Adrian Negrescu vine cu vești noi pentru români, în urma conflictului din Marea Roșie. Tensiunile din zonă au un efect puternic asupra comerțului, în contextul în care gruparea Houthi a lansat de mai multe săptămâni atacuri împotriva navelor comerciale din zonă, conform DC News.
Potrivit economistului, amplificarea tensiunilor din Marea Roșie agravează „o problemă cu care ne confruntăm deja de ani de zile”. Este vorba despre inflație, care se traduce în costuri mai mari în sectoarele alimentare.
De asemenea, acesta a explicat și că nu suntem imuni efectelor generate de războiul din Israel. Cotațiile pentru transportul de marfă demonstrează că trăim într-o lume din ce în ce mai interconectată, așa cum susține economistul.
Prin urmare, orice conflict de tipul celui din Mareaa Roșie poate genera creșteri de prețuri și întreruperi de alimentare.
„Amplificarea tensiunilor din Orientul Mijlociu tinde să agraveze o problemă cu care ne confruntăm deja de ani de zile. Cu inflația, adică creșteri de prețuri pe toate planurile – transport, primele de asigurare, care mai departe se traduc din păcate în costuri mai mari în sectoarele alimentare și în tot ceea ce consumăm zi de zi.
Dacă noi credem că suntem imuni la ceea ce se întâmplă în conflictul din Israel, iată că aceasta e cea mai bună situație pentru a infirma această idee. Cotațiile – în creștere – pentru transportul de marfă demonstrează că trăim într-o lume din ce în ce mai interconectată, iar orice conflict poate genera creșteri de prețuri și întreruperi de alimentare”, a declarat economistul Adrian Negrescu, conform sursei citate.
Numeroși specialiști sunt de părere că vor exista întârzieri de până la 3 luni în anumite sectoare ale piețelor Occidentale. Totuși, conflictul din Marea Roșie influențează diferit fiecare țară.
Prin Marea Roșie trece „cam tot ce înseamnă trafic de mărfuri”, subliniază economistul. Este vorba despre produse alimentare, haine, încălțăminte, electronice, piese și nu numai. Acestea sunt produse de cel mai mare exportator al lumii, respectiv China.
În acest context, transportul de marfă se scumpește, iar acest lucru duce și la perturbarea ritmului de aprovizionare.
„Sunt câteva companii foarte mari care au anunțat deja probleme pentru că prin această regiune trece cam tot ce înseamnă trafic de mărfuri – aici mă refer de la produse alimentare până la haine, încălțăminte, electronice, piese și nu numai, care sunt produse de cel mai mare exportator al lumii, de China.
În condițiile în care această regiune e sub semnul întrebării, se întâmplă ca transportul de marfă să se scumpească, iar acest lucru duce și la perturbarea ritmului de aprovizionare.
Nu este exclus ca în Europa să vedem probleme de aprovizionare pe multe dintre lanțurile economice, mai ales în zona produselor electronice, electrocasnice, dar și în zona subansamblurilor mai ales în industria auto. Pentru toate acestea, cu cât ia amploare acest conflict, cu atât mai mult va genera mai multe probleme economice”, a mai spus economistul.
Din fericire, subliniază economistul, în România există destul de multe stocuri. Explicația este următoarea: consumul a scăzut foarte mult.
„Din fericire, în momentul de față, în România există destul de multe stocuri pentru că, de exemplu, consumul a scăzut foarte mult. Aici mă refer la produsele din zona fashion, electronicelor și a produselor care sunt cerute de aceste industrii.
Avem stocuri suficiente pentru a rezista măcar o lună de zile, dar problemele ne vor ajunge din urmă deoarece creșterea costurilor cu transportul maritim se va traduce într-o accentuare a inflației atât în Europa, dar mai ales în România.
Noi deja avem o inflație dublă față de cea din zona euro. La noi e 6,67%, pe când în zona euro e de 2,9%. Industria autohtonă este incapabilă să mențină consumul intern. Nu avem o diversificare foarte mare de produse, astfel încât suntem dependenți de importuri din ce în ce mai mult cam în toate industriile de care avem nevoie de zi cu zi”, a concluzionat Negrescu.