In ciuda conditiilor
economice dificile, 59% dintre managerii de proiecte de investitii
din Europa Centrala si de Est se asteapta la o crestere a valorii
acestor proiecte in urmatoarele 12 luni. Optimismul privind
cheltuielile de investitii domina toate industriile, in special cea
energetica, miniera si de utilitati, precum si sectorul de
infrastructura de transport si logistica.
Cu toate acestea,
exista si diferente notabile in regiune, conform rezultatelor primei
editii a raportului PwC Delivering capital projects in CEE/CIS
(Realizarea proiectelor de investitii in CEE/CIS).
Respondentii din
Rusia si Polonia, tari in care se deruleaza proiecte majore de
infrastructura, sunt cei mai optimisti, in timp ce omologii lor din
Republica Ceha sau din Ungaria, care inca se confrunta cu impactul
crizei economice, au asteptari mai temperate.
“Proiectele de
investitii – incluzand fabrici, proprietati imobiliare si proiecte
de infrastructura publica precum drumuri, cai ferate si centrale
electrice – sunt principalii factori care sustin dezvoltarea
economica, in special in piete emergente cum sunt cele din Europa
Centrala si de Est si din Comunitatea Statelor Independente”, a
declarat Dennis Nally, presedintele PricewaterhouseCoopers
International Ltd.
Catre finantarea
din sectorul privat
Dificultatile
aparute pe pietele financiare din Zona Euro si introducerea unor
reglementari mai stricte sub Basel II au condus la o reducere a
finantarii traditionale (finantare publica si privata) pentru
proiectele de investitii si de infrastructura.
Peste 61% dintre
respondenti au resimtit impactul negativ al constrangerilor legate de
finantare, in timp ce 8% dintre acestia si-au anulat complet
proiectele. Acest fapt a dus la cresterea interesului pentru surse
alternative de finantare.
Astfel, 9 din 10
responsabili de proiecte de investitii se asteapta ca proiectele sa
le fie finantate, cel putin partial, de sectorul privat. Chiar si in
Rusia, unde piata pentru finantare bancara ramane lichida, 72% dintre
respondenti declara ca finantarea privata externa devine din ce in ce
mai importanta.
„In ceea ce
priveste proiectele de investitii in infrastructura din Romania,
necesitatea implicarii finantarii private este fundamentala. In
conditiile in care exista o nevoie foarte mare de lucrari de
infrastructura, este absolut necesar sa se reuseasca atragerea
capitalului privat”, a precizat Ruxandra Chirita, senior manager,
Capital Projects & Infrastructure, PwC Romania
si Moldova.
De asemenea, se
considera ca parteneriatul public privat (PPP) aduce si beneficii
non-financiare.
“Alaturi
de finantare, ar trebui sa luam in calcul si factorul competenta.
Sectorul privat poate aduce o multitudine de competente si abilitati
necesare imbunatatirii managementului riscului si managementului de
proiect, ceea ce poate contribui la cresterea eficientei si a
transparentei proiectelor de investitii”, mentioneaza Julian Smith,
lider, PwC Capital Projects & Infrastructure
CEE/CIS.
Depasirea
provocarilor
Managementul
riscurilor si performanta financiara sunt doua dintre cele mai des
amintite provocari pentru proiectele de investitii. 78% dintre
respondenti au avut intarzieri fata de calendarul proiectelor din
ultimele 12 luni si 52% au avut depasiri ale costurilor.
Date fiind aceste
intarzieri, respondentii simt nevoia sa isi imbunatateasca sistemele
de guvernanta si de management al riscului, utilizand, spre exemplu,
o raportare periodica adecvata. Totodata, pentru a evita depasirea
bugetului, o alta prioritate identificata este imbunatatirea zonei de
management financiar.
Studiile de
fezabilitate reprezinta un alt instrument esential care poate ajuta
la identificarea potentialelor provocari si complexitati ale
proiectului inainte ca acestea sa devina cu adevarat problematice. In
timp ce 63% dintre respondenti deruleaza aceste studii la nivel
intern, autoritatilor publice le lipsesc de cele mai multe ori
resursele necesare pentru adaptarea la schimbarile pietei,
subliniindu-se astfel nevoia de consultanta profesionala in acest
domeniu.
O alta provocare o
reprezinta factorul de reglementare. Respondentii mentioneaza
dificultati in obtinerea in timp util a permiselor necesare, precum
si lipsa de claritate in strategia nationala pentru infrastructura.
Sustinerea politica pentru mega-proiecte (cu o valoare mai mare de 1
miliard dolari) este de cele mai multe ori volatila, ducand la noi
provocari legate de finantare.
Zona de
oportunitate
Alaturi de proiecte
derulate in tarile de provenienta, respondentii au in vedere
dezvoltarea proiectelor de infrastructura in Rusia, Turcia, Polonia
si Romania, ceea ce indica faptul ca potentialul pentru mega-proiecte
derulate in aceste tari genereaza interes si optimism.
Astfel, Romania
se afla pe locul 4 in topul tarilor din
regiune care prezinta oportunitati pentru proiecte de investitii si
infrastructura.
„In ceea ce
priveste Romania, autoritatile s-au angajat intr-un proces accelerat
de modificare a cadrului legislativ dedicat proiectelor majore de
investitii pentru care se urmareste implicarea sectorului privat.
Aceasta creeaza premisele unei mai bune structurari a proiectelor de
PPP, ceea ce poate stimula interesul
investitorilor”, a subliniat Ruxandra
Chirita, senior manager, Capital Projects &
Infrastructure, PwC Romania si Moldova.
Sondajul a fost
realizat in perioada aprilie-mai 2013.
PwC este o retea de firme
prezenta in 158 de tari cu aproape 180.000 de specialisti care ofera
servicii de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri.