Cum a ajuns România în top 15 ţări din lume cu cel mai mare deficit comercial la săpun. România a avut în 2021, ultimul an pentru care există date publice, un deficit comercial de peste 110 milioane de dolari doar pe segmentul de săpun, iar asta în condiţiile în care aproape tot consumul este asigurat din import, pe piaţa locală existând doar afaceri mici şi medii în această industrie.
Dove (marcă a Unilever), Protex (Colgate-Palmolive), Palmolive (Colgate-Palmolive), Fa (Henkel) şi Nivea (Beiersdorf) se numără printre cele mai cumpărate branduri de săpun de pe piaţa locală, conform celor mai recente date ZF. Este vorba astfel de branduri internaţionale, aflate în portofoliul unor giganţi străini.
România nu mai are de aproape două decenii nicio fabrică majoră de săpun solid, gigantul american Colgate-Palmolive închizând unitatea de producţie din Bucureşti în 2004, după ce anunţase planuri de expansiune. Acum, pe terenul fabricii stă hipermarketul Kaufland din zona Bucur Obor. O altă cauză este faptul că brandurile sunt exclusiv aduse din import, pentru că atunci când vine vorba de săpun – atât solid, cât şi lichid -, toţi aceşti giganţi văd România drept o piaţă de vânzare, de consum, nu şi una de producţie.
Citeşte şi: România închide porțile firmelor. Peste 20.000 de instituții s-au închis în primele 7 luni din 202
În România nu există un CAEN (obiect de activitate) special pentru producţia de săpun. Acest domeniu este încadrat într-un sector mai amplu, 2041 – Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere. La finalul lui 2022, existau 234 de companii cu acest obiect de activitate, cu afaceri cumulate de 1,6 mld. lei. Piaţa a crescut ca valoare în ultimii ani cu aproape 20% între 2020 şi 2022 – însă ea este concentrată la vârf în mâinile producătorilor de detergenţi pre cum Dalli (care a anunţat însă că închide fabrica de la Timişoara), InterstarChim sau Unilever. Nu există niciun producător major doar de săpun, scrie Business Magazin.
Citeşte şi: Afacerea care umple buzunarele românilor. Profiturile acestora explodează în special în luna septembrie
Printre cei mai mari actori locali în domeniu se numără Misavan din Iaşi, care are un portofoliu amplu de produse de curăţenie, ce cuprinde însă şi săpun lichid şi Cahm Europe care a început ca un jucător dedicat pieţei HoReCa, dar ca s-a dezvoltat. De asemenea, şi producătorul de cosmetice Farmec are săpun lichid în portofoliu, însă acesta are o contribuţie redusă la totalul businessului dominat de produse cosmetice şi de curăţenie a locuinţei.
Cei mai mari exportatori europeni de profil sunt Germania (1,4 mld. dolari), Polonia (726 mil. dolari), Franţa (637 mil. dolari), Italia (603 mil. dolari) şi Olanda (542 mil. dolari).