- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Rompetrol: Investitii de peste 175 mil. $ in extinderea capacitatii de tranzit

08 Dec, 14:11 • Redactia DailyBusiness
Grupul Rompetrol a alocat in perioada 2007-2008 peste 175 milioane dolari pentru constructia unui terminal marin in largul Marii Negre si pentru extinderea cu 350% a capacitatiii de tranzit a produselor finite prin portul Midia.
Rompetrol: Investitii de peste 175 mil. $ in extinderea capacitatii de tranzit

„Cu o capacitate anuala de tranzit de maxim 24 milioane tone de titei, noul terminal marin va avea un rol strategic in consolidarea puntii de legatura intre resursele de titei din Est si pietele de desfacere din Vest, dar si in asigurarea securitatii energetice a Uniunii Europene prin crearea unei rute alternative”, a declarat Dinu Patriciu, director general al grupului Rompetrol.

El a adaugat ca terminalul marin va sustine prezenta KazMunaiGaz si Rompetrol in cadrul arcului geografic, inceput din zona Marii Caspice (Kazakhstan, Georgia), regiunea Marii Negre (Ucraina, Moldova, Romania, Bulgaria) si pana in Vestul Europei (Franta si Spania).

Terminalul petrolier este situat la 8,6 kilometri in largul Marii Negre si poate primi nave de pana la 160.000 tdw (tone deadweight), operatiunile de descarcare/incarcare desfasurandu-se prin intermediul unui sistem plutitor de acostare care face legatura cu parcul de rezervoare de titei al rafinariei Petromidia printr-o conducta submarina si de uscat.

Fata de traseul prin Portul Constanta, acest proiect scurteaza cu aproximativ 33 de kilometri drumul de acces al titeiului pe conducta dintre petrolier si rafinarie, realizand in acelasi timp importante reduceri de cost, de cel putin 4-5 dolari/tona.

„Lansarea terminalului marin este cea mai buna dovada a colaborarii dintre grupul Rompetrol si KazMunaiGaz in ceea ce priveste dezvoltarea eficienta a capacitatilor logistice pentru transportarea titeiului si a produselor petroliere in Romania si pe pietele internationale” a afirmat Daniyar Berlibayev, vicepresedinte al KazMunaiGaz National Company si presedinte al Consiliului de Administratie al grupului Rompetrol.

In acelasi timp, extinderea cu 350% a capacitatii de tranzit a produselor finite prin dana 9 aferenta portului Midia (de la 90.000 tone/luna la 310.000 tone/luna) va permite acostarea navelor maritime cu o capacitate maxima de 10.000 tdw si a barjelor de tip tanc de maxim 2.000 tdw.

Alaturi de noul terminal din Marea Neagra si de cel detinut de KazMunaiGaz in portul Batumi (Georgia), proiectul va asigura si cadrul necesar dezvoltarii activitatilor de trading ale grupului Rompetrol in regiune.

Patriciu, interesat de construirea a 312 km din oleoductul Constanta-Trieste

Rompetrol este interesat sa construiasca si sa finanteze 312 km apartinand partii romanesti din oleoductul Constanta-Trieste, cu pana la 600-700 milioane dolari a declarat luni directorul general al grupului, Dinu Patriciu, citat de NewsIn.

„Constanta-Trieste devine mult mai viabil acum decat proiectul Burgas-Alexandropolis. Din acest moment, devenim foarte interesati atat in a-l construi, cat si in a-l finanta, intreaga investitie de pe teritoriul Romaniei, de 312 km, si eventual cu cantitatile de titei necesare”, a precizat Patriciu.

Acesta a mai spus ca, dupa estimarile actuale, investitiile pentru aceasta parte de conducta au scazut de la 1,5 miliarde dolari, la 600-700 milioane dolari, suma pe care grupul este dispus sa o asigure. Partea de conducta care a mai ramas de construit se afa intre Pitesti si Pancevo (Serbia).

„Acum avem capatul conductei pentru proiectul Constanta-Trieste. Discutii nu am purtat inca. Acum avem ce ne trebuie pentru a discuta cu ceilalti”, a mentionat Patriciu.

Potrivit acestuia, ca investitie privata, partea romaneasca a oleoductului Constanta-Trieste s-ar putea construi intr-un an, un an si jumatate.

Reprezentanti ai Romaniei, Serbiei si Croatiei au semnat la 22 aprilie 2008 acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleoductului Pan European Oil Pipeline (PEOP) Constanta-Trieste, iar cea de-a patra tara, Italia, urma sa ia o decizie in privinta implicarii in proiect dupa instalarea noului Guvern de la Roma.

Din aceasta companie de proiect fac parte: Conpet si Oil Terminal din partea Romaniei, Transnafta (din Serbia) si Janaf (din Republica Croatia).

Lungimea totala a conductei va fi de 1.360 kilometri, din care pe teritoriul Romaniei 649 kilometri, al Serbiei – 208, al Croatiei – 423, al Sloveniei – 29 si al Italiei – 10 kilometri.

De la privatizarea Rafinariei Petromidia, in 2001, grupul Rompetrol a alocat pana la finele anului 2007 aproximativ 350 milioane dolari pentru realizarea de investitii tehnologice si de mediu, proiectele fiind derulate in conditii de maxima eficienta tehnologica si de protectie a mediului, conform normele internationale in vigoare (IPPC – Directiva europeana privind prevenirea si controlul integrat al poluarii).

Grupul Rompetrol are sediul in Olanda si opereaza in Franta, Romania, Spania si Europa de Sud-Est. Principalele activitati ale grupului sunt in domeniile rafinare si marketing/vanzare de produse petroliere, cu interese adiacente in explorare, productie si alte servicii pentru industria petroliera. Grupul are peste 9.000 de angajati in 12 tari si estimeaza o cifra de afaceri de peste 10 miliarde dolari in 2008.

Urmărește Daily Business pe Google News