Consultantul Daniel Sandu, Managing Partner la compania de consultanță fiscală D&C Conta, a explicat ce impozite datorează la ANAF românii tcare închiriază locuințe în scop turistic.
Activitatea de închiriere a unui apartament prin Airbnb se poate realiza în două moduri:
În funcție de varianta aleasă, obligațiile sunt diferite.
În acest caz se plătește impozit pe venit 10% și contribuția de asigurări sociale de sănătate 10%
Orice persoană care desfășoară o activitate economică de o manieră continuă, așa cum e închirierea de bunuri imobile, trebuie să își pună problema înregistrării ca plătitor de TVA dacă se depășește plafonul de 300.000 de lei. În ce privește închirierea, aceasta ca regulă este scutită de TVA fără drept de deducere, dar înregistrarea ca plătitor de TVA trebuie făcută la depășirea plafonului, a precizat Daniel Sandu, de la D&C Conta.
În ce privește cota de TVA aplicabilă, cota redusă de 9% (pentru serviciile hoteliere) se poate aplica doar dacă se îndeplinesc condițiile de „închiriere în sistem hotelier”. Gazdele care oferă apartamente și alte locuințe spre închiriere în regim hotelier sunt obligate să obțină un certificat de clasificare în format tipărit de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) pentru unitatea de cazare oferită pe platforma Airbnb.
Certificatul trebuie afișat în holul principal al unității de cazare și în bucătărie (dacă există), într-un loc vizibil pentru oaspeți, după cum avertizează și platforma.
Certificatul de clasificare poate fi obținut de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, iar formularul de cerere, împreună cu documentele necesare, poate fi trimis prin e-mail sau prin poștă la Registratura Ministerului Antreprenoriatului și Turismului. Nu se percep taxe pentru această procedură.
În anul 2023, un număr de 2 milioane de turiști au rezervat cazări în UE, prin intermediul platformelor online AirBnB, Booking.com, Expedia și Tripadvisor, potrivit Eurostat. În România, în anul 2023 au fost rezervate pe platformele digitale 7,6 milioane de înnoptări, dintre care 3,8 milioane au fost efectiate de turiști români și 3,7 milioane de străini.
În România, vârful rezervărilor online este tot în lunile iulie și august, cu 30% din totalul rezervrilor pe tot anul.