Subway are grijă de propriile profituri şi de silueta clienţilor. Compania a lansat un sandviș de trei inci (7,62 centimetri) în Pakistan, țară afectată grav de inflație, prima dată când lanțul de fast-food a lansat o versiune mini la nivel global, scrie Bloomberg.
Sandvișul de mărimea unei mușcături, care a apărut luna trecută în meniurile pakistaneze și în postările de pe rețelele de socializare fără prea multă fanfară, oferă “valoare” clienților pakistanezi, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al Subway pentru Bloomberg News.
În urmă cu un an, pakistanezii au fost îndemnați să bea mai puțin ceai pentru a menține economia pe linia de plutire. Țara este cel mai mare importator de ceai din lume și se confruntă cu inflația în creștere și cu o depreciere rapidă a rupiei, scrie CNN.
Pakistan este cel mai mare importator de ceai din lume, doar în 2020 valoarea importurilor fiind în valoare de peste 640 de milioane de dolari.
Revenind la Subway, principalele oferte ale lanțului cu sediul în Statele Unite ale Americii sunt sandvișurile de 6 inci (15,2 centimetri) și 12 inci (30,4 centimetri).
Pakistanul se luptă cu cea mai rapidă inflație din Asia, care a înregistrat creșteri procentuale de două cifre care au alimentat o criză a costului vieții în această țară cu aproape 250 de milioane de locuitori. Pentru a face față spiralei prețurilor, multe restaurante au crescut prețurile sau au redus cantitățile.
În timp ce rata inflației globale din Pakistan s-a calmat pentru a treia lună consecutiv în august, ajungând la 27,38%, “nu este probabil să dureze”, a scris miercuri Ankur Shukla, expert în Asia de Sud la Bloomberg Economics. De asemenea, inflația alimentelor a continuat să crească cu 38,5% față de anul precedent.
Pakistanul a fost salvat de la intrarea în incapacitate de plată la începutul acestui an după ce a obținut o nouă tranșă de salvare de 3 miliarde de dolari de la FMI. Cu toate acestea, acordul a fost însoțit de măsuri stricte, cum ar fi o creștere a prețurilor la combustibili și energie, ceea ce a declanșat proteste în masă, oamenii cerând o reducere a costurilor tot mai mari ale energiei electrice.
Lanţul de restaurante Subway va fi vândut fondului privat Roark Capital, pentru 9,55 miliarde de dolari, după ce a fost de acord să ataşeze condiţii pentru o parte din câştigurile neprevăzute pe care le vor obţine cele două familii care îl deţin, punând capăt unei licitaţii de lungă durată la care au participat mai multe oferte concurente, potrivit unor surse apropiate situaţiei, citate de Reuters.
Aceste condiţii, cunoscute sub denumirea de earn-out, amână plata unei părţi din contravaloarea tranzacţiei, au spus surse familiare cu problema.
Pentru ca preţul integral să fie plătit, fluxul de numerar al Subway ar trebui să atingă anumite etape într-o perioadă specificată după încheierea tranzacţiei, au spus acestea. Acordul a fost evaluat la 8,95 miliarde de dolari, excluzând ţinta de câştig, au spus sursele.
Roark a depăşit o ofertă târzie din partea unui grup rival, condus de TDR Capital şi Sycamore Partners, care a depus o ofertă finală de 8,75 miliarde dolari sau 8,25 miliarde dolari, excluzând un earn-out, potrivit unor persoane familiare cu chestiunea.
Aranjamentul a ajutat la eliminarea unei diferenţe în aşteptările de evaluare dintre Roark Capital şi familiile DeLuca şi Buck care deţin Subway, potrivit surselor.
Subway, care are aproximativ 37.000 de restaurante în peste 100 de ţări, nu a dezvăluit joi termenii acordului. Acordul va face din Roark Capital unul dintre cei mai mari operatori de restaurante din lume.
Acesta controlează Inspire Brands, proprietarul unor lanţuri de restaurante, între care se află Jimmy John’s, Arby’s, Baskin-Robbins şi Buffalo Wild Wings.
”Roark aduce mai mult la masă decât ar avea alţi investitori”, a spus Neil Saunders, director general al GlobalData. Experienţa sa de a ajuta brandurile de restaurante să se dezvolte va fi de ajutor, mai ales pe piaţa din SUA, unde rămâne cu mult sub vârful pe care l-a atins acum câţiva ani”, a spus el.
Subway a anunţat în februarie că explorează o posibilă vânzare, atragând interes de la firme de capital privat, inclusiv Roark, Advent International, TDR Capital şi TPG, precum şi filiala de gestionare a activelor a lui Goldman Sachs.
Lanţul de restaurante a sperat atunci să obţină mai mult de 10 miliarde de dolari, datorită mărcii sale puternice şi afacerilor internaţionale.
Dar firmele de achiziţii au răspuns că valorează mai puţin, deoarece au considerat că afacerea sa din SUA este saturată. Deţinută de familiile sale fondatoare încă de la deschiderea primului său punct de vânzare, în 1965, Subway s-a luptat de câţiva ani cu concurenţa rivalilor, până când şi-a reînnoit meniul şi a crescut cheltuielile de marketing în 2021.
Aceste eforturi par să dea roade, deoarece vânzările Subway în termeni comparabili din America de Nord au crescut cu 9,3% în prima jumătate a anului 2023.
Roark şi Subway au 12 luni pentru a încheia afacerea, care are o taxă de despărţire de 4%, au spus surse. Taxa acoperă posibilitatea ca autorităţile de reglementare antitrust să împiedice tranzacţia.
Criza economică din Pakistan a dus la înlăturarea prin moțiune de cenzură a premierului Imran Khan, la începutul lunii aprilie și înlocuirea lui cu Shehbaz Sharif. Sharif l-a acuzat pe Khan de gestionarea greșită a problemelor economice și a politicii externe.
A face față crizei economice în creștere a fost o provocare și pentru guvernul lui Sharif.
Luna trecută, Pakistanul a interzis importul de produse neesențiale și de lux pentru a „controla inflația în spirală, a stabiliza rezervele valutare, a consolida economia și a reduce dependența țării de importuri”, a declarat ministrul Marriyum Aurangzeb, într-o conferință de presă din 19 mai. Sharif a spus la acea vreme că decizia „va salva rezerve valutare importante”, iar Pakistanul trebuie să „treacă la austeritate”.