În 2024, puterea de cumpărare a europenilor a înregistrat o creștere majoră, ajungând la o medie de 18.768 euro pe cap de locuitor, conform studiului NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024. Totuși, există variații considerabile între diferitele țări, iar în România, situația economică și, implicit, puterea de cumpărare este de 9.092 euro, ceea ce rămâne sub media europeană, potrivit economedia.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Efectul juridico-economic al desfințării plafonării prețurilor la alimente din Ungaria pentru România. Decizia CJUE poate da măsurile economice peste cap
foto: situația economică
Studiul a evidențiat că, deși în Europa totalul veniturilor disponibile pentru cheltuieli și economii se ridică la aproximativ 12,9 trilioane de euro, sumele concrete pe care consumatorii le pot utiliza variază semnificativ. Cele mai mari puteri de cumpărare se regăsesc în Liechtenstein, Elveția și Luxemburg, în timp ce țările cu puterea de cumpărare cea mai scăzută sunt Kosovo, Belarus și Ucraina. De exemplu, Liechtenstein se află pe primul loc, cu un venit mediu pe cap de locuitor de 70.180 euro, de peste 3,7 ori mai mare decât media europeană.
„În acest an, europenii au la dispoziţie un total de aproximativ 12,9 trilioane de euro pentru a cheltui pe alimente, locuinţe, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurări, vacanţe, mobilitate şi achiziţii de consum.
Aceasta corespunde unei puteri medii de cumpărare pe cap de locuitor de 18.768 euro, ceea ce reprezintă o creştere nominală de 3,9% faţă de valorile revizuite din anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt disponibilă pentru cheltuieli şi economii variază foarte mult de la o ţară la alta şi depinde, de asemenea, de modul în care evoluează preţurile de consum în 2024”, potrivit comunicatului NielsenIQ.
În clasamentul puterii de cumpărare, Marea Britanie a avut o ascensiune notabilă, urcând pe locul șapte, cu 28.086 euro pe cap de locuitor, în timp ce Irlanda a coborât pe locul 12, având o putere de cumpărare de 26.880 euro. Alte țări precum Austria și Olanda au înregistrat, de asemenea, creșteri semnificative, având puteri de cumpărare de 29.266 euro și respectiv 27.558 euro.
Pe de altă parte, 26 dintre cele 42 de țări analizate au o putere de cumpărare sub medie. Ucraina continuă să se confrunte cu provocări economice severe, având cea mai mică putere de cumpărare, de doar 2.878 euro pe cap de locuitor.
„Marele câştigător este Marea Britanie, care a urcat trei locuri în acest an până pe locul şapte, cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 28.086 de euro. Irlanda, pe de altă parte, a suferit pierderi majore: după ce statul insular şi-a îmbunătăţit constant poziţia în clasament, în 2024 a coborât şase locuri şi, astfel, a ieşit din top 10.
Cu 26.880 de euro pe cap de locuitor, irlandezii se află pe locul 12, cu 43% peste media europeană. În acest an, Austria a urcat din nou un loc şi se află acum pe locul şase, cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 29.266 de euro. Nouă în top 10 este Olanda, care se află pe locul zece, cu un venit mediu net disponibil de 27.558 de euro de persoană”, se precizează în comunicat.
Creșterea nominală a puterii de cumpărare în Europa, de 3,9%, este considerată moderată comparativ cu anii anteriori, dar tendințele indică o scădere a ratei inflației, ceea ce ar putea permite consumatorilor să absoarbă mai ușor creșterea prețurilor. Markus Frank, expert în soluții de geomarketing al NIQ-GfK, a subliniat că, deși decalajul puterii de cumpărare între țări continuă să se reducă, diferențele sunt încă semnificative.
„La 3,9%, creşterea nominală a puterii de cumpărare în Europa este semnificativ mai moderată decât în cei doi ani precedenţi. În acelaşi timp, însă, rata inflaţiei este şi ea în scădere, ceea ce înseamnă că cel puţin creşterea preţurilor de consum ar trebui absorbită.
Din fericire, tendinţa ţărilor cu putere de cumpărare mai slabă este de a înregistra o rată de creştere a puterii de cumpărare mai ridicată, ceea ce înseamnă că decalajul puterii de cumpărare în Europa continuă să se reducă, iar veniturile converg încet. Cu toate acestea, diferenţele dintre ţări şi în interiorul ţărilor rămân mari în 2024”, a precizat Markus Frank, expert în domeniul soluţiilor de geomarketing al NIQ-GfK, citat în comunicat.
Studiul NIQ GfK Purchasing Power Europe 2024 analizează 42 de țări europene, oferind date detaliate la nivel regional și indicând nivelurile puterii de cumpărare pe cap de locuitor, după deducerea impozitelor și a contribuțiilor caritabile.
Te-ar mai putea interesa și: Start Up Nation îți lansează o nouă ediție! Ce impact economic a avut programul IMM Invest?