Marțea și miercurea sunt zilele în care avioanele din Europa zboară, de obicei, mai goale, cu precădere miercurea. Ziarul italian, „Corriere della Sera” face cunoscută modalitatea prin care rezervările și îmbarcările în avioane diferă la fiecare 24 de ore și cum se deplasează milioane de călători. Rador Radio România transmite că datele au fost analizate din documente interne și confidențiale din zece companii aeriene tradiționale și low-cost și corelate cu cele ale unor aeroporturi din Italia.
Factorul de încărcare(Load factor) al zborurilor, mai exact procentul locurile vândute de companiile aeriene la fiecare zbor reprezintă elementul esențial pentru stabilirea prețurilor. Deci cu cât avionul este mai liber aproape de momentul plecării, cu atât mai mult tariful propus scade în dorința de a atrage mai mulți potențiali clienți și a umple locurile disponibile. Conform calculelor IATA (Asociația internațională a companiilor aeriene), în primele șapte luni ale acestui an, rata medie de ocupare a aeronavelor în Europa a fost de 83,5%, evidențiind faptul că multe avioane călătoresc adesea la capacitatea maximă.
Există, totuși, rute care – parțial din cauza volumelor reduse, parțial din cauza numeroaselor frecvențe zilnice și parțial din cauza perioadei – nu își finalizează întotdeauna ziua cu toate locurile rezervate. Un prim semn asupra fluxurilor din Europa poate fi obținut, prin analiza deplasările planificate de companiile de transport. În perioada 7-13 octombrie 2024, conform informațiilor transmise de către platforma specializată Cirium pentru „Corriere della Sera”, au fost excluse zborurile interne din Europa ale transportatorilor tradiționali și low-cost – charter, printre altele – fluctuează în cursul săptămânii.
Zilele săptămânii cu cel mai mare număr de plecări programate sunt lunea și vinerea, depășînd 12.000.
Sâmbăta și marți-miercuri sunt zilele cu un număr mult mai mic de zboruri programate. Deși pentru transportatorii tradiționali, sâmbăta este ziua cu cel mai scăzut număr de locuri, deoarece persoanele se deplasează destul de puțin – pentru transportatorii low-cost diferența față de marți și miercuri este foarte minimă. Duminica însă, numărul deplasărilor urcă din nou, prin prisma motivului că o mare parte din călători se întorc acasă sau călătoresc din motive de muncă sau de studiu.
Și asta nu e tot, CEO-ul Ryanair, Michael O’Leary spune restul poveștii. Analizând – din vara lui 2023 până astăzi – se observă că marți și miercuri, chiar dacă sunt mai puține zboruri, transportatorii se străduiesc să vândă toate locurile.
Informațiile influențează și fluctuațiile tarifelor. Având în vedere perioada 30 septembrie – 6 octombrie, pe rutele Nord-Sud Italia, se observă că un zbor de dus poate înregistra cel mai mic preț marți și miercuri. Iar vineri și luni apar cele mai ridicate prețuri, fără a lua în considerare caracteristicile teritoriale specifice.
Vezi și: Un mare aeroport din România va fi închis! Anunțul CNAB