Companiile cu capital ucrainean au atins un număr record în România. Războiul din Ucraina a determinat crearea unui număr record de companii cu capital ucrainean în România, în anul 2023, potrivit ZF.
Cele mai multe firme ucrainene nou înființate în România își desfășoară activitatea în informaţii şi comunicaţii, al doilea cel mai activ sector de activitate pentru capitalul ucrainean, după comerţ. Restul firmelor, potrivit codurilor CAEN, își desfășoară activitatea zona transporturilor şi logisticii, activităţi profesionale şi construcţii.
„Îi interesează şi piaţa din România, pentru că vor să rămână în zona aceasta a Europei. Unele multinaţionale şi-au deschis aici, angajează aici, dar au păstrat şi biroul din Ucraina, altele au mutat tot ce era în Ucraina în România. Piaţa locală e văzută şi ca un back-up, pentru că ele nu şi-au încetat în totalitate activitatea din Ucraina“, a declarat Alexandru Boboc.
Potrivit datelor Registrului Comerţului, în ultimele 11 luni, 337 de companii cu capital ucrainean au fost înfiinţate în România, un nivel record, ţinând cont că în total în România existau anterior în 1.100 de companii cu capital ucrainean.
Majoritatea companiilor ucrainene din sectorul de IT, de la noi, își desfășoară activitatea în Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara.
În ultimele luni capitalul din Ucraina s-a aflat constant între primele 20 de ţări care au creat companii în România, în septembrie 2022 fiind chiar pe locul şase, arată datele statistice de la Recom.
Un raport al Asociaţiei de IT din Ucraina arată că România a fost şi este una dintre ţările în care ucrainenii şi-au relocat businessurile alături de Polonia, Germania şi Spania.
În ultimii ani, industria de IT din Ucraina a crescut într-un ritm mult mai alert decât în România, care beneficiază de o stabilitate politică şi economică ceva mai mare decât în ţara vecină.
„Ucraina a crescut în ultimii 5-6 ani într-un ritm mult mai rapid decât România pe zona de jocuri video. Sunt mai mulţi, mai dinamici, mai hotărâţi. Acum sunt puţin opriţi, dar e o chestiune de timp până ne ajung şi ne depăşesc. Companiile din România trebuie să fie conştiente de asta şi să facă ceva”, a transmis Cătălin Butnariu, head of corporate development Amber