Maşina germană rămâne maşina germană, iar vânzările de maşini electrice au scăzut dramatic în ţara europeană care este motorul industriei auto. În aceste condiţii, interzicerea motoarelor cu combustie poate fi amânată, din cauza cererii tot mai scăzute de mașini electrice. Potrivit datelor publicate de Asociaţia Germană a Industriei Auto, vânzările de maşini electrice au scăzut drastic în Germania în ianuarie 2024, marcând o reducere clară de 54,9% faţă de decembrie 2023.
De asemenea, există o criză pentru maşinile hibride plug-in, care au scăzut din nou cu 19,6% în prima lună a anului 2024, în timp ce motoarele tradiţionale, adică motoarele cu ardere internă, se întăresc.
Asociaţia germană evidenţiază modul în care vânzările de maşini diesel au crescut cu 9,5% urmate de modelele pe benzină, +9,1%: un salt puternic şi pentru maşinile alimentate cu GPL, cu un surprinzător +43,9%.
Potrivit site-ului Carscoops, care a prezentat ştirea, în ianuarie 2024, redresarea vânzărilor de modele de motoare cu ardere nu a fost suficientă pentru a susţine piaţa auto din Germania, care a pierdut 11,7 puncte procentuale faţă de luna decembrie.
Părerea specialistului: 2024 se anunţă un an dificil
Scăderea vânzărilor a fost făcută şi mai acută de sfârşitul stimulentelor din ţară care au afectat înmatriculările de maşini electrice.
După cum afirma în Wall Street Journal Constantin Gall, directorul firmei de analiză EY, „slăbiciunea economiei, costurile mari de finanţare şi tensiunile geopolitice considerabile duc la reticenţa de a cumpăra atât din partea persoanelor fizice, cât şi a companiilor”.
Lipsa stimulentelor va fi o mare provocare pentru producătorii de automobile, atât de mult încât, adaugă Gall: „2024 va fi probabil un an dificil pentru industrie”.
Pentru anul în curs, conform declaraţiilor Asociaţiei Germane a Industriei Auto, se preconizează o creştere globală de 2% pe piaţa auto, ajungând la 77,4 milioane de unităţi, o cifră care aproape că va egala nivelul pre-pandemie care fusese 78,8 milioane.
Acţiunile Nissan Motor au scăzut vineri cu 12%, cea mai mare scădere din mai mult de două decenii, după ce câştigurile trimestriale au ratat cu mult aşteptările şi a revizuirii în sens negativ a estimărilor pentru vânzările de maşini din cauza concurenţei acerbe din China, transmite Reuters.
Apariţia mărcilor chinezeşti cu creştere rapidă, cum ar fi BYD, care au lansat maşini electrice la preţuri accesibile, adaptate şoferilor chinezi mai tineri, a condus la o pierdere constantă a cotei de piaţă pentru rivalii străini de pe cea mai mare piaţă auto din lume.
Mizele sunt, totuşi, probabil mai mari pentru Nissan, care până în 2022 a considerat China drept cea mai mare piaţă a sa.
De asemenea, Nissan a avut dificultăţi să-şi revină pe deplin după ani de tulburări interne declanşate de arestarea şi căderea fostului preşedinte Carlos Ghosn.
Comparativ cu rivalii Toyota Motor şi Honda Motor, Nissan este ”cea mai vulnerabilă” în China, unde are mai puţin capital de brand şi valoare de brand, a declarat James Hong, şeful de cercetare de mobilitate la Macquarie.
”Ei simt cea mai mare presiune. Mulţi producători chinezi devin din ce în ce mai agresivi şi, evident, urmăresc cota de piaţă”, a spus el.
Scăderea de 11,6% a acţiunilor de vineri a şters 1,8 miliarde de dolari din valoarea de piaţă a Nissan.
Cu o zi mai devreme, compania japoneză a raportat un profit operaţional pentru trimestrul al treilea de 141,6 miliarde de yeni (948 de milioane de dolari) – cu o cincime mai mic decât estimarea consensului LSEG al analiştilor – şi şi-a redus perspectiva globală de vânzări de vehicule cu 150.000 de maşini, la 3,55 milioane.
Directorul financiar Stephen Ma a declarat reporterilor că prognoza de vânzări a fost redusă din cauza performanţei producătorului auto din China – unde vânzările Nissan au scăzut cu un sfert pentru cele nouă luni încheiate la 31 decembrie şi a citat, de asemenea, o concurenţă mai acerbă pe alte pieţe cheie, inclusiv în Statele Unite. Compania ia măsuri pentru a-şi spori competitivitatea, cum ar fi ajustarea stimulentelor, a adăugat el.
Elon Musk consideră că producătorii de automobile electrice din China vor avea un succes ”semnificativ” în afara Chinei, chiar dacă firma sa Tesla se confruntă cu o concurenţă intensă din partea acestor companii, transmite CNBC.
”Companiile de maşini chineze sunt cele mai competitive companii auto din lume. Aşadar, cred că vor avea un succes semnificativ în afara Chinei, în funcţie de ce fel de tarife sau bariere comerciale sunt stabilite”, a spus Musk la apelul Tesla privind veniturile, de miercuri.
”Sincer, cred că, dacă nu sunt stabilite bariere comerciale, acestea vor demola aproape majoritatea companiilor din lume”, a afirmat acesta.
Comisia Europeană, braţul executiv al Uniunii Europene, investighează în prezent subvenţiile acordate producătorilor de vehicule electrice din China. Acea anchetă a început anul trecut şi nu a fost încă încheiată. Dar există şansa ca UE să ia în considerare tarife mai mari pentru vehiculele electrice din China, într-un moment în care acestea se extind agresiv în Europa.
BYD, care a vândut mai multe maşini alimentate cu baterii decât Tesla în trimestrul al patrulea, şi-a extins vânzările pe pieţele din Europa, Orientul Mijlociu şi Asia de Sud-Est. Startupuri chineze, inclusiv Nio şi Xpeng, şi-au lansat maşinile şi în Europa.
Producătorii chinezi de vehicule electrice şi-au prezentat anul trecut produsele la una dintre cele mai mari expoziţii auto din Europa.
La acea vreme, analiştii spuneau că aceste companii ar putea reprezenta o provocare pentru firmele auto tradiţionale. Nu este prima dată când Musk laudă producătorii chinezi de vehicule electrice. Anul trecut, miliardarul a numit firmele chineze de vehicule electrice ”cele mai competitive din lume” şi a spus că probabil că acestea vor fi printre cele mai importante companii auto din lume. ”Dacă ar fi să ghicesc… probabil că o companie din China este cea mai probabilă să fie a doua după Tesla”, a spus Musk.