Războiul din Ucraina a dus la plecarea unor giganți occidentali din Rusia, printre aceștia și Nokian Tyre. După această plecare forțată, producătorul finlandez a ales orașul Oradea din 40 de locații pentru viitoarea sa fabrică. Acest proiect va aduce 500 de noi locuri de muncă în regiune și, după cum subliniază Profit.ro, nu ar fi fost posibil dacă Vladimir Putin nu ar fi început un război chiar la granița țării noastre.
Nokian producea, anterior, 80% din anvelopele sale în Rusia, asta deoarece energia necesară producției era mult mai ieftin. Dar acesta nu a fost singurul motiv pentru care Rusia a fost esențială pentru acest producător și asta deoarece 20% din veniturile din vânzări au fost obținute de pe piața rusească.
După plecarea din Rusia, Nokian Tyres a avut la dispoziție mai multe opțiuni pentru noua sa fabrică, 40 mai exact, după cum arată un articol din presa maghiară. De ce a fost aleasă Oradea pentru această relocare? După cum arată analiză, acest oraș este bine poziționat, principalele piețe de export din Europa Centrală ale companiei se află pe o rază de o mie de kilometri de acesta.
În plus, după cum arată analiza din presa maghiară, costurile asociate cu relocarea și, mai ales forța de muncă, au reprezentat alt argument care a dus la alegerea orașului Oradea. Mai exact, finlandezii cred că cele 500 de locuri de muncă pe care le vor crea vor putea fi ocupate de localnici, ceea ce înseamnă că vor putea da mai puțin pe salarii decât dacă ar fi ales Ungaria sau o altă țară din Europa Centrală.
Te-ar putea interesa și: România va avea o nouă fabrică de anvelope. Grupul finlandez Nokian Tyres va investi 650 de milioane de euro
La Oradea ar trebui să fie construită prima fabrică Nokian cu emisii zero de dioxid de carbon. Energia folosită pentru procesele industriale va proveni din surse regenerabile, iar aburul necesar producției de anvelope va fi produs fără utilizarea combustibililor fosili. Producția inițială va fi de 6 milioane de anvelope pe an, vorbim aici de anvelope pentru jante de autoturisme și SUV. O parte din investiția de 650 de milioane de euro, respectiv 100 de milioane de euro, va fi sprijinită și de autoritățile europene.
Conducerea Nokian au luat în calcul chiar și relocarea în Serbia, deoarece industria auto a acestei țări este deosebit de dezvoltată, dar au respins ideea deoarece țara nu face parte nici din UE sau NATO. De asemenea, a renunțat și la Turcia, deoarece nu este țară UE. În ceea ce privește Slovacia, guvernul nu și-a dorit o altă investiție mare în industria grea, deoarece vrea să dezvolte sectorul IT.