Preţul litrului de benzină începe să crească peste tot în lume, o veste care înseamnă noi presiuni inflaţioniste pentru băncile centrale şi guvernele din întreaga lume, potrivit Bloomberg. Creșterile în plin sezon al concediilor sunt puse pe seama opriri neaşteptate a unor rafinării şi pe seama unui nivel redus al stocurilor.
Relansarea preţurilor la benzină ar putea da bătăi de cap băncilor centrale, inclusiv oficialilor de la Rezerva Federală americană, care se străduiesc să răspundă la întrebarea de câtă înăsprire a politicii monetare este nevoie pentru a readuce inflaţia sub control.
Citește și: Lovitură pentru șoferi. Prețurile pentru benzină și motorină cresc din nou pe 26 iulie
„Costurile mari la energie ar putea împinge în sus preţurile de consum şi ar putea conduce la o nouă inflaţia a bunurilor de consum – un sector în care majorările de preţuri au încetinit”, spune Andrew Hollenhorst, economist şef la Citigroup Inc., citat de Agerpres.
Analiștii sunt de părere că o creştere cu un cent a preţului galonului de benzină în SUA ar reduce puterea de cumpărare anualizată cu 1,15 miliarde de dolari. Asta înseamnă că reducerea preţului benzinei cu 1,30 dolari pe galon în al doilea trimestru a permis consumatorilor americani să economisească 150 de miliarde de dolari, iar aceşti bani au fost cheltuiţi pe alte bunuri şi servicii. Acum scumpirea benzinei ar putea să se resimtă în buzunarele americanilor dacă preţurile vor continua să crească semnificativ.
În Europa, preţurile la benzină cresc mai rapid decât cele la ţiţei, chiar dacă această tendinţă nu s-a tradus încă în preţuri mai mari la pompă. Totodatp, consumul de benzină şi-a revenit în condiţiile în care marile pieţe auto (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat creşteri în ritm anual ale consumului. În acelaşi timp, regiunea resimte efectele sancţiunilor impuse Rusiei care creează probleme companiilor locale de rafinare în aprovizionarea cu ţiţei brut şi alte materii prime necesare pentru producţia de benzină.
De asemenea, livrarea de benzină a fost afectată şi de faptul că unele rafinării au decis să majoreze producţia de motorină, în dauna producţiei de benzină, susţine Mark Williams, director de cercetare la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd.