Comertul online se bucura de un succes din ce in ce mai mare in ultimii ani, tot mai multi oameni alegand magazinele virtuale in detrimentul celor fizice. Magazinele online aveau succes si inainte de 2020, insa pandemia de coronavirus a schimbat complet aceasta industrie. Astazi, este aproape imposibil sa ai succes daca produsele pe care tu le vinzi nu pot fi comandate si in online.
Sa iti deschizi un magazin online ar putea sa iti para o provocare prea mare pentru tine, insa lucrurile nu sunt chiar atat de complicate. Mai ales daca stii ce ai de facut, pas cu pas. Tocmai din acest motiv vrem sa iti aratam in randurile urmatoare ce trebuie sa faci pentru a iti deschide si tu un magazin online!
In primul si primul rand, trebuie sa stii ce vrei sa faci de fapt. Astfel, ai nevoie intr-o prima faza de un plan de afaceri solid pentru magazinul online pe care il vei deschide. Incepe cu un research facut ca la carte cu privire la urmatoarele aspecte: cifrele de vanzari si previziunile pentru comertul online in nisa in care activezi, cine sunt clientii, care este cadrul legal de care ai nevoie pentru afacerea ta si asa mai departe.
Cel mai probabil, vei avea nevoie de un SRL pentru a porni la treaba. Nu ai de ce sa iti faci griji, firma se infiinteaza usor si nu ai nevoie decat de un capital minim de 200 de lei. De asemenea, poti sa incluzi cate coduri CAEN vrei, iar numarul de angajati poate fi nelimitat. Potrivit Sameday, pentru a activa in acest domeniu, ai nevoie sa incluzi obligatoriu codul CAEN 4791 – comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet.
Asa cum spuneam si mai devreme, ca sa incepi un asemenea proiect trebuie sa ai o idee despre produsele pe care urmeaza sa le vinzi si despre clientii carora te vei adresa. Ai nevoie de un profil al cumparatorului, trebuie sa stii de la bun inceput cui vei vinde si ce nevoi au acei clienti. De asemenea, nu uita sa arunci o privire atenta si asupra competitorilor tai!
Pentru realizarea magazinului online poti opta pentru o platforma open source precum Magento, WooCommerce, Prestashop sau OpenCart. Trebuie doar sa descarci codul sursa si apoi sa il personalizezi. Vei avea un control complet asupra magazinului, insa trebuie sa tii cont de faptul ca vei avea si niste costuri initiale ceva mai ridicate. In plus, magazinul va necesita o mentenanta continua din partea ta.
Daca iti doresti ceva mai simplu, iti poti indrepta atentia catre o platforma comerciala precum Shopify, Shopmania sau Wix. Magazinul este gata facut, iar costurile initiale sunt extrem de mici. In schimb, exista si unele dezavantaje: nu vei avea un control asupra codului sursa si vei fi destul de limitat in ceea ce priveste personalizarea magazinului tau.
Vrem sau nu sa recunoastem, promovarea reprezinta un pilon esential in construirea si dezvoltarea unui magazin online de succes. Indiferent de cat de buna este oferta sau cat de usor de utilizat este site-ul, fara o strategie eficienta de promovare, este greu sa atragi atentia si sa transformi vizitatorii in clienti fideli. Prin intermediul campaniilor publicitare, optimizarii SEO, participarii la evenimente online si offline si colaborarii cu influenceri, poti creste vizibilitatea magazinului tau si atrage un numar mai mare de vizitatori.
Promovarea te ajuta sa atragi vizitatori care sunt interesati de produsele sau serviciile pe care le oferi. Prin intermediul unor strategii bine gandite de targeting si segmentare a publicului, poti ajunge la potentiali clienti care au o mare probabilitate sa cumpere in mod real de la tine. De asemenea, o promovare eficienta poate conduce la cresterea vanzarilor si a profitului. Campaniile de reducere de preturi, promotiile speciale si ofertele exclusive pot motiva clientii sa faca achizitii sau sa revina pentru mai multe cumparaturi.
Cumpărăturile online vin cu un set de avantaje incontestabile care pot transforma radical experiența ta de shopping:
Doar aproximativ 5% dintre magazinele online româneşti apelează la automatizări de procese şi asta doar în caz de forţă majoră, arată o analiză a TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software. Potrivit analizei, magazinele online din România pierd aproximativ 30% din vânzări, în lipsa automatizării proceselor operaţionale.
”Magazinele online din România pierd aproximativ 30% din vânzări, în lipsa automatizării proceselor operaţionale, potrivit unei analize a TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software. Mai mult, doar aproximativ 5% dintre magazinele online româneşti apelează la automatizări de procese, dar asta doar în caz de forţă majoră”, potrivit analizei TARA Interactive.
Procentul este însă în creştere în ultimii doi ani, în contextul în care managerii shop-urilor online autohtone, predominant focalizate pe automatizări în vânzări şi marketing, încep să recunoască importanţa extinderii automatizării în toate sectoarele operaţionale, pentru optimizarea gestionării şi reducerea costurilor operaţionale.
Cele mai mari cerinţe din partea magazinelor online în ceea ce priveşte automatizarea proceselor şi pentru care solicită expertiza TARA Interactive, vizează preţuri dinamice, redimensionarea rapidă a stocurilor prin alegerea unor furnizori care permit comenzi online şi facturarea şi închiderea automată a facturilor, reducând cu până la 10 ori munca reprezentanţilor de vânzări.
„Proiecţiile pentru 2024 subliniază o tendinţă către automatizarea integrată a proceselor, de la gestionarea stocurilor, până la interacţiunea cu clienţii. Într-un mediu unde lipsa forţei de muncă devine tot mai presantă, automatizarea se impune ca o soluţie eficientă, capabilă să sporească productivitatea şi să asigure o gestionare optimă a resurselor.
Prin adoptarea automatizărilor, precum sistemele de pricing dinamic, facturarea automată şi optimizarea lanţului de aprovizionare, magazinele online pot atinge un nivel superior de performanţă, reducând simultan costurile şi îmbunătăţind experienţa de cumpărare pentru utilizatori”, spune Vlad Lepădatu, managing partner la TARA Interactive.
Potrivit analizei, dacă, iniţial, companiile alocă bugete între 2.000 şi 5.000 de euro pentru automatizare, după observarea beneficiilor, acestea tind să mărească investiţia la 10.000-15.000 de euro în primul an, lucru care indică o adaptare pozitivă şi o valorificare a avantajelor oferite de tehnologie.
În ţările unde comerţul online este mult mai bine dezvoltat, cum sunt cele din vestul Europei, sau SUA, bugetele alocate segmentului de automatizări de procese operaţionale sunt de 5, până la 10 ori mai mari.
„În prezent, multe magazine online lasă comenzi neonorate din cauza fluxurilor neautomatizate, iar lipsa de personal pentru gestionarea interacţiunii cu clienţii si furnizorii va duce la creşterea cererilor de automatizare a proceselor”, mai spune Vlad Lepădatu, menţionând că există oportunităţi neexplorate de către magazinele online în ceea ce priveşte partea de automatizare a proceselor, cum ar fi comenzile automate la furnizori şi dropshipment-ul pe partea de logistică sau preţurile dinamice pe partea de sales şi marketing. Iar investiţiile în conectarea soluţiilor ERP şi CRM la platformele online aduc valoare adăugată mare în gestionarea stocurilor şi clienţilor.
Potrivit analizei, automatizarea proceselor operaţionale aduce o serie de beneficii magazinelor online, cele mai importante dintre aceste fiind: creşterea vânzărilor, eliminarea sarcinilor repetitive care ocupă foarte mult timp (94% din munca de zi cu zi este repetitivă sau banală), eliminarea erorilor, reducerea impactului lipsei forţei de muncă şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor.
TARA Interactive, companie românească de dezvoltare de software, a încheiat anul 2023 cu afaceri de peste 1,2 milioane de euro (la nivel de grup), în creştere cu 15% faţă de anul anterior. Pentru 2024, compania estimează un avans de aproximativ 30% pentru business-ul desfăşurat în România şi de circa 80% pentru cel la nivel internaţional, în contextul în care, peste 70% din afacerile TARA Interactive au loc în afara României.
A fost înfiinţată în 1991 ca o companie de IT orientată către implementarea de noi tehnologii. În prezent, TARA Interactive are peste 50 de angajaţi în birourile din Bucureşti şi Chişinău şi desfăşoară proiecte internaţionale în SUA, Marea Britanie, Europa, România, etc., în domenii precum fintech, sport, consultanţă, transport, logistică, eCommerce şi retail.