- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Economie

Nouriel Roubini anunţă un nou şoc economic: Blocarea canalului Suez provoacă pierderi de 9-10 miliarde de dolari pe zi

21 Dec, 11:28 • Dobran Viorel
Conform Freightify, Canalul Suez este una dintre cele mai importante rute de transport maritim din lume, fiind pe locul 2 în 2022, după Canalul Panama.
Nouriel Roubini anunţă un nou şoc economic: Blocarea canalului Suez provoacă pierderi de 9-10 miliarde de dolari pe zi

Canalul Suez ar putea fi „unda aripii de fluture” care să provoace un haos economic mondial. Renumitul economist american, Nouriel Roubini a declarat în 2023 că multiple crize, care includ șocuri economice, politice și ecologice vor zgudui globul în următorul deceniu. Acum, o nouă criză s-a adăugat la cele legate de războaiele din Ucraina și Israel: blocarea transportului maritim prin Canalul Suez și Marea Roșie în urma loviturilor militanților Houthi din Yemen asupra navelor. Evenimentele au produs haos pe una dintre cele mai importante rute comerciale din lume, iar pierderile sunt estimate la 9-10 miliarde de dolari pe zi.

Canalul Suez provoacă haos comercial când este blocat

Industria mondială de transport maritim se pregătește pentru perspectiva de a trăi fără cea mai importantă rută comercială de câteva săptămâni. Suspendarea transportului prin Marea Roșie și Canalul Suez adaugă costuri de 1 milion de dolari pentru o navă, care este obligată să ocolească continentul pe lângă coasta Africii de Sud, adăugând între 7 și 10 zile de voiaj în plus, pentru a ajunge din Europa în Asia, potrivit Bloomberg.

Conform Freightify, Canalul Suez este una dintre cele mai importante rute de transport maritim din lume, fiind pe locul 2 în 2022, după Canalul Panama. Datele din 2020, arată că 19.000 de nave au traversat Canalul Suez de 193 de km, reprezentând 12% din comerțul global și 30% din traficul de containere mondial.

Preţurile gazelor cresc în Europa pe fondul prognozelor meteo şi al escaladării tensiunilor din Orientul Mijlociu

Chiar dacă SUA lucrează pentru a reuni un grup operativ pentru a opri militanții Houthi din Yemen să atace navele comerciale, expeditorii încă așteaptă detalii și își fac griji cu privire la implementarea măsurilor. Grupul Houthi atacă nave pentru a arăta sprijinul pentru Hamas în războiul său împotriva Israelului, iar unii experți din regiune se tem că un răspuns prea puternic nu va face decât să intensifice violența.

Așadar, expeditorii trimit nave pe drum lung în jurul Africii, adăugând costuri de 1 milion de dolari – și șapte până la 10 zile – pentru fiecare călătorie. Prețurile petrolului sunt în creștere.

Atacurile au creat potențial o situație de urgență mai gravă – și mai durabilă – în transportul maritim decât închiderea Canalului Suez în 2021, când o navă blocată timp de o săptămână a zguduit comerțul global timp de luni de zile.

Canalul Suez

Pe măsură ce navele care transportă orice, de la petrol la cereale la mașini, sunt forțate să navigheze în jurul Africii, costurile suplimentare și întârzierile prezintă riscuri pentru economia globală, așa cum inflația părea să se micșoreze.

Convoaiele de nave trebuie însoțite de vase de război pe canalul Suez

„Ar putea fi orice între, sperăm, zile sau săptămâni, dar, desigur, există și scenarii la care să te gândești când durează mai mult”, Rolf Habben Jansen, directorul executiv al transportatorului german de containere Hapag-Lloyd, care a încetat să navigheze pe Marea Roșie.

Pentru căpitani și companii, chiar și eventualele remedieri pun probleme. Convoaiele navale care dețin nave prin întinderea periculoasă de apă ar putea oferi o anumită protecție, dar nu este simplu.

Inedit! O familie de români s-a întors în țară după două decenii în care a lucrat în Italia, pentru a-și deschide o afacere: „Se poate trăi bine și la noi, în România”

„Va încetini comerțul pentru că va trebui să așteptăm ca un convoi să treacă prin regiune”, a declarat directorul executiv al Euronav NV, Alexander Saverys. Gigantul petrolier a oprit toate transporturile prin Marea Roșie și nu se va întoarce până când astfel de escorte militare vor fi în acțiune.

Pentagonul nu a detaliat încă modul în care așa-numita Operațiune Prosperity Guardian va proteja navele. Vincent Clerc, directorul executiv al gigantului de transport de containere A.P. Moller-Maersk A/S, consideră că va dura câteva săptămâni pentru ca grupul de lucru să devină operațional.

Convoaiele libere, sau tranzitele de grup, care urmează o anumită rută, au fost folosite în trecut, când pirateria somaleză era o problemă, potrivit lui Jakob Paaske Larsen, șeful Securității și Securității Maritime de la grupul Bimco. ”Este, de asemenea, posibil să încercăm să securizăm o zonă largă și să se desfășoare unități militare în funcție de situație”, a spus el.

Canalul Suez

Un convoi strict – în care nave militare escortează nave – este mai puțin probabil, deoarece nu vor fi suficiente nave de război”, a spus Larsen.

Să menționăm faptul că în 2021, când Canalul Suez a fost blocat pentru 6 zile din cauza navei Ever Given care a rămas înțepenită de-a curmezișul suprafeței apei, a provocat pierderi de 54 de miliarde de dolari, adică 9 miliarde pe zi pentru transportul global maritim.

Blocarea Canalului Suez în 2021 a blocat tranzitul de mărfuri de 10 miliarde dolari/zi

În martie 2021, când Canalul Suez a fost blocat timp de aproape o săptămână de o navă port-containere eșuată, au fost blocate mărfuri în  valoare de aproximativ 10 miliarde dolari pe zi.

Uriașul portcontainer Ever Given, lung de 400 de metri, operat de compania taiwaneză Evergreen, a eșuat în data de 23 martie 2021 blocând toată lățimea canalului iar traficul a fost suspendat.

Au fost blocate vase portcontainer, vase de gaze lichefiate (naturale sau pertoliere) și inclusiv 10 vapoare din România, încărcate cu cel puțin 130.000 de animale vii, care riscau să moară de foame.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț de ultimă oră de la Ministerul Muncii
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț ...
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ceasuri de peste 44 de miliarde de dolari
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ...
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație din România nu îi pregătește pe tineri pentru viitor. Care sunt soluțiile
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație ...
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la concurs
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la ...
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, creat de Trump special pentru el. Se caută „revoluţionari libertarieni cu un IQ foarte mare”
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, ...
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
O nouă taxă pentru români. De când va fi introdusă și cine va trebui s-o plătească
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului profesional
Campus ultramodern în județul Argeș, într-un proiect care își propune revoluționarea învățământului ...
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 de hectare de aluni
Alunele cultivate în România ar putea ajunge în Nutella. Planul unui antreprenor local de a avea 1.000 ...
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA în 2024. Zona Euro, sub presiunea agresivității tarifelor impuse de SUA
Analiză XTB. De ce scade euro şi de ce bubuie bitcoin de când Trump a câştigat alegerile din SUA ...
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Un alt colos economic intră în insolvență, zguduind piața și afectând sectoare cheie
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
Schimbare în legislația ITP 2024. Se confiscă plăcuțele de înmatriculare și certificatul mașinii
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte regulile. A fost complet interzis
De la 1 ianuarie 2025, nu se va mai găsi în niciun magazin. Producătorii sunt obligați să respecte ...
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
De ce factoringul devine soluția preferată de finanțare pentru tot mai multe afaceri?
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Românii cu credite bancare vor plăti rate mai mari, după ce indicele ROBOR a urcat la 5,58% pe an
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Iohannis dă undă verde pentru achiziția a 32 de avioane stealth F-35!
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
Bitcoin atinge noi maxime istorice după victoria lui Trump
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul de schi
La Poiana Brașov au pornit tunurile de zăpadă artificială. Pârtiile sunt pregătite pentru sezonul ...