Analistul Mircea Coşea a vorbit, pentru DCBusiness, despre noile măsuri fiscal bugetare, lege pentru care care Guvernul și-a asumat răspunderea și care au fost declarate, azi, 18 octombrie, constituționale de către Curtea Constituțională a României.
”Cred că în momentul de față asistăm la un punct de schimbare a opticii guvernamentale, pentru că, deși această propunere legislativă a trecut de Curtea Constituțională, situația internațională este foarte diferită față de acum o săptămână, față de acum două săptămâni. Deci cred, și mai ales după ce văd că se întâmplă în întâlnirile bilaterale, cu ședința de guvern comună de la Kiev, cred că Guvernul va lua anumite măsuri care să aducă o un minim de stabilitate economică în România, în condițiile în care climatul economic internațional este bulversat”, a spus profesorul Mircea Coşea.
,
Mircea Coșea a apreciat în acest context că pentru anumite lucruri ”va exista o anumită temporizare, și anume măsurile pe care Guvernul vrea să le ia în legătură cu reorganizarea sistemului bugetar la nivel ministerial. Toate aceste propuneri de comasări, de schimbări, dar cred că vor mai fi temporizat, pentru că nimeni nu are interesul să creeze o stare de tensiune acum în țară, însă vor continua măsurile de impozitare și de creștere a încercărilor de a colecta mai mult la buget.
Deci, din punctul de vedere al Guvernului, este până la urmă, o victorie dar pe care trebuie să o înțeleagă foarte bine tot ansamblul guvernamental, pentru că, să nu uităm, că la apariția acestor măsuri, Ministerul Justiției a venit cu un document foarte important, în care preconizam niște acte de neconstituționalitate a acestei legi. Deci s-ar putea să existe și anumite probleme, așa cum există probleme acum și între Ministerul de Finanțe și Ministerul Energiei”, a arătat profesorul care a explicat că problema este legată de plafonarea prețului la energie, ”Nu e rezolvată problema, pentru că Ministerul de Finanțe dorește să renunțe la a plafonare în timp ce Ministerul Energiei spune că nu e cazul pentru că sunt bani”.
În acest context Mircea Coșea a spus că: ”Nu știm exact care este sistemul de forță și de contradicție la nivel guvernamental, în coaliția care guvernează astăzi, dar, în mod cert vom avea o perioadă dificilă de acum înainte”, a afirmat profesorul și a continuat explicând că: ”aplicarea acestor măsuri, chiar dacă imediat vor avea un efect, să zicem, de creștere a colectărilor la buget, ele sunt minore și nu pot rezolva situația deficitului.
Dar, asupra economiei, asupra fiecărui cetățean apasă o greutate mare, pentru că toate măsurile vor duce, în timp, la o creștere, eu spun că ponderată, dar la o creștere a inflației, va duce la o creștere a prețurilor, ar duce la creșterea numărului societăților care vor intra în incapacitate de plată sau chiar în faliment și va reduce, trebuie să spunem lucrul ăsta, chiar dacă nu se recunoaște, la o reducere a potențialului investițional în viitoarea etapă”, a mai afirmat analistul economic.
Mircea Coșea a mai spus că este dificil de preconizat o dezvoltare modernă a economiei: ”Aceste măsuri sunt de strictă contabilitate bugetară, a căror efecte negative pe termen mediu n-au fost bine studiate. Ele vor lovi economia în maximum trei până la șase luni. Intrăm în iarnă fără ca să avem o situație clară asupra facturilor, iar lucrul cel mai dificil este, după părerea mea, faptul că vom fi obligați, în aceste condiții, să ne orientăm mai mult spre cheltuielile care țin de înarmare și de industria de armament, mai ales că noi am prevenit că am primit o lovitură importantă cu ce se întâmplă în Israel”, a mai comentat Mircea Coșea.
Analistul economic a mai arătat că Israelul are o situație economică dificilă, situație pe care o va avea și în viitor iar acest lucru afectează programele de pregătire ale armatei și de înarmare ale României, țara noastră având cu Israel o cooperare în acest domeniu într-o proporție de 40-50%.
Profesorul Coșea a mai apreciat că la ora actuală tot contextul este unul complet nou, o situație pe care nu o anticipa nimeni, unde ceea ce se întâmplă în Israel poate duce la un război în zonă, un război care poate să devină mondial: ”Sigur, în alți termeni decât cei cu care eram obișnuită până acum, dar cu pagube economice masive”.
Așadar, în această situație, analistul economic arătat că ar exista două puncte de pornire: ”Primul, ori guvernul își dă seama că aceste măsuri sunt cât se poate de draconice din punct de vedere al suportului pe care economia poate să îl aibă și atunci vom avea o cădere economică. Ori Guvernul își dă seama că ar trebui să temporizeze, cum spuneam, aplicarea acestor măsuri pentru a da un suflu nou economiei, în măsura în care ea să se mențină măcar în echilibru în condițiile internaționale atât de profund de grave”.
În concluzie, profesorul a apreciat că ”Guvernul ar trebui să se gândească bine ce face în acest caz, deoarece, deși are cale liberă de la Curtea Constituțională, lumea s a schimbat atât de mult în în 11 zile, în douăsprezece zile, încât măsurile ar trebui să fie măcar reanalizate, să vadă dacă mai pot fi aplicate sau dacă nu e necesară temporizarea lor pentru măcar până în momentul în care se lămurește ce se întâmplă în lume pentru criza din Israel, care este o criză globală”, a mai afirmat profesorul Mircea Coșea.
Agenţia de rating S&P a reconfirmat ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A3 pentru datoria pe termen lung şi scurt în valută, precum şi perspectiva stabilă, anunţă sâmbătă Ministerul Finanţelor.
”Agenţia de rating S&P a reconfirmat în data de 13 octombrie 2023 ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A3 pentru datoria pe termen lung şi scurt în valută, precum şi perspectiva stabilă. Decizia reconfirmării ratingului suveran şi a menţinerii perspectivei stabile este susţinută, în opinia agenţiei, de nivelul redus al datoriei externe şi guvernamentale, precum şi de perspectivele solide de creştere. Totodată, S&P anticipează că angajamentele României în cadrul Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă (MRR) al UE vor continua să fie o ancoră pentru reformele politice şi fiscale”, precizează ministerul.
„Reconfirmarea ratingului de către S&P este o recunoaştere a angajamentului nostru ferm de a menţine stabilitatea economică, a controla deficitul bugetar şi a promova reformele structurale. Acest fapt ne ajută să accesăm pieţele de capital la costuri mai reduse şi să atragem mai multe investiţii străine, ceea ce va contribui la creşterea economică, iar pentru oameni va însemna crearea de locuri de muncă şi îmbunătăţirea calităţii vieţii.
Ministerul Finanţelor îşi menţine priorităţile şi obiectivele de implementare a măsurilor care asigură consolidarea fiscal-bugetară şi a celor necesare asigurării unei creşteri economice sustenabile a României pe termen mediu. Ne angajăm să menţinem o gestionare prudentă a finanţelor publice şi să reducem treptat deficitul” , a declarat ministrul Marcel Boloş.
În evaluarea realizată, S&P evidenţiază angajamentele de a continua reformele şi agenda fiscală echilibrată şi credibilă pe termen mediu susţinute de Strategia de redresare şi rezilienţă a României. De asemenea, subliniază rezilienţa de care a dat dovadă piaţa muncii din ţara noastră, precum şi creşterea salariului real care a devenit pozitivă în martie 2023, mai devreme decât în multe alte ţări din Europa Centrală şi de Est, afirmă Ministerul Finanţelor.
În opinia agenţiei, economia României va înregistra o creştere de 2,3% în anul 2023, respectiv de aproape 4% în medie până în anul 2026, în condiţiile în care ţara noastră va beneficia de fonduri europene importante atât din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, cât şi din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă (MRR).
Principalii factori ce pot conduce la îmbunătăţirea ratingului de ţară sau a perspectivei sunt reducerea structurală a deficitului fiscal şi a deficitului de cont curent, precum şi îmbunătăţirea susţinută a performanţei economice a României. Totodată, scăderea costurilor serviciului datoriei publice guvernamentale prin îmbunătăţirea structurii datoriei poate reprezenta un alt factor pozitiv.
”Agenţia ar putea decide înrăutăţirea ratingului de ţară sau a perspectivei dacă se va înregistra o creştere reală a economiei semnificativ sub aşteptările actuale ale agenţiei şi dacă eforturile guvernamentale sunt insuficiente pentru consolidare fiscală pe termen mediu pentru reducerea sustenabilă a deficitelor.
Reamintim că în data de 8 septembrie 2023 Agenţia de rating Fitch a reconfirmat ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung şi scurt în valută, precum şi perspectiva stabilă”, precizează Ministerul Finanţelor.