- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Guvernul României, învăluit în mister. Secrete despre bugetul pe 2025

15 Oct, 16:30 • Bugiu ⁠Ana Maria
Guvernul României, învăluit în mister. Nu există proiecții clare despre creșterea economică sau deficitul bugetar pentru 2025. La Ministerul de Finanțe, planificarea bugetară rămâne neclară.
Guvernul României, învăluit în mister. Secrete despre bugetul pe 2025

Nu există proiecții clare privind creșterea economică pentru anul următor, nici estimări despre deficitul bugetar pentru 2025. Nu există anticipări ale evoluției diferitelor sectoare economice, potrivit ziarul financiar.

Pentru a construi un buget în aceste condiții, este necesară enunțarea măsurilor de constrângere fiscală pentru reducerea deficitului bugetar, care în acest an se estimează a fi între 7% și 8% din PIB.

„Este multă incertitudine căreia i se adaugă problema politică. Cine-şi asumă măsurile de ajustare fiscală – creşteri de taxe, de pildă? Nimeni nu vrea să anunţe asta în campanie electorală”, spune economistul Laurian Lungu.

Te-ar mai putea interesa și: Aproape 3 milioane de români primesc azi banii pe card. Guvernul alocă 250 de lei GRATIS

foto: Guvernul României

Guvernul României, învăluit în mister. Secrete despre bugetul pe 2025

Situația rămâne, totuși, neclară. Chiar și la nivelul Ministerului de Finanțe, există multă incertitudine în ceea ce privește planificarea bugetară.

„Noi nu ştim cât va fi deficitul bugetar pe acest an. Consensul în piaţă este că acesta se va duce spre 8% din PIB, poate nu chiar atât, dar între 7 şi 8% din PIB. Pentru că ţara este în procedură de deficit excesiv din 2020 încoace, trebuie să prezinte Comisiei Europene un plan de reducere treptată a deficitului, până ce acesta intră sub 3% din PIB. Acest plan trebuie discutat la Bruxelles şi încă repede. Dar cei de la guvern nu au clar în cap ce să facă”, potrivit Laurian Lungu.

Ministrul fondurilor UE, Adrian Câciu, a anunțat că guvernul va prezenta coaliției planul de reducere a deficitului bugetar până la 15 octombrie, urmând ca acesta să fie trimis Comisiei Europene după aprobarea politică. Există tensiuni în coaliție, iar PNL refuză să discute cu PSD, deși rămâne în guvern, ceea ce subminează o înțelegere politică minimă a urgenței situației.

„Este adevărat, bugetul este elaborat la Finanţe. Dar, când îl faci, trebuie să ştii ce vrei şi din altă perspectivă, haide să o numim politică: va fi un buget social sau unul mai puţin social? Dacă majorezi taxe pentru ajustarea deficitului trebuie să spui care sunt acestea. Iar dacă tai din cheltuieli întru acelaşi scop, din nou trebuie să spui de unde tai”, spune economistul Dragoş Cabat.

Laurian Lungu avertizează că ideea de a reduce deficitul doar prin creșterea economică viitoare este iluzorie. Majorarea taxelor este complicată, iar reducerea cheltuielilor este la fel de dificilă, deoarece trebuie să alegi de unde tai. Cheltuielile rigide, salariile și pensiile, nu pot fi reduse, iar dacă guvernul dorește să susțină investițiile, nu poate tăia nici acolo.

„Anii 2025 şi 2026 vor fi cum vor fi din perspectiva deficitului, pentru că în economie încă intră bani din PNRR. De aceea trebuie să reduci deficitul în aceşti ani până la măcar 5% din PIB. Dacă te prinde finalul lui 2026 cu un deficit de 7% din PIB, va fi dramatic, cu atât mai mult cu cât deficitul bugetar se ţine de mână cu deficitul de cont curent”, a spus Laurian Lungu.

Laurian Lungu amintește că, înainte de criza COVID, economiile cu deficite mari, ca România, astăzi, erau penalizate de piețele financiare. În prezent, România este scutită de aceste sancțiuni, deoarece și alte țări se confruntă cu dificultăți economice.

Te-ar mai putea interesa și: Sindicatul BNS, apel la Guvern pentru reducerea impozitării muncii