Eduard Pavel este asociat în afacerea de familie La Mircea Măcelaru’ – o fabrică de procesarea a cărnii din Buftea, care deține şi opt magazine în zona Bucureşti-Ilfov și un restaurant.
Pentru mulți clienți, ”emblema” acestei afaceri sunt micii, ”duși la rang de artă culinară”, după cum spun managerii, și atestați ca produs tradițional de Ministerul Agriculturii.
Ca în orice afacere însă, nu lipsesc obstacolele. Sau, mai bine spus, lucrurile care, în opinia patronilor, ar trebui schimbate; nu atât de către ei, cât de către administratorii unor piețe.
Concret, Eduard Pavel consideră că spaţiul din zona piețelor ar trebui să fie împărţit egal între micii producători, producătorii locali şi naţionali şi marile magazine. În opinia lui, multe pieţe au devenit hipermarketuri.
”Toate pieţele care ţin de primării sunt ocupate de hipermarket-uri. Deci eu dacă vreau să vând ori trebuie să dau 100 euro pe metru pătrat chirie ca să pot să am acces la clienţii din Bucureşti sau nu intru, pentru că orice piaţă (…) începe cu Mega Image, cu Carrefour, cu Lidl. Sunt pieţe în care într-o curte sunt patru hipermarket-uri. Nu am o problemă cu hipermarketurile, dar ar trebui să spună Consiliul Concurenţei: hai să împărţim piaţa în trei: să fie atât hipermarketuri, cât şi producători locali şi naţionali, dar şi micul producător care vinde şi el o sticlă de lapte, pătrunjel, porcul tăiat în curte”, spune antreprenorul, citat de ZF.
Excepția de la ”regulă” ar fi piața Obor, unde și La Mircea Măcelaru’ are un magazin. În această piață, spune Eduard Pavel, sunt două hale administrate diferit şi nu există un model similar în București.
Tot în contextul piețelor invadate de marile magazine, Pavel spune că nicăieri în Europa nu există hipermarketuri în interiorul orașelor. În cazul Capitalei, reclamă el, 60 la sută din traficul rutier ar fi ”creat de supermarketuri”
”Toţi îşi fac probleme cum să consume miliarde de euro pe străzi, autostrăzi, tuneluri etc., când problema traficului din Bucureşti este adusă de faptul că hipermarketurile sunt în oraş. Peste tot în Europa nu există hipermarket în interiul centurii unui oraş. 60 la sută din traficul din Bucureşti e creat de hipermarketuri”, este de părere Eduard Pavel.
Antreprenorul are un punct de vedere și referitor la calitatea cărnii, din perspectiva termenului de valabilitate.
”Pesta porcină există în toată Europa, în toate ţările, cu Germania exponent principal. Aici ţine de gestionare, este simplă treaba şi dacă cineva s-ar gândi să aplice normativele de acum 25-30 de ani, s-ar lua decizia ca lanţul să fie cât mai scurt. Şi dacă lanţul e foarte scurt, adică de la fermă până la client să fie maxim 72 de ore, atunci ar fi alta situaţia. Vă daţi seama că porcul care are 25 de zile termen de valabilitate e mai mult ‘copil chimic’ decât un produs sănătos”, consideră Eduard Pavel.
În opinia lui, este mai salubru un porc tăiat în gospodăria unui locuitor din Călugăreni decât unul care a stat câteva zile într-o maşină de transport, potrivit sursei citate.