Romanian
 - 
ro
Economie

Măsura prin care România vrea să reducă puterea supermarketurilor în favoarea magazinelor locale

28 Jan, 11:24 • Andrei Alina
România se alătură unei coaliții care vrea să reducă puterea supermarketurilor în favoarea magazinelor locale.
Măsura prin care România vrea să reducă puterea supermarketurilor în favoarea magazinelor locale

Richard Takáč, ministrul agriculturii din Slovacia, vrea reduce puterii supermarketurilor şi a giganţilor multinaţionali din domeniul alimentar în Uniunea Europeană. El a propus consolidarea normelor UE privind practicile comerciale neloiale, afirmând că reformele actuale nu merg suficient de departe, scrie Politico. Richard Takáč solicită Comisiei Europene a precizat că are susţinerea altor state din Estul Europei, precum Bulgaria, Croaţia, Lituania, România, Slovenia şi Ungaria.

Într-o notă difuzată înaintea reuniunii miniștrilor UE ai agriculturii de luni la Bruxelles, coaliția a susținut că reformele nu reușesc să abordeze practici precum strategiile de prețuri selective și vânzarea mărfurilor la prețuri sub costul de producție, care dăunează în mod disproporționat fermierilor și consumatorilor. pe piețele mai mici.

Lanțul de aprovizionare cu alimente din Europa de Est este modelat de lanțuri de supermarketuri străine precum Lidl, Tesco, Spar și Auchan, care s-au consolidat ca jucători cheie în peisajul comerțului cu amănuntul.

Deși nota nu evidențiază actori specifici, puterea puternică de negociere a comercianților cu amănuntul străini a stârnit tensiuni de lungă durată cu guvernele, care îi acuză că reduc prețurile și scot magazinele tradiționale din afaceri.

Citeşte şi: Ce semnificație are codul secret de pe etichetele fructelor și legumelor din supermarket. Ascunde informații foarte prețioase pentru consumatori

Propunerea Comisiei din decembrie a urmărit să abordeze plângerile fermierilor prin împuternicirea autorităților naționale să investigheze abuzurile transfrontaliere și prin mandatarea contractelor pentru a asigura transparența prețurilor.

 

Măsura prin care România vrea să reducă puterea supermarketurilor în favoarea magazinelor locale. Ce propuneri au transmis UE

Dar Takáč și aliații săi insistă că sunt necesare schimbări structurale mai profunde pentru a aborda dominația cumpărătorilor puternici și pentru a asigura condiții mai echitabile pentru jucătorii mai slabi din lanțul de aprovizionare cu alimente.

Citeşte şi: Supermarketul care se închide și folosește tehnica ”mai am două, să plec și eu acasă”. Totul se vinde la jumătate de preț

„În primul rând, este nevoie de creșterea protecției … fermierilor, dar și a procesatorilor și a producătorilor de alimente”, se arată în nota, adăugând că „este important și creșterea protecției consumatorului final împotriva abuzului de poziție. de către entitățile dominante.”, a spus ministrul slovac, citat de Politico.

Guvernele din Europa de Est au introdus măsuri în trecut pentru a reduce influenţa supermarketurilor – cum ar fi taxe, plafoane de preţ şi cerinţe privind aprovizionarea cu produse locale – dar acestea au intrat adesea în conflict cu normele pieţei unice a UE.

În Ungaria, prim-ministrul Viktor Orbán a luat măsuri deosebit de agresive, vizând supermarketurile străine prin taxe, plafonarea preţurilor şi politici care favorizează proprietatea locală – măsuri despre care criticii spun că sunt menite să scoată jucătorii internaţionali de pe piaţă.

Ministerul Agriculturii din Slovacia s-a angajat, de asemenea, să impună o taxă asupra lanţurilor de magazine şi să impună ca cel puţin 50 % din produsele alimentare slovace să figureze în promoţiile magazinelor.

Urmărește Daily Business pe Google News