Cum va fi anul 2025 pentru IMM-uri? Se poate da un răspuns cert… peste vreo 12-13 luni, ar spune mucaliții. Antreprenorii români nu au însă timp de glume. Se tem de mai multă birocrație și impredictibilitate din partea statului, iar în fața acestor provocări IMM-urile se bazează tot mai mult pe digitalizare și automatizare a proceselor în business, notează dcbusiness.
Astfel, cererea pentru softuri ce automatizează procesele repetitive a crescut cu aproape 50 la sută față de 2023 – cea mai mare creștere din ultimii ani. Iar asta arată o preocupare din ce în ce mai mare pentru eficiență și adaptare la noile realități economice, relevă datele NextUp – companie de software ce implementează modificări fiscale precum e-Factura, SAF-T sau e-TVA.
Start Up Nation îți lansează o nouă ediție! Ce impact economic a avut programul IMM Invest?
Pentru 2025, IMM-urile se tem de schimbări fiscale, în contextul recentului anunț privind creșterea salariului minim pe economie. Astfel, de la 1 ianuarie 2025, inclusiv firmele mici au obligația să depună fișierul SAF-T (D406). Tot de anul viitor se aplică sancțiuni pentru netransmiterea coordonatelor GPS în sistemul RO e-Transport.
Iar astea nu sunt toate noutățile de natură să îngrijoreze antreprenorii. ”Antreprenorii se tem că, în loc să reducă sarcina administrativă, statul va adăuga noi straturi de birocrație. Acesta spune că se digitalizează, dar ne dă birocrație în plus. Exemplul cel mai recent este introducerea e-TVA, care, deși prezentată ca o măsură de digitalizare, a complicat procesele administrative pentru multe firme. Nimeni nu își dorește mai multă birocrație.
În plus, antreprenorii au nevoie ca toată activitatea să fie gestionată eficient, fără greșeli, iar angajații să nu fie încărcați cu o muncă repetitivă și plictisitoare care îi demotivează. De aceea, foarte multe IMM-uri au decis să se pregătească din timp pentru ce ar putea urma în 2025 și pentru a avea mai multă claritate și predictibilitate în business.
Cu un soft potrivit de tip ERP antreprenorii au control asupra afacerii, pot gestiona costurile mai bine și știu ce să facă pentru a-și crește afacerea. Și, bineînțeles, respectă legislația în vigoare prin transmiterea corectă și la timp a rapoartelor către ANAF și sunt protejați de eventuale amenzi”, spune Roxana Epure, Managing Partner NextUp – furnizor de soluții software pentru peste 6.000 de IMM-uri.
Cât privește digitalizarea, trebuie menționat, tot în contextul provocărilor din 2025, că antreprenorii conștientizează importanța ei. De ce? Pentru că orice activitate repetitivă care nu este automatizată are costuri mai mari. ”Asistăm la cel mai mare avans de digitalizare din ultimii ani, având în vedere atât multiplele schimbări legislative, cât și temerea de impredictibilitate ridicată în 2025, pentru care antreprenorii simt să se pregătească din timp.
Cererea pentru softuri a crescut cu aproape 50% față de anul trecut, fiind cea mai mare din ultimii ani. Se vede și o schimbare în mentalitatea antreprenorilor și anume iau decizii de achiziție mult mai informat, se documentează mai mult și compară softurile din piață, pentru a alege opțiunea potrivită pentru afacerile lor. Sunt interesați ca un soft să rezolve cât mai multă birocație în relația cu statul, să ofere indicatori relevanți despre business-ul lor, ca sa aibă predictibilitate și să ia decizii deștepte. Nu în ultimul rând, sunt atenți și la cât de adaptabil este softul odată cu schimbările din propria afacere.
Dotarea afacerii cu un ERP este o decizie mult prea importantă pentru ca antreprenorii să ia un soft care rămâne în urmă și nu va mai fi capabil să automatizeze noi operațiuni. Și atunci, vor un soft pe care să nu-l schimbe peste 6 sau 12 luni, ci în care au loc update-uri constante și poate fi customizabil în timp conform nevoilor afacerii. Antreprenorii vor o mai mare stabilitate în interiorul organizatiei, nu schimbări dese atât de la furnizorii lor, cât și de la stat”, explică tot Roxana Epure.
Anul acesta, cele mai multe IMM-uri care au optat pentru digitalizare sunt din domenii precum retail, e-commerce, sisteme fotovoltaice, producție, distribuție, construcții ori servicii.