- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Știri interne

Carpatica Feroviar va fi noul CFR Marfă. Guvernul a schimbat legea pentru a înfiinţa noua companie de stat

15 Feb, 18:18 • Cornel Ghimeșan
Carpatica Feroviar va fi noul CFR Marfă. Guvernul României a decis prin ordonanță de urgență, la propunerea Ministerului Transporturilor, modificarea legislației în vigoare astfel încât să poată înființa prin HG companii de stat, atât în țară, cât și în străinătate. Adoptarea unei astfel de OUG a fost necesară deoarece, în prezent, statul nu are posibilitatea de a înființa propriile sale companii.
Carpatica Feroviar va fi noul CFR Marfă. Guvernul a schimbat legea pentru a înfiinţa noua companie de stat

Carpatica Feroviar va fi noul CFR Marfă. Ministerul Transporturilor a propus Guvernului înființarea companiei Carpatica Feroviar, propunerea nefigurând printre actele adoptate în decembrie 2022. Acum, din cauza situaţiei în care se găseşte CFR Marfă, Executivul a decis să schimbe legea, astfel încît să apară o nouă companie pentru a putea prelua fluxurile mari de cereale ca urmare a războiului din Ucraina, şi a prezentat proiectul unei Ordonanțe de Urgență cu argumentul că transportul feroviar de marfă este „un serviciu de interes strategic general”, iar sincopele acestuia înseamnă perturbări grave în funcționarea principalelor ramuri economice de activitate. Mai exact, dacă CFR Marfă își va înceta cumva funcționarea, statul trebuie să poată asigura „necondiționat” toate transporturile feroviare necesare, conform cerințelor agreate la nivelul României din UE și NATO, arată Ministerul Transporturilor în nota de fundamentare.

Citeşte şi: Românii care stau la bloc pot fi amendaţi cu până la 10.000 de lei. Greşeala banală pe care o fac toţi proprietarii

„Totodată,  criza energetică cu care se confruntă România, Republica Moldova și, cu precădere întreaga Europa de Est, precum și întreruperea furnizării energiei electrice generată de conflictul din Ucraina, ca urmare a războiului din regiune, a generat o creștere a cererii pentru transportul de generatoare electrice, combustibili și echipamente de încălzire. În condițiile prezentate, statul român trebuie să  aibă asigurate în orice moment condițiile pentru a deservi interesele strategice și geopolitice în domeniile afectate de situațiile extraordinare ce ar putea interveni (situația epidemiologică/pandemie, război, criză energetică, alimentară)”, se mai menționează în documentul Ministerului Transporturilor.

Variantă de rezervă pentru CFR Marfă

De asemenea, conform economedia.ro, transportul militar este menţionat cu prioritate: „Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes național, pentru deservirea nevoilor de apărare ale țării. Orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele deținute, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român”.

Citeşte şi: Pensii 2023. Ce categorii de vârstnici vor primi o indemnizaţie de 50% în plus din pensia cuvenită titularului

După ce au realizat că „nu există dispoziții legale care să permită Guvernului sau ministerelor, atunci când împrejurările distincte o impun, să înființeze societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societățile, republicată” și că „Curtea Constituțională, prin intermediul Deciziei nr. 249/2018, a subliniat că actele cu valoare de lege, respectiv legile și ordonanțele, pot fi emise doar pentru reglementarea unor situații cu aplicabilitate generală și își extind efectele asupra unui număr nedeterminat de subiecte vizate de ipoteza normelor”, autorităţile au decis că se impune asigurarea cadrului legal pentru a permite statului român să înființeze societăți prin intermediul unor acte cu aplicabilitate individuală, adică prin Hotărâri de Guvern, scrie profit.ro.

Trăim în secolul vitezei, în secolul în care ORICE este la un click distanța, iar diferențele sunt dictate de calitatea “ambalajului”. Trăim în secolul în care suntem victimele dezinformării ... citește mai mult