pietei de capital”, a declarat Stoica.
„Daca luam in calcul numai oferta Transgaz, acolo unde am avut o suprasubscriere record, cred ca astfel de privatizari a putea fi extrem de benefice atat pentru statul roman cat si pentru investitori. Ganditi-va ca Transgaz a demonstrat ca in piata exista suficient capital investitional, de ordinul miliardelor de euro, iar daca luam in calcul si interesul fondurilor de pensii pentru astfel de listari, cred ca varianta ar fi extrem de fezabila”, a precizat Paul.
Listarea la bursa, o afacere cu riscuri
Dincolo de avantajele clare enumerate de specialisti, listarea la bursa are si pericolele ei.
Astfel, in actualele conditii economice in care investitorii s-au retras in plasamente mai sigure si profitabile la nivel speculativ, ca aurul sau petrolul, lansarea unor oferte publice initiale sau a unor pachete suplimentare de actiuni pentru societatile deja listate s-ar putea lovi de dezinteresul pietei.
In plus, in conditiile in care mastodontii din subordinea statului, fie ei din domeniul transporturilor sau energiei, vor inregistra rezultate neconcludente, acestea se vor regasi imediat in cotatia actiunilor, iar statul, in acest conditii, se va trezi ca mai mult pierde decat castiga din piata de capital.
Pe de alta parte, daca statul nu va reusi sa managerieze in mod profesionist listarile, in colaborare cu BVB, piata ar putea fi invadata de titluri care, in conditiile dezinteresului din piata, unul de-a dreptul cronic in ultimele trei luni, s-ar deprecia masiv, iar esecul ar fi simtit atat la nivelul pietei cat si de stat, in calitatea sa de proprietar.
Septimiu Stoica, fostul presedinte al BVB, in prezent consilier pe probleme de piete de capital, considera astfel de pericole drept inerente in orice afacere, indiferent de domeniu.
„IPO-urile ar aduce banii de care statul are nevoie, Romania ar pastra controlul in cazul societatilor strategice, iar piata de capital ar avea de castigat, bursa crescand in atractivitate, fapt ce va atrage noi investitori straini”, considera el.
Pe bursa ar putea veni, chiar din acest an, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Romgaz, Societatea Nationala a Lignitului Oltenia (SNLO) si unele unitati termoelectrice, despre care ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, crede ca ar fi pregatite pentru a face fata exigentei ceruta de piata de capital.