Rabla Clasic 2024. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, explică scăderea cu peste 200 de milioane de lei a bugetului programului Rabla Clasic 2024 prin faptul că autorităţile şi-au propus creşterea numărului de maşini electrice pe şosele, pentru că marile oraşe au nevoie de aer curat. În ceea ce priveşte momentul la care cele două programe Rabla – Clasic şi Plus – vor începe în acest an, ministrul afirmă că ”în niciun caz” autorităţile nu îşi propun ca acesta să fie în vară, ci mai devreme.
Mircea Fechet a explicat, marţi seară, care sunt motivele pentru care bugetul programului Rabla Clasic a scăzut de la 560 de milioane de lei în anul 2023 la 300 de milioane de lei în anul 2024.
”Pentru că ne propunem ca în fiecare an să luăm o parte din banii de la Rabla Clasic şi să-i mutăm la Rabla Plus. Cu alte cuvinte, finanţăm mai puţine maşini cu combustie internă, diesel sau benzină, şi mai multe maşini electrice, mai prietenoase cu mediul, ţinând cont că avem nevoie şi de aer curat în marile oraşe şi nu doar de maşini noi pe stradă”, a declarat Mircea Fechet, la Euronews România.
În ceea ce priveşte momentul începerii programului Rabla, ministrul a explicat că acest aspect ”ţine mult de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu”. El a precizat că speră ca miercuri să aibă avizat proiectul de Hotărâre de Guvern. Fechet a spus că ”în cel mai rău caz va dura o săptămână” aprobarea acestui buget.
Între timp, proiectele celor două programe sunt în consultare publică. Mircea Fechet a precizat că nu poate da un termen la care vor începe cele două programe, dând asigurări că autorităţile ”nu pierd nicio zi” pentru ca acestea să fie implementate cât mai curând, mai ales având în vedere faptul că numeroşi cumpărători aşteaptă deschiderea programelor pentru a-şi achiziţiona autovehicule.
”În niciun caz nu ne propunem să ne prindă vara fără programele Rabla. În mod tradiţional, ele încep în primăvară. (…) Pot să spun că nu pierdem timpul”, a afirmat ministrul Mediului.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, afirmă că limitele maxime propuse ca prime de casare pentru autoturismele vechi în draftul de ghid pus în consultare publică pentru programele Rabla pot fi modificate, în funcţie de mesajele, obiecţiile sau de propunerile venite din partea celor interesaţi.
”În măsura în care vom constata că, urmare a feedback-ului din piaţă, ca urmare a tuturor obiecţiilor transmise de către importatori sau de către producători, va trebui să modificăm aceste valori, bineînţeles că vom lua decizia în consecinţă”, a afirmat ministrul Mediului, marţi seară, la Euronews România.
Rabla Clasic 2024. Mircea Fechet a dat explicaţi legate de nivelul primelor de casare propuse prin proiectele aflate în consultare publică. ”La Rabla voucherul ne propunem să rămână 7.000 de lei, pentru două autoturisme casate vorbim despre 10.000 de lei şi pentru anumite ecobonusuri care ţin de emisii mai scăzute sau care ţin de tipul de combustibil – GPL-ul este punctat suplimentar sau tehnologia hibridă – atunci bineînţeles că, pe hârtie, cel puţin, putem să ne aşteptăm şi la sume mai mari ce urmează a fi decontate prin program”, a adăugat ministrul.
El a amintit că România şi-a propus, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, ca până în anul 2026 să scoată de pe străzi 250.000 de maşini mai vechi de 15 ani.
El a menţionat că, încă de la debutul programului Rabla Plus, a fost ridicată problema staţiilor de încărcare pentru autoturismele electrice, precizând că, dacă în prezent în România există ”o reţea oarecum suficientă” pentru încărcarea maşinilor electrice, ”în viitor numărul staţiilor va exploda”.