Peste 60% din totalul cumpărăturilor făcute de români anul trecut au fost în supermarketuri și hipermarketuri, însumând circa 22,5 miliarde de euro. În total, românii au cheltuit anul trecut 36 miliarde euro în marile rețele de retail, în creștere cu 11% față de 2022.
Potrivit consultanților Cushman & Wakefield Echinox, pe locul doi în topul locurilor din care românii au cumpărat cel mai mult anul trecut se numără magazinele de bricolaj (3,6 miliarde de euro, respectiv 10%), acestea fiind urmate de magazinele electro-IT (3,3 miliarde, respectiv 9%) și de modă (2,2 miliarde de euro, 6,1%). Bijuteriile (212 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (356 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (458 milioane de euro, 1,3%) au avut cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături al cetățenilor români.
Toate cele 12 segmente analizate de companie au însumat vânzări peste cele înregistrate în 2023, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), cel al magazinelor specializate – petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%). În timp ce supermarket-urile au înregistrat o creștere a pieței, printre domeniile care au stagnat anul trecut au fost segmentele DIY (3%), home&deco (94,8%), bijuterii (6%), electro-IT (8,3%) și articole sportive (8,6%).
Potrivit datelor analizate, pentru toate celelalte categorii creșterile vânzărilor au fost peste rata inflației, respectiv 12% pentru bunurile de larg consum, de 12,3% pentru încălțăminte și de 11,3% pentru fashion.
„Piața de retail a continuat să performeze și anul trecut, în ciuda faptului că 2023 a fost al doilea an consecutiv în care inflația a fost de două cifre. Astfel, toate segmentele analizate în cadrul studiului nostru au înregistrat majorări ale vânzărilor comparativ cu 2022, majoritatea reușind să aibă o rată de creștere superioară inflației.
De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 – 2023, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail (11,5%) s-a menținut peste rata medie anuală a inflației în acest interval (7,9%). Perspectivele pentru acest an sunt pozitive, având în vedere datele oficiale care arată un avans semnificativ al vânzărilor cu amănuntul comparativ cu perioada similară din 2023”, a declarat Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox.
Rata medie anuală de creștere a vânzărilor din perioada 2019 – 2023 s-a situat peste rata medie anuală a inflației pentru majoritatea categoriilor de retail (11,5% vs 7,9%), excepție făcând comercianții de încălțăminte (6,3%) și cei de home & deco (6,8%). La polul opus, cu cele mai mari rate de creștere în perioada 2019 – 2023, se află segmentul cosmeticelor (17,8%) și cel al magazinelor specializate (17,3%).
Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori.