Un nemțean care vindea CD-uri investește milioane de euro în digitalizarea României prin hub-uri tehnologice și programe de formare în educaţie. Este vorba despre Paul Apostol, fondatorul ”Digital Nation”.
„Primul AI proactiv din educație la nivel global a fost dezvoltat în laboratorul nostru intern. Acționează ca un bun prieten sau coleg care îți reamintește lucrurile importante pentru tine și obiectivele tale. Spre deosebire de ChatGPT, Saro îți scrie din propria inițiativă. Prima investiție în proiect o reprezintă un grant de 700.000 de dolari acordat de Google.org, la care se adaugă o investiție internă de 150.000 de dolari”, a declarat Paul Apostol, pentru economedia.ro.
„Înainte să încep clasa a VIII-a, având șansa să am un calculator acasă care avea și CD Writer, lucru rar acum 25 de ani, am început să fac concurență magazinului de închirieri de casete video din oraș. Stăteam noaptea pe Internet prin dial-up cu viteze de 30 de kilobiți pe secundă și lăsam filme și muzică la descărcat. Dura până la 8 ore să termini de downloadat ceva. Așa am făcut primii bani, însă nu asta a contat. S-a dovedit atunci a fi un lucru mare să te joci cu ideea de client pe care îl servești sau cu ideea de produs, pentru că trebuia să vii mereu cu filme sau muzică nouă și atractivă. A fost primul contact cu un proces de a crea valoare pentru o anumită mini-piață”, a povestit Paul Apostol.
Câțiva ani mai târziu, a trecut la alt nivel. „Am luat un calculator mai puternic, o carte despre servere și o carte despre programare și am început să facem site-uri, mini-aplicații web, găzduirea lor pe server și partea de grafică făcută pe calculator. Lucram după-amiaza și noaptea plus weekend-urile. Eram așa obosiți încât la prima oră adormeam cu capul pe masă și eram sancționați de profesorii noștri mai tot timpul, ei crezând că ne jucăm toată noaptea pe calculator și de aceea nu dormim”.
Citește și: Google prezintă noile smartphone-uri Pixel, cu inteligență artificială. Cât costă un astfel de dispozitiv
După liceu, s-a angajat ca ajutor de programator la o companie de tehnologie din București. După numai un an a ajuns Project Manager.
”A fost un lucru mare ca la 19 ani să ai deja o echipă de 6 oameni pe care îi coordonezi, gândindu-te în mod constant la cum să le îmbunătățești performanța, dar și nivelul de împlinire. Nu a fost deloc ușor. A trebuit să îmi ascund vârsta. Nu obișnuiam să vorbesc deloc despre asta pentru a nu demotiva colegii”.
Cu trecerea anilor a trecut prin toate etapele profesionale, până a ajuns Manager Executiv și apoi CEO.
„Lucram direct cu acționari americani, oameni cu experiența creșterii unor companii la peste 100 de milioane de dolari, cu extindere în toată lumea. Atunci am învățat să gândesc partea de strategie a unui bussines, care vine cu multe provocări, dar și cu un alt mod de gândire cu totul și cu totul diferit”.
În 2013 a decis să pună bazele unei comunități dedicate oamenilor pasionați de tehnologie. A înființat, alături de câțiva colegi, „DevAcademy”, care astăzi se numește „Digital Nation”.
„Noi, fiind un colectiv foarte tehnic, discutam cu tineri care veneau la interviurile de angajare și spuneau că profesorul de la facultate le zicea să ceară un salariu de 2.000 de euro. Iar noi, fiind din generația veche, care a intrat în domeniul acesta din pură pasiune, ne-am intersectat cu generația care voia să intre pentru că era un job stabil și foarte bine plătit, chiar la modă. Văzând lucrurile astea la interviu ne-am dorit să facem, dintr-o ambiție personală, o comunitate de tineri atent selecționați, care să aibă acces la niște programe de mentorat”.
Ulterior și-au investit economiile în dezvoltarea de tehnologii avansate cu aplicabilitate în mai multe domenii.
„Atunci s-a născut ambiția să creăm un campus accesibil din orice colț al țării, în care ai acces la specialiști, hub-uri și unde poți construi abilități de viitor, cu un colectiv care rămâne aproape pe parcursul vieții tale. Așa am ajuns să insistăm să ajungem în orașe mai mici în care am găsit oameni care aveau nevoie de o mână de ajutor, de un ecosistem, de o încurajare. De aceea am denumit proiectul Digital Nation și am înțeles să tehnologia este de fapt doar un mijloc, o unealtă care aduce eficiență, însă miza este creearea de valoare și impact în viețile oamenilor”.
„A fost foarte dificil. Rezultatul financiar al primului an = minus toți banii. Bani pe care îi aveam, dar și bani pe care nu îi aveam. Toți s-au cheltuit și nu s-a produs mare lucru. Însă păstrând tot timpul busola orientată către a experimenta și a genera valoare am ajuns să prioritizăm value model over revenue model și doar asta ne-a permis să facem cele mai ambițioase încercări. Ce înseamnă de fapt asta? De exemplu brandul sau valoarea unor linii de cod nu pot fi contabilizate prin costul direct. Însă acele linii de cod pot rezolva o problemă pentru sute de mii de oameni în același timp și pot avea o valoare de milioane de euro”, spune Paul Apostol.