Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat, joi, cinci dosare de finanţare depuse de unităţile administrativ-teritoriale, în calitate de solicitanţi, pentru 105 autovehicule uzate, în valoare de 252.000 lei, în cadrul programului „Rabla Local”, se arată într-un comunicat de presă al instituţiei, transmis AGERPRES.
În acelaşi timp, membrii Comitetului de Avizare al AFM au avizat favorabil, pentru Programul „Rabla Clasic”, 457 de dosare pentru 729 autovehicule şi 25 motociclete, în cuantum de 11.437.500 lei.
În plus, în cadrul programului „Casa Eficientă Energetic”, a fost publicată o nouă listă cuprinzând un dosar acceptat, cu o finanţare de circa 54.980 de lei.
Listele dosarelor acceptate în cadrul acestor programe sunt publicate pe site-ul AFM, la secţiunile aferente programelor „Rabla Local”, „Casa Eficientă Energetic” şi „Rabla Clasic”.
Municipiul Timişoara a finalizat documentaţia necesară pentru înscrierea în Programul Rabla local, derulat împreună cu Administraţia Fondului pentru Mediu. Sumele necesare pentru contribuţia proprie a Primăriei Timişoara sunt asigurate pentru un număr de 4.700 de autovehicule, în limita valorii de 2.820.000 lei.
Potrivit unui comunicat de presă, cererea de înscriere va fi depusă după aprobarea de către Consiliului Local a Proiectului de Hotărâre în acest sens. ”Sumele necesare pentru contribuţia proprie a Primăriei Timişoara sunt asigurate pentru un număr de 4.700 de autovehicule, în limita valorii de 2.820.000 lei, cuprinsă în bugetul local. Contribuţia proprie a Municipiului Timişoara este de 600 de lei pentru un autoturism”, a transmis Primăria Timişoara.
”Condiţiile de eligibilitate pentru a intra în acest program vizează atât persoanele fizice care accesează programul, cât şi autovehiculele acestora şi sunt prevăzute în Ghidul de finanţare. Solicitantul trebuie să fie o persoană fizică cu domiciliul în Timişoara şi să deţină un autovehicul uzat în proprietate, înmatriculat pe numele său ori în coproprietate de cel puţin 5 ani şi să nu aibă datorii restante către bugetul de stat şi bugetul local. Nu sunt eligibile să acceseze această facilitate solicitanţii care au beneficiat anterior de o finanţare prin alt Program de Rabla pentru acelaşi autovehicul. Autovehiculele trebuie să fie înregistrat în evidenţele fiscale ale municipiului Timişoara şi să aibă o vechime de cel puţin 15 ani de la anul fabricaţiei. De asemenea, autoturismele în baza cărora se solicită stimulentul trebuie să aibă norma de poluare cel mult Euro 3”, a mai precizat Primăria Timişoara.
Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM). Astfel, programele AFM vor avea anul acesta un buget de peste 13,3 miliarde de lei, sumă care va fi utilizată atât pentru finanţarea angajamentelor rezultate din sesiuni anterioare, cât şi pentru continuarea programelor cunoscute şi pentru finanţarea unor programe noi.
„În acest an, acordăm o atenţie deosebită zonei de eficienţă energetică, Programul Casa Verde Fotovoltaice având un buget de 2 miliarde de lei, dublu faţă de sesiunea precedentă şi ne adresăm unui număr de cel puţin dublu faţă de anul trecut. În perioada următoare vom definitiva ghidul de finanţare pentru acest program, astfel încât persoanele fizice şi juridice interesate să se înscrie şi să beneficieze de fondurile alocate pentru a monta panouri fotovoltaice să o poată face în cel mai scurt timp. În ceea ce priveşte eliminarea poluării din traficul rutier, avem în premieră un buget de peste 1,5 miliarde lei pentru cele trei programe Rabla, prin care ne propunem să eliminăm peste 200.000 de maşini vechi în acest an”, a declarat Barna Tánczos, conform comunicatului de presă al Ministerului Mediului.
În ceea ce priveşte programul Rabla Clasic, bugetul din acest an este de 560 de milioane de lei. De asemenea, persoanelor fizice şi juridice interesate să achiziţioneze în acest an un autovehicul electric sau hibrid au la dispoziţie 780 milioane lei, prin intermediul programulului Rabla Plus, mai arată sursa citată.
Un alt program complementar Programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus este Programul privind casarea autovehiculelor uzate (Rabla Local), care are ca scop eliminarea din circulaţie a maşinilor uzate, cu grad ridicat de poluare. În cadrul acestui program, suma prevăzută pentru scoaterea din circulaţie a unui autovehicul mai vechi de 15 ani este de 3.000 de lei. Rabla Local va avea un buget de 240 de milioane de lei, va fi implementat cu ajutorul unităţilor administrativ-teritoriale şi va permite casarea a aproximativ 100.000 de autovehicule uzate. Totodată, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), România s-a angajat că va elimina până în anul 2026 aproximativ 250.000 maşini cu o vechime de peste 15 ani.
În acest an, va fi lansat, în premieră, Programul Microbuze Electrice, prin intermediul căruia vor fi achiziţionate microbuze noi electrice, microbuze noi hibride şi microbuze noi alimentate cu GNC pentru transportul elevilor. Bugetul alocat acestui program este de 300 de milioane de lei, conform sursei menţionate.
Programul de realizare a pistelor pentru biciclete va continua şi în 2023 cu un buget de 50 de milioane de lei.
Programul privind creşterea eficienţei energetice în clădiri publice, prin care pot fi modernizate clădirile publice, în special unităţile de învăţământ, creşele, grădiniţele, şcolile gimnaziale şi liceele, va avea în acest an un buget de aproximativ 451 de milioane de lei.
În acest an, Programul Rabla pentru Electrocasnice, prin care se pot înlocui echipamentele electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic, va avea un buget de 75 milioane de lei, mai indică sursa amintită.
Alt program finaţat de AFM în acest an este Programul privind educaţia şi conştientizarea publicului privind protecţia mediului, cu un buget de 265 de milioane de lei.
Totodată, în anul 2023, va fi asigurată suma de 1.5 miliarde de lei pentru lansarea unei sesiuni de finanţare prin care se va acorda sprijin financiar unităţilor administrativ teritoriale în vederea realizării investiţiilor care au ca scop finanţarea staţiilor de sortare şi de tratare mecano-biologică.
De asemenea, Programul vizând protecţia resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, staţii de tratare, canalizare şi staţii de epurare va avea un buget de un miliard de lei, potrivit comunicatului de presă.
În anul 2023, va fi asigurat un buget de 500 de milioane de lei necesar lansării unei sesiuni de finanţare şi încheierii contractelor destinate acordării de sprijin financiar pentru unităţile administrativ-teritoriale sau alte organisme publice, inclusiv structuri subordonate acestora, pentru refacerea siturilor contaminate istoric aflate în proprietate sau puse la dispoziţia acestora de către proprietar – printr-un act juridic – în vederea implementării proiectului.
Pentru Programul privind protecţia speciilor de faună sălbatică, prin instalarea de echipamente şi/sau dispozitive de tipul gardurilor electrice ori a altor mijloace permise de lege destinate alungării sau împiedicării pătrunderii animalelor în interiorul culturilor sau aşezărilor este alocat în 2023 un buget de 70 de milioane de lei.
Alte programe finanţate în acest an de AFM sunt: Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin amenajarea de spaţii verzi, Programul “Festivalul Verde” (Single – Use Plastics), Programul “Vinerea Verde”, Programul Prima Conectare (PNRR), Programul Fabrici de reciclare (PNRR).
După încheierea perioadei de înscriere, termenul limită fiind data de 28 aprilie, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) va publica lista cu unităţile administrativ-teritoriale acceptate în program şi care au încheiat contracte de delegare.
Ulterior acestei etape, timişorenii se vor putea înscrie în aplicaţia pusă la dispoziţie de către Administraţia Fondului pentru Mediu, aceasta urmând să furnizeze primăriei lista cu solicitanţii înscrişi, în limita sumei bugetate şi prevăzută în contractul de delegare.