Romanian
 - 
ro
Economie

Fabrici vestite din România pun lacătul din cauza datoriilor. Numele care se pregătesc să dispară în 2025

10 Apr, 22:07 • Stefan Simion
Multe fabrici de renume din România pun lacătorul din cauza datoriilor mari pe care le-au acumulat. Iată, mai jos, un tablou de moment al economiei, din această perspectivă.
Fabrici vestite din România pun lacătul din cauza datoriilor. Numele care se pregătesc să dispară în 2025

Unele fabrici care se pregătesc de închidere, unde au lucrat generații de români, au supraviețuit chiar și celor două războaie mondiale. N-au supraviețuit însă și datoriilor mari acumulate pe fondul scăderii vânzărilor.

În anii ’90, fabrica de ciorapi Ciserom din orașul Sebeş (judeţul Alba) trimitea, în fiecare an, 30 de milioane de perechi în ţară, în toată Europa şi peste ocean. Asta însemna că lucrurile merg foarte bine. De trei săptămâni însă, locul este pustiu. Mai e în ”viață” doar micul magazin de desfacere, însă asta doar până sâmbătă, când se va închide și acesta, notează stirileprotv.

”Am lucrat trei schimburi în fabrică. Aveam exporturi, aveam intern”, spune o fostă angajată de la Ciserom.

Fabrica de ciorapi din Sebeș avea o istorie de 98 de ani. În perioada de glorie, acolo lucrau 3.000 de oameni. Pe final însă, numărul acestora abia dacă trecea de o sută.

Un fost director al fabricii, Constantin Ispir, subliniază motivele declinului: ”Am fost afectați – concurența neloială, importuri la prețuri de dumping…”.

Citește și Țara din UE în care au scăzut prețurile la locuințe. În România prețurile au crescut cu 40%, ultimele date de la Eurostat

Pe lista de fabrici care se pregătesc să pună și lacătul se numără și Astra Arad. Vorbim despre un nume uriaș al industriei românești – prima fabrică de vagoane de marfă din ţară, care, după 130 de ani, se pregăteşte să închidă porţile peste trei luni. Proprietarii americani au decis să trimită în şomaj cei 700 de angajaţi, după ce numărul comenzilor ar fi scăzut.

”Știam că situaţia nu este roz. Când am primit înştiinţarea că se va închide, a fost o lovitură grea”, spune liderul de sindicat Sergiu Pele.

Și Astra Arad a supravieţuit celor două războaie mondiale, naţionalizării şi anilor dificili de după Revoluţie, când avea 16.000 de angajaţi.

Situație aparent fără ieșire și la Uzina Constructoare de Maşini (UCM) din Reșița. Deschisă acum 254 de ani, uzina a intrat, la 1 aprilie, în faliment, din cauza cifrei de afaceri mici.

„UCMR-ul în faliment, a rămas ca o conservă goală. Nu mai există în spate nimic productiv”, declară primarul din Reșița, Ioan Popa.

UCM Reșița a produs, printre altele, locomotive cu aburi, motoare și macarale.

Un alt nume istoric, Clujana, este deja… istorie. Celebra fabrică de încălţăminte din Cluj-Napoca, activă peste o sută de ani, s-a închis. Motivul principal – devenise neproductivă, mai notează sursa citată.

Citește și Rabla 2025. Subvenția pentru mașini electrice a fost majorată

Urmărește Daily Business pe Google News
Numele meu este Ștefan Simion și sunt absolvent al Facultății de Jurnalism din București. În ultimii ani am lucrat pe postul de redactor în mai multe instituții de presă din România, iar acum ... citește mai mult